Gå til innhold

Haster, skal gjøre i helgen! Fjerne rust, rust etere og lakk erfaringer

Nob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og ho!

Vurderer å fjerne rust på en brukt bil som jeg har kjøpt. E46 fra 2004.

Bilen har en del rust på innsiden av dørene, alle 4 egentlig. Men på dørene forran har det begynt å klatre til utsiden..

Så.. planen er å pusse bort så mye som jeg bare klarer, legge på rusteter og kjøre på med sparkel, grunning, lakk og klarlakk.

Hvilken rust eter/ behandling er det som egner seg best? Det er en del rust på innsiden av døren, tviler på at jeg får bort alt, blir kansje 90-95% rustfritt. Satser på at rusteter må gjør det jeg ikke greier på de mest utsatte stedene.

Har tatt en runde på MalerStua, Biltema, Maxbo og Torshow, men ingen av de som jobbet der hadde noe spess peiling på hva de prata om da det kun var unge deltider igjen i alle butikkene :stupid:

Alternativene mine er:
- Rustkiller (fra Corroless) selges på Maxbo

- Rost Stop (fra Corro Protect) selges på Torshow

- Rust Eater (fra Corro Protect) selges på Torshow

- Epoxy Brunox, selges på Torshow

- Bil tema rusteter

Evnt noe annet som kan kjøpes for penger, hvis dere har bedre forslag :)

Må også av med dørene... hvor komplisert er det - Noen erfaringer?

Mine beskymrings momenter er:
- Så at det satt på en torks på alle dørene, er den vrien?

- Får jeg kjøpt en som passer på biltema eller noe annet sted?

Så er det lakk spørsmål da.. Har skjønt at det beste er å bruke 2 komponents klarlakk. Trenger man 2 komponents grunning?
Og hvor er det best å kjøpe selve farge lakken - funker den fra Torshow eller bør jeg få en blandet fra MalerStua, evnt et annet sted? Er ikke så gira på å punge ut 2000kr i original lakk fra BMW... Fargen er forresten Sofire Black Metalic 475 kode hvis ikke jeg husker feil.

Håper på noen svar da det brenner i rumpa, har nøkkel til verkstedet og har tenkt til å begynne imorgen når sola står opp [-o<

Endret av Nob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og god erfaring med rustomvandler fra biltema, brukte det på snøfreseren og det funka bra :P

Legger du ett strøk epoxygrunning oppå rustomvandleren burde det holde en stund iallefall.

1k primer/filler fra Lesonal er bra som grunning oppå sparkel, denne dekker pusseriper ganske godt.

De fleste lakkutsalg og Bilxtra kan blande deg farge på sprayboks, og anbefaler deg 2k klarlakk på boks da denne er mye kraftigere enn 1k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å fjerne rust fra forskjermene på silveradoen min, og det biltema greiene funker bare ikke. Hvis du bommer ett lite sted med den "converteren" så må du gjøre all på nytt igjen neste år.

Hvis det er noe som funker så langt, er det Brunox på spray. Kommer til inni kriker og kroker som pensel ikke greier. Husk å skrape av rester av malingsbobler vekk, siden de blokkerer allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...