Gå til innhold

M50B25NV med kompressor og original innmat. Eller?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hoy!

Sitte og tenke på M50'en som sitte i E30-prosjektet mitt. Planen (ein av alt for mange) med den er å montera kompressoren eg har hatt liggande i all den tid. Tanken e å landa tett oppunder grensa til biltilsynet på 330 hk og 350nm :)

Det eg lure på e om korleis innmaten i motoren vil tåla kompressoren. Tenke på toppakning, stempel, råda, alt av lager, kor store dyse eg trenge, clutch, osv. Alt som må takast hensyn til.

Køyringen vil jo sjølvsagt bli litt "inspirert" til tider, men ikkje noko gale-Mathias til alle døgnets tider :P

Har du eit bra forslag til alt eg kan finna på å trenga? Sikta meg inn på ein holdbar motor.

Btw, girkassen e den originale frå E34'en eg tok M50'en frå. Viste seg å vera ein ZF-kasse. Kan nokon fortella meg litt om holdbarheiten til denna kontra vanlig 525i-kasse og 328i/M3-kasse?

Med tiden fundera eg på å få shina toppen av eit kompetent firma og få stroka motoren til enten 2,8 eller 3liter. Men det er vel helst sånn "ein dag"-tankegang, og ingenting å henga seg opp i no :P

Endret av RF91
  • 2 months later...
Skrevet

Girkassen holder fint til den effekten. Orginalclutchen kommer til å slure. Jeg kjørte 440wNm med org. trykkplate og 4-puck lamell. Innmaten tåler også effekten. Det som er viktigst er å ha kontroll på tenning og blandingsforhold.

 

Gå for coopering toppakning og arp bolter, 400cc+ dyser sammen med et datasprut, så vil det bli relativt holdbart.

Skrevet

Takk for svar :) Detta høyres jo igrunn overkommelig ut. Ha du eit forslag til clutch e burde gå for? Tenke mest på køyrbarheit mtp eg vil bruka bilen ofta når den først ha fått skilt igjen :P Skjønna at eg ikkje trenge ein so tåle 950 000 hk og nm, men greit å få synspunkt frå folk med meir peiling enn meg sjøl :)

Skrevet (endret)

Med 4-puck blir det litt av og på, så den er ikke optimal for hverdagsbruk, men du klarer å slure litt med den. Vet noen går for hardere trykkplate og orginal lamell istedet. Da får du hardere clutchpedal, men bedre komfort ved sluring. Usikker på hva slags trykkplate som brukes da, og hvilken effekt dette holder til. Les deg opp på drivlinje på pff sine forumsider, mye god info der =)

Endret av Are.
Skrevet

Hallå hallå,

Om du laddar runt 0,8 bar så kommer du nå effekter runt 330-340 hk.

Jag har många kunder som laddar uppåt 1 bar med helt oöppnad motor och turbochip.

Jag ordnar Turbochip anpassat efter din setup, så är bara o skicka PM om du vill ha lite tips på storlek på dyser som funkar bra osv :)

Mvh A.Fekzen

Skrevet

Med 4-puck blir det litt av og på, så den er ikke optimal for hverdagsbruk, men du klarer å slure litt med den. Vet noen går for hardere trykkplate og orginal lamell istedet. Da får du hardere clutchpedal, men bedre komfort ved sluring. Usikker på hva slags trykkplate som brukes da, og hvilken effekt dette holder til. Les deg opp på drivlinje på pff sine forumsider, mye god info der =)

 

 

Hallå hallå,

Om du laddar runt 0,8 bar så kommer du nå effekter runt 330-340 hk.

Jag har många kunder som laddar uppåt 1 bar med helt oöppnad motor och turbochip.

Jag ordnar Turbochip anpassat efter din setup, så är bara o skicka PM om du vill ha lite tips på storlek på dyser som funkar bra osv :)

Mvh A.Fekzen

 

Okei, takk for svar folkens. Sette veldig stor pris på det :) Dette e litt fram i tid, so eg får prøva å undersøka litt før eg starta monteringen. Tar nok kontakt når eg begynna med jobben, Fekzen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...