Gå til innhold

Hjelp til å tolke data fra OBDII på min E90 BMW


Babushka
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens, håper noen kyndige her kan svare meg på et par spørsmål.

Jeg kjøpte en "frisk" BMW E90, 318i for noen måneder siden. Selgeren sier bilen er driftssikker som fy.

 

Etter det har jeg opplevd motorlampe som har kostet meg: NOX-sensor, programvareoppdatering, bytte av Vanos og register, bytte av oljetrykkssensor og fortsatt kommer motorlampen på og verkstedet klarer ikke å finne feilen. De sliter, og dette er et autorisert BMW verksted i Bergen.

 

Når jeg fikk motorlampe sist, så leste jeg av feilkoden P13B4 og de byttet oljetrykksensor. Etter det kjørte jeg ca 10 mil, så kom samme feilkoden igjen.. Tør ikke lengre å gå til verksted, i frykt om at det skal koste meg mer (har betalt 40k allerede).

 

Jeg kjørte en scan med min LM327 adapter igår, og fikk koden P13B4 igjen. Denne koden er kun leselig når feilen oppstår. Slår jeg av bilen og på igjen, så kan jeg ikke lengre lese koden.

 

Er det feil på Spark ignition, som det står under DTC status? Kan det forårsake feilene? eller er det bare en random tekst?

Håper noen kan hjelpe meg, for dette er svært frustrerende... 

Den viser følgende skjerm på diagnosen også:

 

2015720_Screenshot_2015-07-19-19-53-24.p

Endret av Babushka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjort det, jeg trodde først at det var noe småtteri og ville gå til merkeverksted og fikse det, men tok feil. Det har vært en lang og dyr reise.

De skal ha for at de har tatt mye på sin egen regning de siste gangene jeg var der og ordner opp for seg. Jeg bare håper jeg får bilen i orden snart, skikkelig dårlig erfaring med min første BMW - syns det er synd dettersom det er en fantastisk fin bil å kjøre.

 

Så lang har dette skjedd:

- Bytte av NOX som var helt sotet til

- Bytte av vanos og hele registeret

- Bytte av ojetrykksensor som var defekt

- Sotet ventil eller sensor i kamakslingen som blir renset nå

- Tenningen er litt treg iblant

- Plystrelyd i bilens bremse eller støtdempersystemm sikkert en pakkning som er tørr eller noe sånt

 

Og jeg har hatt bilen siden begynnelsen av april - såvidt fått kjørt den pga alle feilene. Dette er en 2008 modell som har kjørt 94k nå.

Jeg sender deg en PM neste gang jeg trenger tips, hvis det er greit :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hmm, står jo spark ignition noe som jeg tolker som tenningsfeil. Hadde en tenningsfeil på bilen min, dvs såpass at motorlyset blinket når den feiltente. Dette resulterte i at jeg måtte bytte Nox sensor som er svindyr 5K. Byttet alle coiler samt tennplugger og problemet var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...