Dagga9 Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Hei dere! Hadde bilen min på EU-kontroll i dag 12.06-15. bilen sto på 17", men dette fikk jeg 2`r feil på(?) Jeg har tidligere hatt den på EU-kontroll med de samme felgene og da har ikke dette blitt nevnt en gang. Er det noen som vet om dette er nye regler? Eller er det opp til hvert enkelt verksted om de er pirkete eller ikke? Dag-A Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 (endret) Nye og mer omfattende regler (sjekkpunkter) fra 8. juni 2015, detaljer finner du sikkert på nettet med et lite søk i google. http://www.tu.no/samferdsel/2015/05/18/na-blir-det-vanskeligere-a-fa-bilen-gjennom-eu-kontrollen Endret Juni 12, 2015 av John Kr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Sorry for at jeg "stjeler" tråden din litt, men hvordan er det når det kommer til etterkontroll da? Tok en EU kontroll for en stund siden, der blant annet bakdekk hadde for liten mønsterdybde. Vil jeg få problemer hvis jeg stiller opp med 17 tommere? Gjelder E34. Eller har de ikke "lov" til å gi meg nye feil så lenge de andre er fikset? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Det er vel enkelt dette da, nye regler fra 8. juni, les de reglene og forhold deg til det... Kontroll langs veien etter 8. juni så er det de nye reglene som gjelder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Men skal ikke etterkontrollen følge reglene fra da bilen var på kontroll? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Tja, det vet jeg ikke, naturlig å følge reglene da bilen var på kontroll, men det er vel en overgangsregel da kanskje. Det kan kanskje være noen andre her inne som kjenner reglene bedre en meg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dagga9 Skrevet Juni 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2015 Av hva jeg skjønte på verkstedmannen så var det ikke noen "nye" regler rundt dette (Korriger meg hvis jeg tar feil). Men han kunne ikke finne noe sted om bilen var godkjent med 17". Jeg har heller ikke manualen til bilen som han refererte til. Det sto heller ikke i dørkarmen, men sto heller ikke at den ikke kunne ha det. Men som han sa var at kontrollen sa at bilen ikke skulle ha større hjul enn det står i vognkortet. Og regelen rundt dette sier vel noe som at rotasjonen på hjulene ikke skal avvike mer enn 15% fra originalt (?) og at dekk/felg ikke må gå på utsiden av karosseriet. Det jeg stusser over var at den ble godkjent på EU-KONTROLL forrige gang og regelen er den samme fra 8 juni. (Korriger meg igjen hvis jeg tar feil) Er bare så irriterende, tenkte ikke tanken på å sette på 15" til kontrollen ettersom jeg trodde det var OK. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Er bare 5% avvik som er tillatt, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Nå er ikke jeg heller 100 % sikker på de nye reglene, men det er vesentlig flere sjekkpunkter en tidligere. Eiernen av bilen (slik jeg oppfatter det) får ikke vite hva som er sjekket, kun opplysninger om avvik. Når det gjelder felger/hjul så er det slik som Daniel sier, det er maks 5 % avvik på rulleomkrets ift vognkortet. Jeg mener at felgdimmensjon har ingen betydning dersom du holder deh innenfor de 5 %, men som nevnt så må bredde og innpress stemme med original målene. Om du har 15, 16, 17 eller 18" felger spiller ingen rolle dersom omkretsen på dekkene er like.... MaWeRiCk reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogerbmw Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Tat eu kontrolla dagli, så lenge det er innfor 5% i rulleomkrets er det godkjent. Mange får det skrevve inn i vognkorte på biltilsynet for å sleppe trøbbel når man møte på politi/ eu kontrolla. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Tat eu kontrolla dagli, så lenge det er innfor 5% i rulleomkrets er det godkjent. Mange får det skrevve inn i vognkorte på biltilsynet for å sleppe trøbbel når man møte på politi/ eu kontrolla. Så hvis jeg tar etterkontroll på min, og de hadde sagt noe ang. hjulene, må jeg da dra til Biltilsynet å få de dimensjonene skrevet inn i vognkortet, og så dra tilbake å ta ny etterkontroll? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaWeRiCk Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Gå tilbake til verkstedet som utførte kontrollen og klag på at de har gjort feil når de regnet ut rulle-omkrets på hjula dine. Eller du kan ta etterkontroll på et annet verksted som vet hva de driver med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dagga9 Skrevet Juni 18, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2015 Jeg fikk den godkjent, men måtte på med 15". Men dekkene på disse syntes jeg var rart at de godkjente, men men. Jeg sa at jeg syntes det var rart at de ikke godkjente den med 17". Mem han refererte til nye regler og at det var forskjellige måter å tolke reglene på. Men nå er den sommerklar etter 4 år på lagring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå