Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en e36 hvor det blir massivt med trykk i kjølesystemet, skal det være normalt. Det er etter at termostaten åpner seg den begynner å få trykk. Jeg kjørte på kun vann når det skjedde idag. Det er ganske harde slanger. Jeg åpnet ekspansjontank lokket og det tøt ut vann i sikkert 15-20sek før det stoppet. Er dette normalt eller er det toppakning som er gåen. Noen erfaringer? :)

Skrevet

Hei. Har en e36 hvor det blir massivt med trykk i kjølesystemet, skal det være normalt. Det er etter at termostaten åpner seg den begynner å få trykk. Jeg kjørte på kun vann når det skjedde idag. Det er ganske harde slanger. Jeg åpnet ekspansjontank lokket og det tøt ut vann i sikkert 15-20sek før det stoppet. Er dette normalt eller er det toppakning som er gåen. Noen erfaringer? :)

Først. Hvordan begynte problemet?

Er det vann i olja eller olje i vannet?

Går motor varm?

Er det varme i varmeapparatet?

Det kan være bl.a. luft i systemet.

Defekt vannpumpe.

Defekt topp-pakning.

Sprekk i topplokk.

Skrevet

Først. Hvordan begynte problemet?

Er det vann i olja eller olje i vannet?

Går motor varm?

Er det varme i varmeapparatet?

Det kan være bl.a. luft i systemet.

Defekt vannpumpe.

Defekt topp-pakning.

Sprekk i topplokk.

Problemet begynte med at den bruker vann. Det er ikke noe vann i oljen, den er fin i topplokk og peilepinn. Vannet ser ikke skittent ut, det bare minsker. Litt minsker pga jeg ser det drypper litt fra radiator. Men det er massivt trykk i slangene :) Den kjøler helt fint, ligger på 90grader og varmeapperatet funker. Men å lufte kjølesystemet hvis jeg tømmer den er et rent helvete..

Skrevet

Ok. Tett lekasjen, så tipper jeg problem er løst. Du får luft i systemet. Da vil det bli "trykk" pga. komprimert luft i systemet. Vann ut (lekasje) = luft inn.

Har vært borti dette problemet med en E46 318.

Men der var det lekasje i et rør til toppen.

Skrevet

Ok. Tett lekasjen, så tipper jeg problem er løst. Du får luft i systemet. Da vil det bli "trykk" pga. komprimert luft i systemet. Vann ut (lekasje) = luft inn.

Har vært borti dette problemet med en E46 318.

Men der var det lekasje i et rør til toppen.

men akuratt nå er den en jævel å lufte... det bare tyter vann ut av ekspansjonstanken

Skrevet

men akuratt nå er den en jævel å lufte... det bare tyter vann ut av ekspansjonstanken

Men har du fikset lekasjen da?

Og prosedyren for og lufte kjølesystemet. med lufteskrue?

Kan være litt plunder, men på den rette måten, for noen, jekk opp bilen i front eller sett bilen i en bratt bakke. tenning på. Ikke start.

Varmeapparat på max varme, men vifte på 1.

Fyll på kjølevæske, helst i øvre radiatorslange til det kommer bare kjølevæske ut av luftehullet.

Start motor uten lokk på og etterfyll ved behov, og kjenn at nedre radiatorslange blir varm.

Steng lufteskrue.

Kommer det forsatt luft etter en stund, så er det enten:

Dårlig sirkulasjon. Vannpumpe eller gjengrodde kjølekanaler.

Skrevet

Vær forsiktig med å skru av lokket på kjølesystemet når motoren er varm.

Det er trykk i kjølesystemet når lokket er på. Dvs at kokepunktet er 120 grader. Straks lokket løsnes og trykket slippes ut, synker kokepunktet til 100 grader.

Altså:

Kokepunkt på vann under trykk er 120 grader.

Kokepunkt på vann uten trykk er 100 grader.

Tror det er mange som ikke er klar over dette. Så teoretisk sett....om vannet under trykk er på over 100 grader og lokket skrus av, kan man risikere sprenging av toppen eller noe annet i kjølesystemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...