bmwforlife Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 Hei,Planen min var å kjøre E85 9,5:1 i komp, men begynner å bli få som selger E85. Kan jeg kjøre 9,5:1 på bensin ? Lurer også på hvor mye overlapp man pleier å kjøre med på kammene, org s50b30 kammer med justering på eksos kam hjul .(non vanos)??Motoren er S50B30, rotrex C38-91 kompressor, deka 888 cc/min, wiseco stempel, cooper ring pakning, H-profil råder + +Tusen takk for alle svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 9,5:1 på bensin burde vel ikke være noe problem selv om 10:1 som regel er det laveste for Otto-motorer, vil tro elektronikken vil klare å tilpasse tenningen uten at jeg skal hogge det jeg sier i stein. I teknisk litteratur står 10:1 som minimum. Med diesel hadde du slitt/ikke fått tenning. S50B30 motoren har jo som standard 10,8:1 i kompresjon, B32 varianten hele 11,3:1. Hva er akkumulert kompresjon med kompressoren da? Jo høyere kompresjon jo høyere oktantall bør du kjøre med selv om BMW sine M motorer takler 95 blyfri fint ved hjelp av elektronikken. Tenker da på banking. Skal du klare å justere Vanos iht TIS og prosedyre trenger du en god del spesial BMW verktøy. S50B30 har singel vanos (kun på innsug), Kanskje denne kan hjelpe: http://autotrasformazionigozzoli.it/files/I-6cyl-3.0L-24v-DOHC--DTs-DTs--S50-B30-286hp,-vanos-in.pdf Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbjørn Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 Spørsmålet som trådstarter stiller her er vel om 9,5:1 er for høyt kompresjonsforhold med overlading og bruk av 98 octan bensin. En viktig detalj er hvor høyt ladetrykk det er snakk om. En kompressor kan jo heller ikke sammenlignes med turbo. Er det slik å forstå at eksoskam er justerbar, og innsugskam fremdeles skal styres med vanos? Skal det brukes datasprut på motoren? Forøvrig så funderer jeg også på hvilket kompresjonsforhold jeg bør legge meg på med Vortech V2 kompressor. Men da på 95 octan, 0,8bar max ladetrykk på ca 7400rpm, aktiv vanos og datasprut. Innmat i motor blir fra øverste hylle. Jeg har fått veldig variable anbefalinger angående kompresjonsforhold, alt fra 7,5:1 til 10:1. S50 motorene er vistnok temmelig vare for tenningsbank. Noen påstår at toppen er "for bra" mtp flow. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 Spørsmålet som trådstarter stiller her er vel om 9,5:1 er for høyt kompresjonsforhold med overlading og bruk av 98 octan bensin. En viktig detalj er hvor høyt ladetrykk det er snakk om. En kompressor kan jo heller ikke sammenlignes med turbo. Er det slik å forstå at eksoskam er justerbar, og innsugskam fremdeles skal styres med vanos? Skal det brukes datasprut på motoren? Forøvrig så funderer jeg også på hvilket kompresjonsforhold jeg bør legge meg på med Vortech V2 kompressor. Men da på 95 octan, 0,8bar max ladetrykk på ca 7400rpm, aktiv vanos og datasprut. Innmat i motor blir fra øverste hylle. Jeg har fått veldig variable anbefalinger angående kompresjonsforhold, alt fra 7,5:1 til 10:1. S50 motorene er vistnok temmelig vare for tenningsbank. Noen påstår at toppen er "for bra" mtp flow. Eksos kam på S50 er ikke justerbar og er fast definert. Innsug styres av Vanos innenfor definerte vinkler. Ser overhodet ingen teoretisk og særlig praktisk forskjell på en komressor og turbo, begge gjør samme jobben. Øker lufttetthet per volumenhet inn til forbrenningskammer. Ladeturbinen driftes bare av to forskjellige ting. Grunnen til at BMW motorer kan motstå tenningsbank innenfor visse oktantall er pga elektronikken som vil forsinke tenning m.m. Standard kompresjon på S50B30 er som sagt 10,8:1. Hvis du beholder den kompresjonen og i tillegg innfører en kompressor eller turbo bør du øke oktantallet du kjører med fordi høyere oktantall på bensin har bedre evne til å motstå selvantennelse pga kompresjon. 91 oktan vil motstå banking på en M motor pga av elektronikken men det er begrenset hva den er kalibrert til å kunne håndtere. Du bør ikke gå under 95 oktan hvis du har tenkt å kjøre motoren ofte på høye turtall på motorer med høy kompresjon. Så slik til første setningen: 9,5:1 plus kanskje 0,8 bar lading: Hvis du vil gjøre det om forholdet til bar må du dele kraften på arealet til stempelet (du finner formel for det) Oppsummert bør du regne på det, er ikke komplisert. Det som er komplisert er når du forandrer forholdet mellom slaglengde og boring. Da spiller en del andre ting inn igjen. BMW ønsker å ha forholdet på 1 på sine M motorer av en hel del grunner. Hvis du ikke kan sitte deg ned og regne på det med en del forskjellige formler som du finner i litteratur for Otto-motorer kan du jo prøve å begynne på den laveste mulige ladingen og se hvordan motoren oppfører seg i registeret. Motorbank vil du definitivt merke. Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 4, 2015 Share Skrevet Juni 4, 2015 Noe som også kan være greit å ta med i betraktningen er at selv om elektronikken greier å forsinke tenningen for å unngå motorbank så er det ikke sikkert at motoren jobber optimalt med det aktuelle ladetrykket. En bil som er designet for å gå på 98 vil gå best på 98, enda elektronikken greier å få den til å fungere helt greit på 95. På samme måte så kan det tenkes at det høyeste ladetrykket uten motorbank ikke nødvendigvis er det mest gunstige mtp tenning og det kan følgelig være mer fordelaktig å lade litt mindre og heller få mest mulig optimal tenning i forhold til drivstoffet man bruker. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå