Gå til innhold

E61: Her er noen bilder av oljelekasje funnet i dag. Turbobytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bil: 2007 E61 LCI 525D

Har ikke sett noen oljeflekker under bilen, men var under i dag for å ta en titt på tåkelysene. Så da at det var masse ojedritt over alt. Har ikke mye greie på dette men ser ut som det er olje fra den ene turboslangen til/fra intercooler. Den andre slangen hadde langt mindre oljegris.

rengjorde alt og satte på plass.

Hva kan dette være. Er det sliten turbo?

Takker for innspill....

post-75129-0-94773800-1435343379_thumb.j

post-75129-0-55701700-1435343407_thumb.j

post-75129-0-88236900-1435343416_thumb.j

post-75129-0-44827400-1435343427_thumb.j

post-75129-0-76418000-1435343438_thumb.j

post-75129-0-87162500-1435343451_thumb.j

post-75129-0-27816300-1435343465_thumb.j

post-75129-0-00489700-1435343488_thumb.j

Skrevet

Ser ut som intercooleren? Da er det i såfall EGR kretsen. Ikke unormalt med litt olje der med det der var mye! Trenger ikke nødvendigvis være turboen da den nok hadde gitt mye lyd fra seg hvis den hadde lekt så mye. Dette er nok olje fra EGR kretsen som har samlet seg opp over tid og lekt gjennom pakningene til ladeluftrøret. 

Rengjør alt og bytt EGR filter. Den er sikkert pottetett.

Skrevet

Jeg skulle da mene at min ikke er så langt unna i oljemengde...

Samme motor å, de drypper litt fra ic der på min å, det renner ikke, men drypper litt der i ny og ne.

Min turbo var stram og fin, uten ulyd forøvrig.

Skrevet

Ser ut som intercooleren? Da er det i såfall EGR kretsen. Ikke unormalt med litt olje der med det der var mye! Trenger ikke nødvendigvis være turboen da den nok hadde gitt mye lyd fra seg hvis den hadde lekt så mye. Dette er nok olje fra EGR kretsen som har samlet seg opp over tid og lekt gjennom pakningene til ladeluftrøret. 

Rengjør alt og bytt EGR filter. Den er sikkert pottetett.

Hei.

Takk for svar! 

Skulle egentlig i gang med å reprasjon/bytte av hele kabelsettet i bakluke nå, men vil få litt oversikt over hva dette er oljegriset er først. Byttet partikkelfilter for 1 1/2 år siden. Da husker jeg det ble kommentert fra verkstedet at EGR var kontrollert og så helt grei ut. Etter dette har jeg jevnlig kjørt med DPF cleaner i dieselen. Dette skulle i følge verkstedet også være svært bra for EGR.

Hvor finner jeg EGR-filteret. Kan ikke huske å ha hørt filteret før? Har søkt litt etter filter til EGR men finner ikke noe. Sikkert noen DIY ifht rengjøring av EGR på nettet så kanskje jeg kan få til det selv. Hva med EGR removal kitten som selges? Kunne det vært noe? http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-5-SERIES-E60-E61-E61N-520i-525d-530d-535d-xd-EGR-REMOVAL-KIT-BLANKING-PLATE-/151592942405?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item234ba4bb45

Bilen er kjørt ca 210 000km nå. Tenkte derfor at turbo-bytte var høyaktuelt.

Skrevet

Jeg skulle da mene at min ikke er så langt unna i oljemengde...

Samme motor å, de drypper litt fra ic der på min å, det renner ikke, men drypper litt der i ny og ne.

Min turbo var stram og fin, uten ulyd forøvrig.

Brettet under motoren veiet sikkert 15 kg. Var en tjukk blanding av olje og sand. Med en stor overvekt på den halvsiden (pasasjerside) der røret hadde lekket mest. På andre siden var det som bilde viser nesten ikke noe. Hvem sjekker turbo og status på den? Gjør de det på mekonomen osv eller må jeg til bmw?

Skrevet

Hei.

Takk for svar! 

Skulle egentlig i gang med å reprasjon/bytte av hele kabelsettet i bakluke nå, men vil få litt oversikt over hva dette er oljegriset er først. Byttet partikkelfilter for 1 1/2 år siden. Da husker jeg det ble kommentert fra verkstedet at EGR var kontrollert og så helt grei ut. Etter dette har jeg jevnlig kjørt med DPF cleaner i dieselen. Dette skulle i følge verkstedet også være svært bra for EGR.

Hvor finner jeg EGR-filteret. Kan ikke huske å ha hørt filteret før? Har søkt litt etter filter til EGR men finner ikke noe. Sikkert noen DIY ifht rengjøring av EGR på nettet så kanskje jeg kan få til det selv. Hva med EGR removal kitten som selges? Kunne det vært noe? http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-5-SERIES-E60-E61-E61N-520i-525d-530d-535d-xd-EGR-REMOVAL-KIT-BLANKING-PLATE-/151592942405?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item234ba4bb45

Bilen er kjørt ca 210 000km nå. Tenkte derfor at turbo-bytte var høyaktuelt.

BMW anbefaler ikke noen som helst rensemiddel til DPF.

• 3 weeks later...
Skrevet

Nå skiftet jeg olje på min motor og tok da av dette brettet for å se etter olje spor.

Begge mine rør på ic har olje på seg, utvendig. Det som et verst er det på høyre siden, mot abs sentral. Det var riktignok på langt nær så ille som TS, men til gjengjeld så har jeg tørket av min for 1 år siden ved forrige skift.

Så det kan tenkes at TS ikke har rengjort dette på veldig lenge?

Verkstedet gjør ikke det....

Plata under bilen var fuktig av olje, selvfølgelig endel støv og grus som følge av det, men det var ikke noe å snakke om.

Skal jeg anta olje mengde som har lekket ut fra ic, vil jeg tippe under 0,5 dl, på et år. Sikkert mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...