krøsses Skrevet August 9, 2015 Share Skrevet August 9, 2015 Hei, Har problemer med å få AC'n til å blåse kaldt. Den har ikke fungert nevneverdig bra på en stund, så jeg var bortom vianor å fikk en service på den. De testet for lekasjer og etterfylte 900 gram med gass (av totalt 1500 gram). Når jeg kjørte vekk derifra, så merket jeg at det kom viftestøy fra motorrommet som ikke hadde vært der før, dette viser seg å være fra den store kjølevifta montert bak radiator. denne går nå på full spiker hele tiden uansett om jeg har på AC eller ikke. kjølingen ble heller ikke noe å skryte av etter servicen, det kommer fremdeles utetemperert luft inn i kupeen med AC'n på full istid modus.. mulig det er litt kaldere enn utetemp, men tror egentlig ikke det siden luft i bevegelse føles kjøligere. Er det noen her inne som har greie på hva som kan være feil? det som irriterer meg mest er egentlig lyden fra vifta som går hele tiden, høres ut som ei høytørke når jeg kommer kjørende nå.. Har prøvd å funnet lignende tråder her inne om dette, men ingen nevner noe om vifta skal gå eller ikke. syntes det er litt rart at "systemet" prøver å kjøle ned HELE tiden selv om alt på klimakontrollen er skrudd av (auto og snøkrystall knappen) Alt av info mottas med stor takk! prøver å skjønne hvordan systemet "tenker" og hvordan det blir regulert, men finner bare vage teorier, ikke noe "bankers" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet August 9, 2015 Share Skrevet August 9, 2015 Hvis trykksensoren til AC systemet er gått fyken så vil vifta gå hele tida som en failsafe modus. Ikke tatt noe diagnose av bilen? Sånne feil kommer opp der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krøsses Skrevet August 9, 2015 Forfatter Share Skrevet August 9, 2015 Hei, takk for kjapt svar! Har ikke tatt diagnose, må få noen til å gjøre det for meg. Men hvis det er failsafe modusen, så ville vel AC'n fungert likevel? men med voldsom viftestøy? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krøsses Skrevet August 9, 2015 Forfatter Share Skrevet August 9, 2015 Denne sensoren sitter vel også belelig til så den er enkel å bytte også tenker jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^B^M^W^ Skrevet August 9, 2015 Share Skrevet August 9, 2015 Denne sensoren sitter vel også belelig til så den er enkel å bytte også tenker jeg? Det ser faktisk ut til at den sitter ganske greit til. Til gjengjeld må anlegget tømmes for gass før denne kan byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krøsses Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 Nei den ser ut til å sitte greit til egentlig Har time på verksted imorgen, så blir artig å se hva konklusjonen blir! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Ikke rart at den vifta går hele tiden og at annlegget er i failsafe mode. De har jo fylt på mer en dobbelt så mye gass(1500g) som du skal ha,IKKE BRA. Få fiksa det asap. Du manglet sikkert ca 100-200g så hadde alt vært i orden. Du skal ha 700g på den bilen. http://www.autoklima.org/gas-lists.php?page=about-more11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Hvis dem nå finner svarte partikler i gassen dem tapper av indikerer det at kompressor er brent. Ikke aksepter regning på ny, da det mest sannsynlig har oppstått p.g.a for mye gass. Ta i det minste av ledningen til innslaget på kompressor til det er fikset. Og husk og få igjen pengene for den gassen du ikke trengte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krøsses Skrevet August 18, 2015 Forfatter Share Skrevet August 18, 2015 han som fylte på trodde det skulle være 1500g der, så da skulle det egentlig bare vært toppa opp med 100g da.. har snakket med verksted nå, det ser ut til å ha løst seg selv for de fant et stort hull i ac radiatoren...... kan dette også være grunnen til at det ble hull i ac radiator?? sitter å lurer på om jeg skal ta med den verkstedregninga til vianor å ta en prat med de har fått bytta ac radiator nå, men kompressoren fungerte heller ikke, så da er det inn igjen å få bytta den også! penga flyr jaggu fort på denne bilen, men er verdt det når alt fungerer til de som lurer på pris for å gjøre dette på verksted: bytte ac radiator - 6500,- (3000 for radiator + arbeid) bytte kompressor - 6800,- (2900 for kompressor + arbeid) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Om det ble fullt på 1500 gram istedenfor 700~ så kan hullet komme av for høyt trykk. Men man må nesten se hullet om hvordan det ser ut. Det kan jo være en stein som har laget hull i radiator, ikke så sannsynlig, men mulig. Ellers kan jo feilen komme av et skrujern som har gått igjennom ved skruing feks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Og en annen ting, det er ikke så ofte en kompressor går i stykker, så man kan jo være kritisk til hvordan den er ødelagt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krøsses Skrevet August 19, 2015 Forfatter Share Skrevet August 19, 2015 Hei, Da er dommen klar; radiatoren er tydelig ødelagt av for høyt trykk, ingen tvil om det. Var en kul som har bula ut og sprukket. Da var det nok kompressoren som var gåen fra starten av tenker jeg, for ac fungerte ikke før ac servicen heller. Men det hjelper jo såklart ikke å blåse hull i radiatoren.. Fikk verkstedet til å skrive en lapp der det står at den er ødelagt pga overfylling, så er det bort til vianor i morgen å kreve verkstedregninga dekket. Tok den med fra verkstedet også, sammen med kvittering på 900gram etterfylling så skal de få problemer med å vri seg unna den regninga. Det som har skjedd er at servicemannen har blingsa mellom kg og lbs på merkinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå