Gå til innhold

E61: forstillingsjustering har blitt et mareritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Byttet et endeledd på min e61 2007 mod 525d facelift for et par mnd siden. Fikk da en feilstilling på rattet. Søkte litt på nettet etter et bra sted i Oslo å få tatt en 4-hjulskontroll. Valget falt på Nordhagen (mekonomen). De skal ifølge info på nettet ha god kompetanse, noe de selv også bekreftet. De var ikke billigst, men valgte dem likevel.

Første gang på Nordhagen: Leverte bilen på morgenen. Informerte om endeleddbyttet og feilstillingen på rattet. Hentet bilen etter jobb. Etter masse surr ble skjema for justering endelig funnet. ingen ting bak var justert, men forran var det blitt justert. Bilen føltes god på vei, men til min overraskelse og skuffelse var fortsatt feilstillingen der. Ble litt irriter men ga en høflig og ryddig info om det pr.mail.Fikk beskjed om å komme innom så skulle de se på det.

Andre gang på Nordhagen:  Bilen ble tatt inn i hallen. Etter justering og en testtur av verkstedet ble bilen overlevert. Nå var alt hel topp mente de. På vei hjem merker jeg at rattet er ikke 100% rett, men det større problemet er at bilen trekker kraftig til høyre. Slipper jeg rattet så drar bilen rett av veien. Noen ganger trekker den også til venstre. Den vil hele tiden alle andre steder enn rett frem. Jeg kontaker dem igjen.

Tredje gang på Nordhagen: Jeg informerer om at bilen føles veldig rar. Og at rattet fortsatt ikke er rett. Har ikke tid. Må komme tilbake senere. Drar tidligere fra jobb og kommer til avtalt tid. Venter i 40 minutter før de tar bilen. Venter totalt i 1 1/2 time. De sier det var noe galt med spissingen. Den hadde endret seg siden forstillingsjusteringen. De vet ikke hvorfor. (jeg får en mistanke om at det skjedde da feilstillingen av ble forsøkt rettet, av muligens en ukompetent person). Kjører derfra. Rattet er nå enda mer feilstilt en da jeg leverte den inn. Den trekker fortsatt mot høyre, men muligens noe mindre.

Nå må jeg altså innom en fjerde gang. Blir rattet rettet blir ikke det med tillit til at det ikke påvirker forstillingen. For det skjedde åpenbart første gang.

For meg er mye av kjøregleden borte med bilen nå. Jeg forstår at både dekk og kjørebane påvirker, men bilener ikke lneger noe god å kjøre. Jeg føler jeg helde tiden må ga et pådrag på rattet mor venstre for at bilen ikke skal dra til høyre. Andre som kjører bilen reagerer ikke på det, men jeg kjenner det godt.

Hele opplegget på Nordhagen har blitt en mareritt for meg.......

Skrevet

Lab 161, merkeverksted og folk som vet hva de driver med er det jeg kan tipse deg om her.

Desverre trur mange at bil er bil. Det var i så fall for over 20 år siden.

Har ikke kjenskap til verkstedet du har hvert på, men det er desverre slik at ikkemerkeverksted kan være litt lotto!

Mulig man "sparer" noen kroner der og da, men som regel blir det dyrt i lengden.

Har noen skrekkeksempel på "verksteder" men folk for bruke hue og finne ut av dette selv.

Jeg heter ikke staten, så folk får gjøre som de vil, men.........

Mitt tips.

Få et tilbud hos et merkeverksted.

Få refundert regningen for ikke utført arbeid hos ditt verksted.

Kansje saken løser seg.

Nå skrur jeg selv, så kan ikke skylde på noen, men noen ganger må jeg ha ekspertise som feks hjulstillingskontroll, og da benytter jeg meg av NAF som er en av grunnene til at jeg er medlem der. + EU-kontroll (men der får de en liten ripe i "lakken")

Skrevet

Ja, Espen A, tror jeg har rett!

Jeg har enda ikke opplevd første klasses service ang 4-hjulskontroll på verken min gamle E39 eller min nye E61.

Justeringen som har blitt gjort på min er sånn passe, det er ikke perfekt.

Men verkstedene sier at den er innenfor på verdiene, så da er alt OK! Men det er f.... ikke!

Jeg tenkte å ta min bil til BMW Strandveien auto denne gangen, men de skal jo ha 2500,- for jobben, så den bør være bra!

Skrevet (endret)
ingen ting bak var justert, men forran var det blitt justert...

Har du betalt for en 4hjuls kontroll eller forstillingskontroll?

Har selv jobbet mye med hjulstillingskontroller, og vet av erfaring at det blir aldri 100% dersom du ikke justerer både foran og bak. Sjekk på justeringskjemaet om bakstillingen er innenfor riktige verdier eller ikke.

Husk også at ting som dekktrykk, drivstoffnivå og last i bilen spiller inn på hjulstillingen. Dette skal sjekkes av verkstedet før justering. De fleste bmw'er jeg har tatt hjulstillingskontroll på skal lastes med spesifikke vekter før justering, mange sluver på dette når de foretar kontroll.

Endret av Are.
Skrevet

Noen oppe i alt dette som har noen erfaringer med GS-Bildeler i Trondheim når det gjelder 4-hjulskontroll da...?

Foran skal jeg montere 35mm H&R fjærer som jeg har liggende, og Otis skal senke den bak for meg!

Etter dette må jeg ha en 4-hjulskontroll, men er veldig skeptisk på hvor jeg skal ta den... Ser det at den såkalte "expertisen" uteblir mange steder..

Kan jo nevnte at jeg kjøpte bilen for ca 2 mnd siden, og allerede da stod rattet bittelitt til høyre for senter når jeg kjører rett fram....

Og ingenting er MER irriterende, når eller alt er i orden på en bil. OG det plager meg inn i hjerterota og se på at rattet står skjeivt.

Samtidig skal det nevnes at jeg akkurat har kjøpt meg splitter ny 20" felgpakke, så dekkslitasje pga feil innstilling er jo oxo noe som fryktes... :/

Skrevet (endret)

Byttet et endeledd på min e61 2007 mod 525d facelift for et par mnd siden. Fikk da en feilstilling på rattet. Søkte litt på nettet etter et bra sted i Oslo å få tatt en 4-hjulskontroll. Valget falt på Nordhagen (mekonomen). De skal ifølge info på nettet ha god kompetanse, noe de selv også bekreftet. De var ikke billigst, men valgte dem likevel.

Første gang på Nordhagen: Leverte bilen på morgenen. Informerte om endeleddbyttet og feilstillingen på rattet. Hentet bilen etter jobb. Etter masse surr ble skjema for justering endelig funnet. ingen ting bak var justert, men forran var det blitt justert. Bilen føltes god på vei, men til min overraskelse og skuffelse var fortsatt feilstillingen der. Ble litt irriter men ga en høflig og ryddig info om det pr.mail.Fikk beskjed om å komme innom så skulle de se på det.

Andre gang på Nordhagen:  Bilen ble tatt inn i hallen. Etter justering og en testtur av verkstedet ble bilen overlevert. Nå var alt hel topp mente de. På vei hjem merker jeg at rattet er ikke 100% rett, men det større problemet er at bilen trekker kraftig til høyre. Slipper jeg rattet så drar bilen rett av veien. Noen ganger trekker den også til venstre. Den vil hele tiden alle andre steder enn rett frem. Jeg kontaker dem igjen.

Tredje gang på Nordhagen: Jeg informerer om at bilen føles veldig rar. Og at rattet fortsatt ikke er rett. Har ikke tid. Må komme tilbake senere. Drar tidligere fra jobb og kommer til avtalt tid. Venter i 40 minutter før de tar bilen. Venter totalt i 1 1/2 time. De sier det var noe galt med spissingen. Den hadde endret seg siden forstillingsjusteringen. De vet ikke hvorfor. (jeg får en mistanke om at det skjedde da feilstillingen av ble forsøkt rettet, av muligens en ukompetent person). Kjører derfra. Rattet er nå enda mer feilstilt en da jeg leverte den inn. Den trekker fortsatt mot høyre, men muligens noe mindre.

Nå må jeg altså innom en fjerde gang. Blir rattet rettet blir ikke det med tillit til at det ikke påvirker forstillingen. For det skjedde åpenbart første gang.

For meg er mye av kjøregleden borte med bilen nå. Jeg forstår at både dekk og kjørebane påvirker, men bilener ikke lneger noe god å kjøre. Jeg føler jeg helde tiden må ga et pådrag på rattet mor venstre for at bilen ikke skal dra til høyre. Andre som kjører bilen reagerer ikke på det, men jeg kjenner det godt.

Hele opplegget på Nordhagen har blitt en mareritt for meg.......

Gadd ikke lese alt da jeg stoppet når jeg leste de stilte forstilling uten å stille bakstilling.

AMATØRER! Du kan ikke gjennomføre en hjulstilling på en BMW uten først og fremst skikkelig utstyr (BMW KD), rette verdier og prosedyre for BMW iht TIS, og ikke minst litt oppegående mekanikere..Hvem i H gjør en hjulstilling uten å rigge opp alle 4 hjul. aldri hørt om noe sånt før!

Blir omtrent det samme som å kun bytte oljefilter ved oljeservice.

Ta en tur til et autorisert BMW verksted og utfør en hjulstilling der. Det koster lett en 2-3000 men det er verdt pengene.

EDIT: Krev pengene igjen!!!

Endret av FJPopp
Skrevet

Og man skal alltid starte bak ved 4hjulskontroller!

Vi hadde inne en e82 og det kom opp flere merknader om vekter osv som skal brukes i tillegg under 4hjulskontroll.

FIkk alle 4 hjul innafor, slik at det ble "grønne verdier". 

Hvordan verdiene ser ut nå om man kjører bilen inn på et bmwhus er uvisst. Verdiene er sikkert ikke like perfekte da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...