Nob Skrevet September 8, 2015 Skrevet September 8, 2015 Hei, Har for en liten stund siden gått til anskaffelse av en 2004 mod E46 (316) med 1.8L Bilen er noe sliten, men så har den jo tross alt 202000 km på telleren. Jobber på et verksted (men med regnskap, anbefalles ikke) så har tilgang til løftebok, verktøy osv. Tenkte å ta en liten gjennomgang av bilen, bytte luftfilter da den er nedstøvet ++ Spørsmål:- alle bilene som kommer på vårt verksted som har rullet langt og er av eldre årsgang får olje 10-W40. Kan jeg fylle det på min bil også? - tennpluggene har ikke vært skiftet på minst 45000km. Ukjent når det ble skiftet sist. Er litt usikker på om de bør skiftes eller ikke da jeg har lite greie på bil og får bare vage svar fra mekanikere. Hvordan vet man at det er på tidet? Lenger ned noen bilder. - bunnpanne pakning lekker litt.. Prøvd å etterstramme men etter en hard runde viste dråpen seg igjen. Bilen brukte så mye som 1L olje på ca 750km. Tenkte å få byttet den. Noen tips - erfaringer med å gjøre dette UTEN å demonetere hele forstillingen? - det fulgte også med på kjøpet 2 eksos lekkasjer. En fra pakningen og en fra overgangen til potta. Potta er det vel bare å remontere antar jeg da det blåser bare fra mellomrommet der, men der hvor pakningen sitter har mutterne så å si brent bort. Lekker ikke mye men nok til at man kjenner det med hånda og hører med vinduene nede. Spessielt hvis man er i parkeringshus. Bør eksos pakningen byttes eller tror dere det holder bare å montere nye bolter og muttere? - kommer knirking fra vinduer når de er helt igjen, senker man dem 3-4mm er det borte. Går det ann å løse det? Noen som vet hva det er som knirker nøyaktig? Så lurte jeg på hvor er det dere kjøper deler? Får rabbater via jobben fra Mekka, men synes det var litt dyrt der. Ser at mister-auto.no er rimeligere enn det jeg får med rabbat :S Noen tips til hvor jeg skal se? Skal jo kjøpe inn en del småting så det blir noen kroner til sammen. På forhånd takk for svar )
quandt1960 Skrevet September 8, 2015 Skrevet September 8, 2015 Deler kjøper du gjerne på gsbildeler. 10W kan du gjerne bruke på litt eldre biler, jo tynnere olje jo mer drikker den, kommer helt an på om bilen kjører i nordnorge eller vestlandet. Rep.manualer finner du ved å google BMW Workshop manuals så kommer du direkte til BMW sine egne fabrikkmanualer. Hiv bilen på bokk og sjekk bakre travers opplager at det ikke er sprekk mot karroseriet. Vanlig feil på de, spesielt om bilen har gått påbane men tviler på det med en 318i Knirking i vinduovergang er ikke uvanlig, det løser du med fluorbasert smøreolje fra BMW, ikke bruk silikon på BMW.
Nob Skrevet September 8, 2015 Forfatter Skrevet September 8, 2015 Deler kjøper du gjerne på gsbildeler. 10W kan du gjerne bruke på litt eldre biler, jo tynnere olje jo mer drikker den, kommer helt an på om bilen kjører i nordnorge eller vestlandet. Rep.manualer finner du ved å google BMW Workshop manuals så kommer du direkte til BMW sine egne fabrikkmanualer. Hiv bilen på bokk og sjekk bakre travers opplager at det ikke er sprekk mot karroseriet. Vanlig feil på de, spesielt om bilen har gått påbane men tviler på det med en 318i Knirking i vinduovergang er ikke uvanlig, det løser du med fluorbasert smøreolje fra BMW, ikke bruk silikon på BMW. har du en link til den oljen? Søker på google men finner ingenting.
quandt1960 Skrevet September 9, 2015 Skrevet September 9, 2015 Jeg bruker BMW sin 5W-40 på min E46 320i, den er ment for biler opp til prodår 99 tror jeg, denne har litt bedre startegenskaper om vinteren enn 10W http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e46-sedan-320im52/slite_servicedeler-motorolje
Nob Skrevet September 10, 2015 Forfatter Skrevet September 10, 2015 Jeg mente den smøreoljen du pratet om
quandt1960 Skrevet September 10, 2015 Skrevet September 10, 2015 Jeg mente den smøreoljen du pratet om Ah den ja, her er den: BMW Carbaflo KSP105. Det er kun den BMW service bruker på gummi på BMWr delenummer 83-23-0-309-627
Telefonkatalogen Skrevet September 10, 2015 Skrevet September 10, 2015 Jeg bruker stort sett GS når jeg handler, da de har godt utvalg. Bildeler.no har jo også det meste, men ikke alltid merkevarer. Det er litt opp til deg hvor mye du ønsker å legge i bilen, i forhold til hvor lenge du skal ha den. Er verdens verste på å skru, så har ingen tips til de resterende spørsmålene, desverre
Nob Skrevet September 12, 2015 Forfatter Skrevet September 12, 2015 Takk for svar folkens, men jeg lurer fært på det med tennpluggene. Noen innspill?Lurer også på om det er lurt å bytte kjedestrammer når bilen har gått 200k?
E.C. Skrevet September 13, 2015 Skrevet September 13, 2015 Pluggene dine så egentlig helt OK ut, men du kan like gjerne bytte dem da det ikke koster all verden. Jeg kjøpte 6 stk NGK for ett år siden og havnet under 4-500 inkl frakt, så 4 stk nye blir ikke så dyrt. 80-100kkm med samme plugger er nok ikke uvanlig. Spørs selvfølgelig på hvordan tilstanden til motoren er ellers, for da kan det være behov for å bytte tidligere.
Nob Skrevet September 14, 2015 Forfatter Skrevet September 14, 2015 Hvor kjøpte du dem? Mine plugger koster litt mer. 180 per stykk på GS, og det er billigste alternativet...
E.C. Skrevet September 14, 2015 Skrevet September 14, 2015 Var vel mister-auto. Ser det er latterlige 28kr per plugg (før moms) for NGK BKR6EK. Altså 35kr pluggen inkl moms.
bmwmann24 Skrevet September 15, 2015 Skrevet September 15, 2015 (endret) Først og fremt: Ikke dvel med de tennpluggene, hvorfor gjør du det? Bytt de.. Samt alt som har med "regular service" bare få unna alt av filter og oljeskift med engang. Alle pre-face E46 har subframedisaster-problemet. Ble visst fikset i 2001-02 engang. Så gjør som beskrevet over, se over traverspunktene, nemlig der overaskelsen har gitt mange lommebøker bein å gå på. Ang eksoslekkasjer og små drypp her og der. Det er en gammel bil og det hjelper ikke å bare vri bunnpakningsboltene til bristepunktet. Av og til må du til med nye pakninger og det som følger med av jobb. Noen må heise motor 30-40cm opp, for å få løs bunnpanne og skifte pakning, vet ikke med din motor, men hvertfall min var så jævlig. Greit om du har verksted, ikke så greit om du står på gården med et spett og en høygaffel bare:) Eksoslekkasjer er ikke uvanlig, særlig i skjøtene. Enkelt å greit: bestikk en mekaniker inne hos dere, bare migg/magg det sammen. Mest sannsynlig så er hele eksosen i "så dær" tilstand, at det bare lønner seg å punkte alle smålekkasjer. Er du skikkelig entusiast så får du litt hjelp og bygger ny eksos. Tro det eller ei, men biltema eksos er nesten bedre en originalt. Tror biltemapotta som jeg har på mærsja fra 87 er 15år gammel nå... kosta 600,- ny Lykke til med bilen. Endret September 15, 2015 av bmwmann24
Nob Skrevet September 16, 2015 Forfatter Skrevet September 16, 2015 Tak for gode svar. Har fremdeles ikke kommet i gang, men til helgen, da skjer det.Lurer fært på det med reg.kede strammeren. Er det noe vits i å bytte/ er det en slitedel?
bmwmann24 Skrevet September 18, 2015 Skrevet September 18, 2015 Kjedestrammer byttes etter behov (med mindre disse motorene har et problem med disse?) Skal mene at noen diesel-bmw har et problem med strammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå