Gå til innhold

Frostvæske problemer 316i. Toppakning?


Patrickls1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 316i 2004 som frostvæske forsvinner relativt fort fra. Siden mars har jeg fylt på to ganger. Første gang jeg fylte på lyste varsellampa igjen etter 3-4 uker, fylte på igjen og ga det en ny sjangs (stupid me). Så har det holdt seg en stund, men idag begynte den å lyse igjen. Jeg er absolutt ingen smarting på bil, men har hørt at det kan være toppakning, blir svimmel bare av tanken.

Men igjen, bilen går fint, temperaturen holder seg perfekt, ingen røyk fra eksos. Eneste er at den rister litt på tomgang, men slik har det vært sålenge jeg kan huske. Nå har jeg ikke sjekka olja, men gjorde det forrige gang lampa lyste, og da var den helt fint i mine øyner. Air condition fungerer fint så fort motoren har blitt varm, eneste er at radioen skurrer når jeg skrur på vifta til bakruta?

Så er dette toppakning som tar kvelden, eller er det noe mindre farlig? Skal kjøre innom verksted imorgen og høre om de kan gi meg noe svar, men er livredd fortsatt da jeg har en del igjen av lånet på bilen + bruker bilen i arbeidsdagen min... Setter pris på alle svar og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelsjekk olja og sjekk om den er misfarget. Sjekk under oljepåfyllingslokket for misfarge/"majones" der og.

I ditt tilfelle så kan det være lekkasje ut av topp visst olja er fin. Ta og sjå litt rundt på blokken om det renner ut der. (Fortsatt toppak.) 

Er det trykk i ekspasjonstanken visst du åpner den ein stund etter du har skrudd av bilen?
Kan være litt men du merker for kva som er for mykje :P

PS: Ikkje vent med å sjekke olja til du får lys. Anbefaler å peile 2 ganger i mnd så kan du finne symptomer på problem før dei "oppstår"

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk nr 1 på bilde her at det ikke er noen lekasje.

post-59560-0-70152600-1432678592_thumb.j

 

Har vært borti ved et par anledninger at denne har sprukket ved flensen der pakningen (O-ring nr. 2) sitter.

Litt samme symtomer, og vil lekke mer og mer.

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "majones" under påfyllingslokket. Olja er brun, men hvis det er gåen toppakning skal vell olja være nærere hvit, om jeg ikke tar feil?

Det er heller ikke for mye trykk i ekspansjonstanken. Det jeg la merke til nå er at motoren svetter lett på toppen, i området rundt oljepåfyllingslokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du hånden over oljepåfyllingshullet er det utblåsing eller vakuum? Rekner med det er olje der? :P (olje)
Ellers ville eg sett over slanger og div som Espen seier. Kan være lekkasje der og. (Kjølevæske)

Har du bilde av oljen? Kjørt lang siden forrige oljeskift?

 

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja var svart og fin den, men med 14k eller meir ville eg tatt oljeskift snart [emoji14]

Du får sjekke litt som nevnt over og poste resultater [emoji6]

Til info kan det være vansklig og se lekasje på plastrøret  som er nevnt, særlig hvis det er en liten lekasje, da den sitter under innsugsmanifoil, men hvis du har et innspeksjons-speil blir det litt lettere.

Sjekk også under vannpumpe i tillegg til det som er nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit, den skal straks inn på service ifølge bildata, så har ikke orket å gjøre noe med det før den tid :P Men nå har jeg bestilt sjekk på verksted til mandag, han fyren der så litt på bilen og var ganske sikker på at det ikke var noe toppakning problem siden alt så fint ut utenom det store forbruket på kjølevæsken. Så det blir trykktesting på mandag.

Takk for all hjelp og tips dere har kommet med, setter pris på det. Får jeg bare krysse fingrene for et positivt svar etter mandag og at det ikke er en gåen toppakning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om slangene blir veldig stive, nesten så de skal sprekke kjennes det ut som, er det da toppak? jeg har samme problem med at jeg mister kjøleveske. men på peilepinn og topplokk er oljen helt fin. Men slangene som sagt blir veldig stive?

Nå er det jo en del trykk i kjølesystemet når motor er varm.

Men hvis det ikke er antydning til vann i oljen er en co måling av kjølesystemet noe som kan gi svar.

Du kan jo prøve og skifte lokk på ekspansjonstanken (påfylling) og se om det er problemet. (for høyt trykk)

Ellers, sjekk det som er nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo en del trykk i kjølesystemet når motor er varm.

Men hvis det ikke er antydning til vann i oljen er en co måling av kjølesystemet noe som kan gi svar.

Du kan jo prøve og skifte lokk på ekspansjonstanken (påfylling) og se om det er problemet. (for høyt trykk)

Ellers, sjekk det som er nevnt over her.

hmm, har lokket noen funksjon da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet skal jeg poste ja :) Haha, kom på en ting når jeg kikka ned i motoren idag. Har bilen min registerkjede eller reim? Når jeg kjøpte den sa selger den hadde registerkjede, men når jeg ser nedi der så ser jeg en reim? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...