elknuto Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 For cirka en måned siden fylte jeg en liter biltema olje som var for BMW og nå en måned senere så kommer den gule varsel lampa for olje på etter jeg har skrudd av motoren. Det virker som den har høyt forbruk av olje pga at jeg har fylt på 2 liter på 2 måneder cirka. har ikke noe peile pinne å måle med nå fordi min er ødelagt, men får en ny i morgen så da får jeg peilet oljen. Har sjekket etter lekkasjer men finner ikke noen olje flekker på bakken. Noen som har noen teorier om hva som er greia? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris11slett Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 hvordan type olje brukte du? ? castrol olje er det beste for BMW motorer. mobil 1 e også ett bra valg.. har det selv på min. en kompis hadde også en anna olje på biln sin, og da gikk olje forbruket opp, han bytta olje til mobil 1 5w40 hel syntetisk. da ble den litt snillere på olje forbruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elknuto Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 Jeg vet ikke hvilken olje som var på den når jeg kjøpte den :/ hvordan type olje brukte du? ? castrol olje er det beste for BMW motorer. mobil 1 e også ett bra valg.. har det selv på min. en kompis hadde også en anna olje på biln sin, og da gikk olje forbruket opp, han bytta olje til mobil 1 5w40 hel syntetisk. da ble den litt snillere på olje forbruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris11slett Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 da foreslår eg ett olje og filter skift Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Har du litt mer info? årsmodell, km stand. 2 liter olje på 2 mnd er ganske så mye, oljen må jo havne ett eller annet sted. Enten forbrenner den olje eller så lekker det ut. Hvordan ser motoren ut? Er det svart seig gugge noen steder på motoren? Rundt oljefilterhuset er ett typisk sted for lekasje, rundt toppdeksel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elknuto Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 Har du litt mer info? årsmodell, km stand. 2 liter olje på 2 mnd er ganske så mye, oljen må jo havne ett eller annet sted. Enten forbrenner den olje eller så lekker det ut. Hvordan ser motoren ut? Er det svart seig gugge noen steder på motoren? Rundt oljefilterhuset er ett typisk sted for lekasje, rundt toppdeksel. Det er en 2003 modell og den har gått 174 000 km, er verken noe svart gugge rundt i motoren heller, hvor ligger oljefilter huset, og hvis det er oljefilter lekkasje er det bare å bytte pakningene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^B^M^W^ Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Hvor mye kjører du per måned? Jeg synes opptil 1 liter per 4-5000 km er greit på litt eldre motorer, jeg vil si at forbruket er høyt om det er nært eller over 1 liter per 1000 km. Har du sett etter olje på fremsiden og sidene av motoren? Det vises ofte som mørke/skitne og tilsynelatende våte områder, lett å se med mye lys fra en kraftig lommelykt el. Dersom det lekker f.eks. rundt toppdekselet eller oljefilteret kan det lekke bra mye uten at det dropper ned. Ellers blir nok oljen forbrent. Det kan da hjelpe å skifte veivhusventilasjon, hvis ikke er dårlig ventil- og stempel-tetninger en sannsynlig årsak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elknuto Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 Hvor mye kjører du per måned? Jeg synes opptil 1 liter per 4-5000 km er greit på litt eldre motorer, jeg vil si at forbruket er høyt om det er nært eller over 1 liter per 1000 km. Har du sett etter olje på fremsiden og sidene av motoren? Det vises ofte som mørke/skitne og tilsynelatende våte områder, lett å se med mye lys fra en kraftig lommelykt el. Dersom det lekker f.eks. rundt toppdekselet eller oljefilteret kan det lekke bra mye uten at det dropper ned. Ellers blir nok oljen forbrent. Det kan da hjelpe å skifte veivhusventilasjon, hvis ikke er dårlig ventil- og stempel-tetninger en sannsynlig årsak. har kjørt rundt 4500-5000km siden jeg fikk den og det var i starten av juni Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elknuto Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 ser også at det er noen svarte flekker i bunnen der sikkerhets plata ligger, men det hadde jeg ikke sett på som en lekkasje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Skru av plastdekselet på undersiden å se om du finner noe mer med en lykt. Min erfaring er ca 1 liter etterfylling pr oljeskiftintervall, mer enn det er det en lekasje ett sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elknuto Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 er det dette dekselet jeg skal ta av? og btw når jeg starter tenningen så står det service -26 000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Hvilken motor er det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elknuto Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 Hvilken motor er det? 316i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^B^M^W^ Skrevet August 12, 2015 Share Skrevet August 12, 2015 Det er en 2003 modell og den har gått 174 000 km, er verken noe svart gugge rundt i motoren heller, hvor ligger oljefilter huset, og hvis det er oljefilter lekkasje er det bare å bytte pakningene? Oljefilterhuset ligger i framkant av motor på førersiden. Dersom det lekker ut her - dersom framkant av motor på førersiden er våt av olje - kan det være lekk o-ring rundt lokket på grunn av feilmontering, denne skiftes normalt sammen med filter ved oljeskift, det kan være pakningen mellom oljekjøleren og oljefilterhuset, eller pakningen mellom oljefilterhuset og motorblokken. Alle er ganske rett frem å bytte, greiest i kombinasjon med oljeskift, men du må muligens skru av flere andre ting for å komme til de to sistnevnte. Illustrasjon OBS: Du må finne ut hvilken motor du har, det står sannsynligvis i instruksjonsboken, ellers kan du finne det med registreringsnummer eller siste 7 tegn i VIN. Såvidt jeg kan se ble E46 316i i 2003 produsert med både N40, N42, N45 og N46. Det er såvidt jeg kan se liten synlig forskjell på disse, og en del deler slik som oljefilter er like. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elknuto Skrevet August 12, 2015 Forfatter Share Skrevet August 12, 2015 Oljefilterhuset ligger i framkant av motor på førersiden. Dersom det lekker ut her - dersom framkant av motor på førersiden er våt av olje - kan det være lekk o-ring rundt lokket på grunn av feilmontering, denne skiftes normalt sammen med filter ved oljeskift, det kan være pakningen mellom oljekjøleren og oljefilterhuset, eller pakningen mellom oljefilterhuset og motorblokken. Alle er ganske rett frem å bytte, greiest i kombinasjon med oljeskift, men du må muligens skru av flere andre ting for å komme til de to sistnevnte. Illustrasjon OBS: Du må finne ut hvilken motor du har, det står sannsynligvis i instruksjonsboken, ellers kan du finne det med registreringsnummer eller siste 7 tegn i VIN. Såvidt jeg kan se ble E46 316i i 2003 produsert med både N40, N42, N45 og N46. Det er såvidt jeg kan se liten synlig forskjell på disse, og en del deler slik som oljefilter er like. men jeg har jo ikke merket noe til lekkasje av olja mi, igår tok jeg av scratch platen under motoren og den var fin der den å så jeg skjønner ikke hva forbruket skyldes av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå