Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, har en klunkelyd i ratt når jeg svinger, samt slakk i hjul om jeg jekker opp bilen å tar å vrir på hjul.

etter feilsøking, bytting av endeledd osv, finner jeg ut at det er slakk i det nedre krysset på rattstamme.

noen som har vært borti dette? noen som vet av diy elr hva det heter på å bytte denne?

er slik som denne bare ikke riktig så mye slakk..

• 2 months later...
Skrevet

Veit dette er en gammel post. Har samme problem på min e61, bare ikke så voldsomt som din. Var "krysset" enkelt å bytte ?

Skrevet

Jeg har faktisk også en dunkelyd i min bil, men min lys høres ikke fra utsiden noe særlig, men rimelig bra inni bilen.

Så jeg og en kompis ble enige om at min lyd kommer fra rett bak rattet en plass.

Har du sjekket at din lyd kommer fra nederste leddet, gica?

Skrevet

Hmm. Første til å finne feilen da?

Det er bemerket slakke i min tannstang av ett verksted, men to andre verksted deler ikke den oppfatningen, ikke jeg heller.

Fant ingen slakke i nederste ledd eller midtre/øvre ledd.

Skrevet

Har sjekket litt, og det ser ut som lyden kommer på grunn av slakk i krysset. Har vært der nå i snart ett år, men er ganske irriterende å høre på. Har heller ikke noe slakk i nederste ledd, disse ser faktisk fine og tighte ut.

Skrevet

Jeg mener å ha lest om lignende tilfeller med klunk eller dødgang i ratt som har blitt løst med å kun bytte bolten i nederste ledd, hvor det påses at den nye skrues fast med riktig moment.

Skrevet

Når du sier slakk i krysset, men ikke i nederste ledd.

Hva betyr det?

Beklager Otis, litt feil beskrevet fra meg. Mente feil i krysset ved nederste ledd. 

Ringer verkstedet idag for å høre hva dette evt vil koste.

Skrevet

Aha, OK. Da er jeg med :)

Har som sagt sjekket mitt eget kryss, og det var ingen slakke så langt ned.

Slakken som jeg har en definitivt høyere opp, antageligvis rett bak rattet.

Det er rimelig dyrt å skifte nederste ledd, da du må skifte nederste del av rattstammen, og den koster vel 4k

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...