Gå til innhold

Maks dekkbredde på F30?

HW1983
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Siklet på noen M3 felger til F30'en, men det begynner å synke inn at det ikke er noe god ide å sette disse felgene på en vanlig 3-serie...Alt går jo, men jeg vil gjerne at ting er forsvarlig og aller helst forskriftsmessig også.

Så da leita jeg litt videre, og fant noen pene felger som selges til 5-serien. De heter dobbelteke 351 og kommer i dimensjonene 8.5x19 ET 33 foran og 9x19 ET 44 bak. I vognkortet på bilen min er ET (innpress) foran og bak satt til 31. Har googlet meg frem til at man kan fravike +/- 15 fra oppgitt ET i vognkortet. Er det riktig? Isåfall går felgene foran klar, mens felgene bak ikke er lovlig på en F30?  :uh:

Da kan man jo drite i det og allikevel kjøre med felgene, eller gå for 4 stk felger i samme dimensjon (8.5x19). Har sett og lest om noen biler på fra usa som kjører på disse felgene, noen med senkesett. De ser iallefall ut til å være fornøyd. 

Det endelig spørsmålet blir: hvilken dekkdimensjon setter man på disse felgene som passer F30? Originalt kommer dem med 245/40 foran og 275/35 bak. Ser for meg at disse dekk dimensjonene passer best til felgene, men tviler vel egentlig på at 275mm går klar på en F30. Så hvor brede dekk tåler F30 uten noe senkesett - kun M-sport pakke levert fra fabrikk?

Takker masse for svar  :clap: og avslutter med noen bilder av felgene montert på F30/31.

post-86230-0-54271900-1437775267_thumb.j

post-86230-0-86920900-1437775268_thumb.j

post-86230-0-46448500-1437775269_thumb.j

post-86230-0-04234100-1437775270_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fravike 7,5mm i innpress pr. hjul, 15mm totalt pr. aksling. Det som kan være verdt å nevne er at de originale 19" M-tech-hjulene til F3x er ET48 bak, så du kan jo muligens ta utgangspunkt i de (satt på spissen så er vel igrunn ikke disse lovlige heller pr. definisjon).

Jeg tviler på de nevnte dekkdimensjonene vil være noe problem, men de blir igrunn et lite hakk for store. 225/40 og 225/35 er en original dimensjon til F3x, så det er jo en mulighet, ellers så bør 245/35 og 275/30 også gå greit vil jeg tro.

Ellers er ofte det greieste å se hva andre bruker, og så ta utgangspunkt i det og deres erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fravike 7,5mm i innpress pr. hjul, 15mm totalt pr. aksling. Det som kan være verdt å nevne er at de originale 19" M-tech-hjulene til F3x er ET48 bak, så du kan jo muligens ta utgangspunkt i de (satt på spissen så er vel igrunn ikke disse lovlige heller pr. definisjon).

Jeg tviler på de nevnte dekkdimensjonene vil være noe problem, men de blir igrunn et lite hakk for store. 225/40 og 225/35 er en original dimensjon til F3x, så det er jo en mulighet, ellers så bør 245/35 og 275/30 også gå greit vil jeg tro.

Ellers er ofte det greieste å se hva andre bruker, og så ta utgangspunkt i det og deres erfaringer. :)

Du mener ET47 og 255/35 tenker jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar :) 

Å lese at det fint er plass til 275 dekk gjør meg litt giret og fornøyd kjenner jeg :D Men samtidig kan jeg ikke helt forstå det. Har googlet endel i dag, ja det blir jo fort den kanalen man bruker for prøve å lage et bilde av hva som funker og ikke funker  8-[ 

Det jeg ser er at veldig mange, spesielt i usa har installert H&R sport fjærer i forbindelse med større felger. Hvorfor gjør de dette? Ser for meg at det stiver av bilen - som kanskje tillater større/bredere felger? Men samtidig senker de bilen - som jeg skulle tro gir mindre plass til større dekkdimensjoner igjen? 

Her er uansett en tråd jeg kom over hvor en kar installerer m3 felger på en f30. Standard dekk dimensjon på 275 og 255 funker ikke - det vil skrape borti bilens skjermer. Dette skyldes vel en kombinasjon av felgens ET og bredde, muligens spiller også senkesettet en rolle? 

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1133583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig E.H.D, det var litt sent. 8)

De fleste senker bilen for utseendet sin del, men også for at man får en hakket stivere bil. Litt avhengig av hvor mye og hvordan man senker så utgjør ikke dette så veldig stor forskjell når det kommer til hvor stor plass man har i hjulbuene.

Som E.H.D skrev i en andre tråden din så stikker M3-felgene hhv. 20 og 26mm lengre ut, noe som er relativt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...