orala Skrevet September 16, 2015 Skrevet September 16, 2015 Hei. Det er tydeligvis mange som veit en god del om bil her på Bimmers. Jeg har en 2001 525i Touring. Manuell gear. Kjøpt brukt på km 43000. Km pr idag er 147 000. Bytter motorolje og filter, syntetisk LL hver ca 10 000 km. Radiator, reimer, løpehjul og dynamo byttet på ca 103 000 km. V. bakhjulslager byttet på 82 000 km. Begge støtdempere foran på ca 50 000 km. Luftfilter, kupefilter, skiver og klosser ved behov. All kjølevæske byttet ved radiatorbytte. Bremsevæske er byttet 1 gang. Service på A/C en gang. Ingen feil. Er det noe jeg må være obs på ? Jeg har lest annet sted her på forumet om vannpumpebytte før symptomer. Betyr det at den bare bør byttes etter km intervall ? Og VANOS ? Vil gjerne høre om noen har tips slik at jeg ikke får skjegget fullt av postkasser. PS Har nokså nylig montert LPG anlegg uten smøring.
Sammyen Skrevet September 16, 2015 Skrevet September 16, 2015 Kunne oppgradert vannpumpa frå plast-impeller til metall, einaste eg kan tenke på. Og så pleier eg å bytte lager parvis men ser ut som om det har gått bra for deg [emoji14] Vanos er det ikkje behov for å tenke så mykje på, men det lønner seg å ta ein liten overhaling med bytting av pakninger o.l Nysgjerrig på dette LPG anlegget; har du samme hjerne på bilen som før og måtte du montere ekstra tank i bagasjerommet? Kor stor er denne? Har du merket forskjell på forbruk endå? Sent from USS Enterprise
orala Skrevet September 16, 2015 Forfatter Skrevet September 16, 2015 Kunne oppgradert vannpumpa frå plast-impeller til metall, einaste eg kan tenke på. Og så pleier eg å bytte lager parvis men ser ut som om det har gått bra for deg [emoji14] Vanos er det ikkje behov for å tenke så mykje på, men det lønner seg å ta ein liten overhaling med bytting av pakninger o.l Nysgjerrig på dette LPG anlegget; har du samme hjerne på bilen som før og måtte du montere ekstra tank i bagasjerommet? Kor stor er denne? Har du merket forskjell på forbruk endå? Sent from USS Enterprise Hei. Jeg skjønner ikke helt det med VANOS pakninger. Er det bytte av pakninger for at det skal fungere bedre, eller for å stoppe lekkasje ut? Motoren er tett. Merker en liten power boost ved full gass når rpm passerer 4200. Slik har den alltid vært. Det er ikke så markerrt, men litt. Egentlig kun merkbart på 2. gear. Gassanlegget har egen hjerne som selvsagt samarbeider med den originale. Plassert sammen under høyr.e cabinfilterboks. Tanken er der reservehjulet var. Kan fylle ca 48 l. Forbruk øker med ca 23 %. Tidligere blandet småkjøring med økonomisk tilsnitt 0,83 med bensin. Litt friere gasspedal gir 0,93 med bensin. Etter at man monterer gass vil man automatisk kjøre litt "villere" for det koster så lite. Normalt ligger jeg på ca 1,1 l med gass. Autobahn 110 km/h - 220 km/h 0,95 med bensin. Med gass er litt uklart men synes det gikk forholdvis mer. Hadde problem med tanking i Tyskland med lekkasje under fylling. Adapter og litt sært opplegg. Har også 2004 Chevrolet Tahoe på gass. Akkurat samme greia. 23 % merforbruk i forhold til bensin. Tahoen har ventilsmøreanlegg. BMW, Mercedes og Volvo kan kjøres uten smøring. Så har jeg en 1994 Volvo 940 2,3. Den går kun på bensin. Forøvrig har jeg en feil på styring av Aux A/C vifte foran radiatoren. Har lest noe om pulstog som styrer dette, men hva er det? Vifta går alltid så jeg dro ut kontakten. Ikke sendt fra USS Enterprise, men soverommet faktisk.
Sammyen Skrevet September 16, 2015 Skrevet September 16, 2015 Mtp kjøring uten smøring, Ka som gjer at BMW, Mercedes og Volvo kan kjørast uten og ikkje slite på div tetninger? Ka ligger prisen på gass på? [emoji116]
E.C. Skrevet September 16, 2015 Skrevet September 16, 2015 Vanos aktiveres med oljetrykk vha en solenoid styrt fra hjernen i forhold til turtall og noen andre faktorer, du vil ikke merke utvendig lekkasje når pakningene er slitt, men det kan hende at vanosen ikke aktiverer helt som den skal hvis oljen sniker seg forbi pakningene. At motoren starter å dra skikkelig først etter 4000 omdr. er ikke helt uvanlig på en rekkesekser. Angående plastimpeller på vannpumpa så er det hovedsakelig et problem på tidlige M52, vil tro at M54 som det er på 525 har den oppdaterte vannpumpen. Ellers er vannpumpe en del som er bedre å få skiftet før den tar kvelden, så jeg hadde gjort det om den ikke har blitt skiftet før. Enkelte skifter vannpumpe så ofte som 100kkm / 5 år.
^B^M^W^ Skrevet September 16, 2015 Skrevet September 16, 2015 Jeg skiftet vanos-pakninger sammen med toppdekselpakning og vannpumpe på min M54 ved 134 000 km. Toppdekselpakningen var blitt helt sprø og jeg hadde typisk oljedrypp på varmeskjold over manifold. Vannpumpen hadde en helt minimal slark og hadde sikkert vart en god stund til, men jeg angrer ikke på at jeg skiftet. Dersom vanos-pakningene ikke tetter vil ikke stemplene i vanos bli skyvd inn og endre ventil-timingen så mye som de skal. Siden stempelene i vanos blir skyvd inn på lave turtall vil effekten med å få nye pakninger være, og var også for min del, bedre bunndrag opp til 2-3000 rpm. Automatgirkassen min holder seg nå ofte i lavere gir enn den gjorde før ved samme akselerasjon. I år skiftet jeg også veivhusventilasjon, slangene til den var blitt helt sprø/morkne. Ellers anbefaler jeg å skifte bremsevæske minst hvert 2 år, det blir fort dyrt om ABS/DSC-enhet eller kalipere blir ødelagt.
bmwmann24 Skrevet September 16, 2015 Skrevet September 16, 2015 Ofte hører man når O-ringen til vanosenheten må byttes, det blir en kakle-lyd fra vanos.
orala Skrevet September 17, 2015 Forfatter Skrevet September 17, 2015 Mtp kjøring uten smøring, Ka som gjer at BMW, Mercedes og Volvo kan kjørast uten og ikkje slite på div tetninger? Ka ligger prisen på gass på? [emoji116] Det kjem opp som signatur når eg skriver frå mobil [emoji14] Sent from USS Enterprise Hei. BMW, Volvo og Mercedes har bedre metallkvalitet på ventilsetene i toppen. Gass gir en høyere EGT og derfor større slitasje på ventilseter. Jeg har kjørt Tahoen 180 000 km og de siste 75 000 på gass. Observerer alltid fuelconsumption, hvis den øker er det noe som er galt. Frykten ligger jo i ventilsete/topp. Da blir det dyrt med V8. Man får kjøpt Chevrolet topper modifisert for gass. Ikke så dyre, men for en jobb. Bor i Sandefjord og fyller mest her. Prisen er 6,50 jevnt hele siste år tror jeg. Var også i Polen i sommer og der var den ca 4,30 og tilgjengelig på alle bensinstasjoner. Samme fyllesystem som i Norge.
orala Skrevet September 17, 2015 Forfatter Skrevet September 17, 2015 Vanos aktiveres med oljetrykk vha en solenoid styrt fra hjernen i forhold til turtall og noen andre faktorer, du vil ikke merke utvendig lekkasje når pakningene er slitt, men det kan hende at vanosen ikke aktiverer helt som den skal hvis oljen sniker seg forbi pakningene. At motoren starter å dra skikkelig først etter 4000 omdr. er ikke helt uvanlig på en rekkesekser. Angående plastimpeller på vannpumpa så er det hovedsakelig et problem på tidlige M52, vil tro at M54 som det er på 525 har den oppdaterte vannpumpen. Ellers er vannpumpe en del som er bedre å få skiftet før den tar kvelden, så jeg hadde gjort det om den ikke har blitt skiftet før. Enkelte skifter vannpumpe så ofte som 100kkm / 5 år. Hei. Takk. Det var oppklarende. Som en kuriositet kan jeg da nevne Volvo 940 jeg har. 21 år og 300 000 km samme vannpumpe og nesten ikke oljeforbruk, ingen ulyder. Motor B230F.
orala Skrevet September 17, 2015 Forfatter Skrevet September 17, 2015 Jeg skiftet vanos-pakninger sammen med toppdekselpakning og vannpumpe på min M54 ved 134 000 km. Toppdekselpakningen var blitt helt sprø og jeg hadde typisk oljedrypp på varmeskjold over manifold. Vannpumpen hadde en helt minimal slark og hadde sikkert vart en god stund til, men jeg angrer ikke på at jeg skiftet. Dersom vanos-pakningene ikke tetter vil ikke stemplene i vanos bli skyvd inn og endre ventil-timingen så mye som de skal. Siden stempelene i vanos blir skyvd inn på lave turtall vil effekten med å få nye pakninger være, og var også for min del, bedre bunndrag opp til 2-3000 rpm. Automatgirkassen min holder seg nå ofte i lavere gir enn den gjorde før ved samme akselerasjon. I år skiftet jeg også veivhusventilasjon, slangene til den var blitt helt sprø/morkne. Ellers anbefaler jeg å skifte bremsevæske minst hvert 2 år, det blir fort dyrt om ABS/DSC-enhet eller kalipere blir ødelagt. Hei. Fint. Jeg burde reagert selv, men du ga meg et nødvendig spark bak. Bremsevæska er byttet 23.09.07 på km 74 000. What a mistaka to maka som italieneren sa. Jeg skjønte ikke det med lavere gear med mer moment på lave turtall. Trodde det skulle bli motsatt, men jeg har manuell så ikke så viktig for meg.
orala Skrevet September 17, 2015 Forfatter Skrevet September 17, 2015 Ofte hører man når O-ringen til vanosenheten må byttes, det blir en kakle-lyd fra vanos. Hei. Det er en svak lyd på ca 700 rpm. Er det mye styr og action for å bytte VANOS ringer og koster det mye? Er det bare noe gummi O-ringer?
E.C. Skrevet September 17, 2015 Skrevet September 17, 2015 Dobbelvanos er ikke så mye styr som enkelvanos, men du må/bør bytte toppdekselpakning i samme slengen. Det er vel en slags dobbel o-ring for hver kam det er vanos på. Er ikke o-ringene som lager kakling, men lageret som er der. Du finner all info du trenger ang dette på beisansystems.com
orala Skrevet September 17, 2015 Forfatter Skrevet September 17, 2015 Dobbelvanos er ikke så mye styr som enkelvanos, men du må/bør bytte toppdekselpakning i samme slengen. Det er vel en slags dobbel o-ring for hver kam det er vanos på. Er ikke o-ringene som lager kakling, men lageret som er der. Du finner all info du trenger ang dette på beisansystems.com Takk for tips. Jeg var inne på beisansystems nettopp, og leste litt om symptomer, men jeg har ingenting av dette og lavt forbruk, men hvis feilen oppstod før 43 000 km så vil ikke jeg vite forskjellen på power/moment på lave rpm siden det var km stand da jeg kjøpte bilen. Jeg har ikke oversikt over situasjonen på dette ennå, men går det an å bare bytte 4 o-ringer og toppdekselpakning? Beisan selger jo tydeligvis mye extras. Evt er det ikke extras, men må ha.
Sammyen Skrevet September 17, 2015 Skrevet September 17, 2015 (endret) 4 O-ringer, toppdekselpakning og 2x tennpluggpakninger er vel dei vanlige pakkene eg har sett. Pelicanparts viser at du må låse kammene. Er vel ein låsebolt som må kjøpes då for å sikre timingen[emoji52] M54 du har ikkje sant? [emoji14] (samme som meg) Bytter du toppdekselpakning så anbefaler eg deg å kjøpe eit stoff ,eg ikkje husker navnet på i farten, og legger på overgangene. Skal rote i kassen etter jobb og sjå om eg finner det ut Sent from USS Enterprise Endret September 17, 2015 av Sammyen
bmwmann24 Skrevet September 17, 2015 Skrevet September 17, 2015 Hei. Det er en svak lyd på ca 700 rpm. Er det mye styr og action for å bytte VANOS ringer og koster det mye? Er det bare noe gummi O-ringer? Det finnes flere pakninger å bytte siden man river såppas og vil ha dette tett igjen senere, men O-ring er grunn til kakling, her finnes en forklaring på en type bmw motor. Jeg er ikke helt sikker på dette selv, da jeg ikke har VANOS eller har reparert dette før. Andres opplevelser tilsier at dette er overkommelig, litt avhengi av motor og singel eller dobbel vanos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå