Gå til innhold

Voldsomt oljeforbruk 2006 E91 320i


LarsenXO
 Share

Anbefalte innlegg

Oljeforbruket til min 2006 320i er høyt. Bilen har brukt olje jevnt og trutt siden jeg kjøpte den i 2008, men i det siste har forbruket økt merkbart og er nå oppe i ca. 1 liter på 600km. Det ryker godt bak bilen når jeg gir gass etter å ha stått på tomgang en stund, eller etter å ha hengt på giret ned lange bakker.

 

Bilen har fulgt alle servicer og oljeskift, og oppfører seg ellers bra.

 

Chassis: E91

Motor: 320i (N46B20)
År: 2006
Km: ca. 160 000

 

Et par spørsmål..

 

Noen som aner hva som kan forårsake disse symptomene, og eventuelt hvor mye det vil koste å rette feilen?

 

Må dette fikses raskt, eller kan jeg fortsette å kjøre så lenge oljenivået er innenfor grensene?

 

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ventiltetninger.

Egentlig ikke farlig å kjøre med, men katalysator får det veldig hardt.

Så på sikt går vel katalysator tett.

Desverre så kan en slik rep fort koste endel penger, kanskje 6000-10000,- om de får til å skifte uten å ta av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men har hørt at enkelte bmw bensinmotorer, gjerne litt større motorer også, kan slite med ventiltetningene som blir slitt og lekker olje inn i forbrenningskammeret. Dette gir som regel en blå røyk fra eksosen og oljeforbruket øker betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettertanke så kan du starte motoren og ta av olje lokket på motor.

Der skal det være bittelitt vakuum.

Er det kraftig utblåsning så er veivhusventilasjon tett.

Det er ca 5-6000,- på verkstedet.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiltetninger kan det være, det bruker å vises særlig på morgenen når bilen har stått over natten f.eks. Oljen trenger gjennom tetningen og du får en blåsky bak når du starter doningen.

Veivhusventilasjon er jo veldig typisk også på så ny bil. Prøv Otis sin metode. 

 

Om stempelringer er gåene så har du lekkasje hele tiden. Ta en komptest, og etterpå setter du litt olje ned i plugghullet. Om du komp øker på det aktuelle sylinderet så har du elendige ringer (kanskje litt usannsynlig på din som bare har gått 160.000km) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettertanke så kan du starte motoren og ta av olje lokket på motor.

Der skal det være bittelitt vakuum.

Er det kraftig utblåsning så er veivhusventilasjon tett.

Det er ca 5-6000,- på verkstedet.

 

Først av alt, takk for svar!

 

Jeg har gjort som du beskriver og åpnet oljelokket med motoren i gang. Det er ingen kraftig utblåsning, men merket heller ikke noe særlig vakuum. Det er litt vanskelig å se når motoren vibrerer. Har gjort flere forsøk med å åpne lokket rett etter oppstart og etter korte og litt lengre turer. Det gjør ingen forskjell.

 

Skjønner at dette peker mot ventiltetninger. Var ikke klar over at det kan være en mulighet å bytte disse uten å ta av toppen. Skal undersøke nærmere med et merkeverksted over helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiltetninger kan det være, det bruker å vises særlig på morgenen når bilen har stått over natten f.eks. Oljen trenger gjennom tetningen og du får en blåsky bak når du starter doningen.

Veivhusventilasjon er jo veldig typisk også på så ny bil. Prøv Otis sin metode. 

 

Om stempelringer er gåene så har du lekkasje hele tiden. Ta en komptest, og etterpå setter du litt olje ned i plugghullet. Om du komp øker på det aktuelle sylinderet så har du elendige ringer (kanskje litt usannsynlig på din som bare har gått 160.000km) 

 

Takk for tipset. Har ikke utstyret for å gjøre en kompresjonstest, men kanskje Biltema har noe jeg kan bruke. Tror (og håper) ikke at det er stempelringene som er årsaken, men det er greit å være sikker før bilen settes inn til en dyr reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere: Blårøyk når man går på gassen etter motorbrems tyder på dårlige ventiltetninger, samme med blårøyk etter oppstart.

 

Det er mulig å bytte ventiltetninger uten å ta av toppen hvis man setter trykkluft inn i sylindrene slik at ventilene ikke faller ned. Eller enda enklere, fylle sylindrene med tau og manuelt føre stempel opp slik at tauet trykker mot ventilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har blitt litt forsinket, men problemet er der fremdeles og jeg jobber med saken. Håper jeg får organisert et besøk på merkeverksted for diagnose og tilbud på utbedring i løpet av juli.

Legger ut mer info her så snart jeg har noe å melde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har bilen endelig vært til diagnose hos 'fastlegen' på merkeverkstedet (Bilia Drammen). Dette er informasjonen jeg fikk:

 

- Ingen feilkoder på bilen. På motorer som brenner mye olje ligger det ofte inne feilkode på avgass.

- Det er veldig mye olje på motoren. Sannynligvis lekker det en del ved kjedestrammeren, men det kan også være andre lekkasjer.

- Svake ventiltetninger ligger ikke inne som "kjent feil" for denne motoren (N46B20) i BMWs service-database (PuMA).

 

Tekniker foreslo derfor følgende strategi:

 

- Bytt pakning (del 11317631972) og stram til kjedestrammer.

- Grundig motorvask

- Kjør noen tusen km og følg med på om forbruket er endret

- Kom tilbake for gratis sjekk når det passer (god service :grin: )

 

Er veldig overrasket over at det lakk såpass mye olje fra motoren. Det er ikke noe oljedrypp på bakken i garasjen der bilen står parkert. Dessverre så tror jeg ikke dette er hele løsningen. En slik lekkasje forklarer vel ikke røyken bak bilen?

 

Av nysgjerrighet spurte jeg hvor mye det vil koste å bytte ventiltetninger på denne motoren. Beskjeden var at toppen da må av, og at det vil koste ca. 20K. Fikk inntrykk av at dette er en reparasjon de ikke gjør særlig ofte.

 

Skal oppdatere tråden når jeg vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God service av bilia, Drammen. Ikke værst at du bare kan stikke innom gratis igjen!

 

20.000,- for riving av topp?? Er det så dyrt på merkeverksted generelt? eller er motoren så komplisert at det går såpass med arbeidstimer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...