Gå til innhold

W124, gir nytt liv til den gamle slitern.


bmwmann24
 Share

Anbefalte innlegg

Her er bilene våre, bildet er tatt nylig. Bmw til høyre er min. post-53644-0-89061200-1432491272_thumb.j 

 

Fikser klenodiet til dama, en snart 30 år gammel mærsje som har fått seg en god gjennomgang av nye deler, lakk og service

de siste 2 årene.

Det var ikke mye som var bytta på den for å si det sånn, olje og diesel rant ut av alle kriker og kroker og bilen vinglet veldig da alle foringer og stag var dårlige. Bilen har stortsett blitt brukt i finnmark/troms. Så rust under, eksisterer nesten ikke. 

 

Bilen er en MB250D Automat. El-vinduer, el takluke, abs og servo:) 

 

Jeg har sveist bak under lampene og fått dette spakklet og lakkert. Gjort dette på studentbudsjett så det vanker neppe noen priser akkurat. Siden bilen ikke skal selges, så spiller det ikke så stor rolle for meg og samboer. 

Bilen har rullet 542000km pr. i dag og virker tight og fin. Har nylig bytta ut diff, da den andre hørtes ut som en torturert katt.

 

Kun en årsavgift igjen ala 3500,- så trer den inn i veterantilværelsen og blir veldig billig å eie  :beer:

 

Har på 2 år gjort følgende med bil.

 

-bytta diff, nye tetninger og ny olje på den og den er malt rød:)

-Alle traversforinger er erstatet med ekstra holdbare foringer som taxier bruker

 

-Foringer til diff.

-Ny dynamo, kraftigere batteri 900amp og 90ah. Ny reim, løpehjul, strammehjul.

-Simmering på veiv.

-Alle bremseskiver, klosser, parkbrekk-kit, waiere, og 2 nye calippere bak!

-Stabstagforinger foran, komplette styrestag, hjelpesnekkeforing rep.kit!

-Girolje m filter.

-jevnlige olje/filterservicer på motor.

-Bremseveske.

-Sveist nye plater inn bak, under lykt.

-Bytta ut originalt beige stoff interiør med sorte stoler og baksete med sort teppe og dørsider:)

-Fixa ny el-heis mekanisme i førerdør, nye dørstoppere.

-O-ringer og brikker på ventilene til dieselpumpe!

-Hvite blinkere foran og bak. Fortsatt orange på skjermene.

-Nye dempere bak (gass) og fjærer (bilstein)

-Alle dørlåser og koffertlås.

-De fleste stag og foringer i bakstillingen.

-Hardy, mot girkasse, bakre ble bytta for 6-7 år siden.

-Motorfeste, førerside. Veske/gassfyllte. Lager det kjente "klunk" lyden når man stopp/starter. Skal bytte på pasasjerside og.

post-53644-0-28019000-1432492119_thumb.j

post-53644-0-25295600-1432492230_thumb.j Bytta nesten alle stag og foringer. Lakka med underskyddspray, tynn type.

 

post-53644-0-35854500-1432492283_thumb.j

post-53644-0-56198900-1432492313_thumb.j

 

Ble en del overflatearbeid. post-53644-0-45078000-1432492446_thumb.j

post-53644-0-45078000-1432492446_thumb.j

post-53644-0-40312300-1432492516_thumb.j

 

post-53644-0-34905100-1432492562_thumb.j

post-53644-0-90838600-1432492711_thumb.j

post-53644-0-29361200-1432492762_thumb.j

 

Ble passe fornøyd med jobben. Vanskelig med spraylakk. 

post-53644-0-38868900-1432492898_thumb.jpost-53644-0-78952000-1432492929_thumb.j

post-53644-0-07777900-1432508335_thumb.jpost-53644-0-75843300-1432493049_thumb.j

 

Bytta ut dette interiøret.

post-53644-0-01058900-1432493147_thumb.j

 

Til daglig daglig henger det 2-3 Vag inne, Sann mine ord, passat og audi er det værste i verden. Har hatt en e61, et par e39 og et par e34 inne. Skjeldent, så det er ekstra stas når de først er inne:)

For tiden står en e34 m5 inne som behøver mye stell. Nyere Mercedes har det og kun vært et par innom.  post-53644-0-35976900-1432493264_thumb.j

Har en m5 innom:)

post-53644-0-66851500-1432493337_thumb.j

post-53644-0-76489800-1432508482_thumb.j 250d, rent og pent.

 

 Maskinverksted  og en medstudent.

post-53644-0-78075300-1432507907_thumb.j

 

post-53644-0-31371400-1432493411_thumb.j[

post-53644-0-30646900-1432508428_thumb.j

 

Polerte bilen og det ble en snodig farve, grønn/blå/turkis/lillaskjær?

post-53644-0-95828700-1432494279_thumb.j

Neste prosjekt. Har samlet inn en del, men behøver ennå fjærer, dempere og diverse saker for og få 5serien ferdig.

post-53644-0-57185200-1432508768_thumb.j 

post-53644-0-56389200-1432492980_thumb.j

post-53644-0-45881000-1432493467_thumb.j

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har Benz`n vært på eu-kontroll og den ble jo nesten godkjent. Batteriet var ikke godt nok festet, enda jeg satt et bånd over batteri og rundt batterikassa. 

Fikk beskjed om å strekke et patentbånd rundt i stedet.. Makan til tomsinger. Kun for at jeg sku levere inn igjen til etterkontroll. kontrollen i seg selv kostet jo 1000,-.. 

Så i dag blir den godkjent for 2 år fram. Deilig.

 

Bytta forøvrig bærekuler (det tok 4-5timer og en jævla mye bannskap og varme fra skjærebrenner), hardykobling, slange til girkassa og motorfeste på benz`n før godkjenninga. 

 

Alt utenom el-vindu på pasasjerside funker nå. Kontakt feil, men gidder ikke åpne å se enda. "litt lei" kan man vel si. Tross alt resturert bilen over gaaaanske mange arbeidstimer i et strekk i det siste året.

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei har ikke fått begynnt med den enda. Skulle jo starte i fjor, men all tid å penger gikk til mærsja. 

 

Har dog samlet inn litt deler til BMW`n, foringer stag osv. Motor tok jeg ut og fikk bytta topp på for et par år siden. Har gått 55 mil siden:) Håper den varer noen år enda.

Ellers er fjører, dempere, demperlager og eksos sterkt ønsket. Til å begynne med hvertfall.

 

Er medlem på mbentusiastklubb til tider, glemmer ofte å logge inn så de kicker meg ut og man må lage nytt brukernavn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjøpte en motor til doningen. Samme sak 2.5d fra 80 tallet.. Kmstand: 100.000km:)  Lyst å bygge den om til turbodiesel nå, så om noen her vet hva forskjell på originalmotor og turbomotorer er, så ikke vær redd for å skrike ut. Toppakning er sikkert en av tingene.

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en motor til doningen. Samme sak 2.5d fra 80 tallet.. Kmstand: 100.000km:)  Lyst å bygge den om til turbodiesel nå, så om noen her vet hva forskjell på originalmotor og turbomotorer er, så ikke vær redd for å skrike ut. Toppakning er sikkert en av tingene.

et lite tips, skal du først mikke å makke å bygge om til turbo, da kan du like så gjerne skaffe deg en 6 cyl td, for en 2,5 td er ikke akuratt noe å slå kryss i taket av, :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har prøvd 300d og kan godt si meg enig der!:)

6 syl er å foretrekke, men vi vil ha den original. Dessuten så er 5 syl en ganske holdbar maskin. Dog kjipt å bruke 45 min på 0-100..

 

men, takk for tips;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...