Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valget falt på en 316i touring 2004 mod.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=6019710&finnkode=52390886

Sjekket eksos utslip når jeg så på bilen og det var kansje bitte litt hvitt/grått men så er jo eksosen generelt den fargen til vanlig (?).

Når jeg kom hjem og lastet ut av bilen, lot jeg den stå på tomgang. Så kom en kompis bort og ville høre lyden (fant ut at det er lite eksos lekasje forresten, trolig i en klemme bak mente han) og da var det plutselig nokså mye hvitt røyk som kom ut. Vi stod da i garasjen.
Så kjørte vi en liten km til butikken og prøvde å gasse en gang til, da det så det plutselig greit igjen...

Er det noe å beskymre seg over eller?

La også merke til at det kommer en del vann under bilen, men det er kansje normalt når Aircon har vært på?

Så lurer på om det er mulig å bytte ratt til en med cruise kontroll.. er det bare plug and play eller må jeg legge opp noe ledningsnett til motoren og div? Vi gjerne ha med knappene som styrer spilleren også..

På forhånd takk for svar, og det kommer trolig flere spørsmål :P

Skrevet

Betalte forresten 45tusen eks omreg... Er det grei deal eller ble en av oss lurt?

Skrevet

Hvitt røyk er jo fort kondens, så trenger ikke å bety all verden. Vann under kan også skyldes AC, så det er ikke helt uvanlig. Så langt er det ikke noen direkte uromomenter.

Skrevet (endret)

BMW er vel kjent for og ryke litt (kondens) så det trur jeg ikke du skal bekymre deg over.

Hold litt kontroll på kjølevæskenivå og oljeniva når du har en "ukjent" bil.

Blir litt kondens fra klima ja.

Ratt med crusie kontroll ,er vel ikke bare og bytte, men det kan sikkert noen svare på

E.C var litt kjappere en meg..... 8-[

Endret av Espen A.
Skrevet

Takk for svar!

Men kondens vil være konstant hvis det først oppstår? Eller hvordan går det over? Synes bare det er litt merkelig at det kan komme å gå bare sånn? Fikk helt hetta jeg nå, er så red for den register reima, haha

Skrevet

Synes forresten at bilen er noe "myk", driver og skrangler litt når jeg kjørte i en plutselig bratt nedoverbakke mot garasjen. Det er såklart bare å forvente av en 11 gammel bil som har gått 200tusen men finnes det noe jeg kan gjøre for å stive opp igjen? Er det noe jeg kan stramme på eller er det bare slik som det blir?

Har sett noen BMWer med sånn stag greie i motorrommet, mellom der hvor demperne har "pupper", hjelper det noe?

Skrevet

Er vel kjede på den motoren uten at jeg gidder å ta research og svare 100% sikkert. Kondens kommer og går litt, småkjøringer fører gjerne til at vann kondenseres her og der og du ender opp med damp ut av potta.

Følger du med på olje og kjølevann så er du ganske sikker på at det ikke er noen alvorlige feil. Motoren i bilen min har gått 210k og bruker ikke olje eller vann. Det er allikevel greit å følge med. Jeg hadde en liten lekkasje fra termostathus som gjorde at kjølevannet forvant i mindre mengder, men det ble en hyggeligere reparasjon enn først fryktet.

Skrevet (endret)

Takk for svar!

Men kondens vil være konstant hvis det først oppstår? Eller hvordan går det over? Synes bare det er litt merkelig at det kan komme å gå bare sånn? Fikk helt hetta jeg nå, er så red for den register reima, haha

Mye småkjøring vil det komme en del kondens i eksosanlegget. Så en "langtur" på minimum 30 minutter en gang i uka.......

Har selv en E38 728, og den ryker mye når det er kaldt, og "snærk" i toppdekslet er ikke uvanlig ved småkjøring. ca 15 minutter fra hjem til jobb.

Men dette blir borte når man tar en god tur på motorvei og litt turtall på motoren har jeg funnet ut, etter og ha lest litt på div forum.

Bor i Drammen, og en tur til Oslo og tilbake, god som gul. Er bare og få god temp i eksosanlegget, så forsvinner den hvite røyken, så sant det ikke er 20 minus ute, for da ryker det av alle som kjører på drivstoff.

Pokker E.C. nå var du raskere  enn meg igjen.

Kan du legge deg nå? :grin:

Endret av Espen A.
Skrevet

Når det gjelder "myk" så er det mulig at dempere er på tur ut. Planlegger du å ha bilen en stund så er det sikkert like greit å hive ut både gamle dempere og fjærer og sette inn nye. Blir fort rundt 10k med hjulstilling, men det kan gi merkbar forskjell. Spesielt på en bil med 200k på telleren.

Skrevet

Haha, skal legge meg snart!

Så likesinnede som vi er så kan vi sikkert ta en øl og prate litt BMW når jeg skal til Østlandet i august! ;)

Skrevet

Haha, skal legge meg snart!

Så likesinnede som vi er så kan vi sikkert ta en øl og prate litt BMW når jeg skal til Østlandet i august! ;)

Munkholm da eller?

Send en PM, så skal vi ordne det. Med eller uten rus. Men uten snus.

Hadde vært hyggelig det! :grin:

Bimmers burde ha årsfest! Det trur jeg, etter aktivitetene her på forumet blitt maga! :bounce:

Da kunne Gatebil gått og skammet seg........

Forslagskassa?

Skrevet

Skal ikke spore av helt, men kan jo prøve å starte en tråd om å lage treff! Det kunne ha vært artig!

Ellers kan du få en PM nærmere august Espen ;)

Ellers ON topic: tror ikke at 45k høres ut som noe upris, har ikke vært noe som indikerer direkte feil enda.

Skrevet

Greier ikke å få til sitater så jeg tar en multig svar på alle gode innlegg jeg har fått av dere!

Register reim:
Ja. Jeg skrev feil. Har hetta for at det skal plutselig være noe galt med register kjedet. Har hørt flere skrekk historier :(

Demperne:

Ingen som har tatt seg bryet med å se på annonsen? Hehe
Det var vist nye dempere rundt om i bilen for ikke lenge siden, men ikke gjort noe med fjærer...

¤hjuls kontroll kan jeg ta på jobben (jobber med regnskap i en bil forretning) så jeg greier sikkert å snike meg inn og se hva jeg får til der. Den maskinen vi har forteller til og med hvilke skruer man skal skru på ut ifra bilens modell og årsgang.. Er ikke umulig at jeg kan greie det.

Er det stress å bytte fjærer da? Tenker at det kommer til å koste langt mindre enn 10k hvis jeg gjør det selv

Skrevet

Er glad i å skru i grunn, elsker å skru på motorsykler og atver. Men er noen ganger skummelt med bil. Plutselig bruker man en hel dag uten å komme halveis og da innser man at man dreit seg ut :stupid:

Skrevet

Hvis du har skikkelig fjærverktøy så er det ikke noe pes. Jeg brukte noe fra Biltema til 200kr og ikke søren om jeg skal det igjen. Dette gjelder forsåvidt bare foran, bak ligger fjæren i skål og kan fjernes enkelt på 10 min. Om jeg ikke husker feil så er det likt på e36 og e46.

Greie fjærer får du for rundt 3k, da kan du ha senkefjærer fra H&R med moderat senk slik jeg har på min bil. Sikkert lurt å bytte tårnlager og tilhørende ting, havner nok i underkant av 5k da. Med papirer fra hjulstilling kan du enkelt få det godkjent hos SVV og innskrevet i vognokrt gitt at settet har TuV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...