Gå til innhold

Vibrasjon/risting ved bremsing, casterstagforing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk at glidebolter ikke skal smøres. De skal være helt rene!

Men kontaktpunkter på klosser mot caliper skal smøres.

Så glideboltene, altså de som du skrur fast selve kalipperen med, skal være helt tørre? Så på en film om klossebytte og han var ganske gira på å smøre dem, så det var greit å vite. Hva er grunnen til at man ikke skal smøre dem?

Lurer på om det er dårlig smøring som er grunnen til at klossene ikke kommer skikkelig inn mot skiva ut mot kanten. Det er vanlig med et par millimeter rust, men hos meg er det minst 1-2 cm med rust langs ytterkanten. 

Kontaktpunkter mellom kalipper og kloss og mellom kalipperholder (nr 2 her http://www.koed.no/no/Catalog/Car/BMW/E91/Tou/318d%20N47/ECE/L/N/20080500/34/10/1/34_1476/) og kloss skal smøres. Er det noe annet jeg bør smøre når jeg først er i gang? Stempelet på kalipperen?

Skrevet

Så glideboltene, altså de som du skrur fast selve kalipperen med, skal være helt tørre? Så på en film om klossebytte og han var ganske gira på å smøre dem, så det var greit å vite. Hva er grunnen til at man ikke skal smøre dem?

Lurer på om det er dårlig smøring som er grunnen til at klossene ikke kommer skikkelig inn mot skiva ut mot kanten. Det er vanlig med et par millimeter rust, men hos meg er det minst 1-2 cm med rust langs ytterkanten.

Kontaktpunkter mellom kalipper og kloss og mellom kalipperholder (nr 2 her http://www.koed.no/no/Catalog/Car/BMW/E91/Tou/318d%20N47/ECE/L/N/20080500/34/10/1/34_1476/) og kloss skal smøres. Er det noe annet jeg bør smøre når jeg først er i gang? Stempelet på kalipperen?

Om du har mye rust slik du beskriver, så kan det være noe med stempel eller glidebolter.

Jeg tenker glidebolter, da stempel på BMW sine calipere er godt beskyttet av en meget god pakning.

Jeg tror at det ikke skal smøres pga støv, som igjen kan lage en masse som blir seig og da blir tregheten mange ganger større enn om det er tørt.

Du kan godt bruke en drill slik du beskriver, evt et skrujern og hammer for å ta bort gravrust.

Sånn info ellers, så holder jeg på å undersøke / overhale et par calipere fra 2004 og de var i meget god stand. Ingen merker på stempel og alle pakninger var i god stand. Mye rust utvendig på caliper, men det betyr ikke noe for virkemåten.

Skrevet

Takk for alle innspill!

Jeg bestilte meg klosser og skiver i går formiddag fra koed. Når jeg kom hjem nå hadde de akkurat blitt levert til postibutikken! 30 timer fra bestilling til levering på postkontoret, det synes jeg de fortjener litt skryt for!

Bestilte deler "i original kvalitet, fra leverandør til BMW" og fikk Hella Pagid både skiver og klosser. Noen tanker om det merket?

Skal prøve å få byttet delen i kveld og gir rapport her når det er gjort ;) Skal kjøre til Danmark i helga så det hadde passet veldig bra om dette løser problemene!

Skrevet

Om du har mye rust slik du beskriver, så kan det være noe med stempel eller glidebolter.

Jeg tenker glidebolter, da stempel på BMW sine calipere er godt beskyttet av en meget god pakning.

Jeg tror at det ikke skal smøres pga støv, som igjen kan lage en masse som blir seig og da blir tregheten mange ganger større enn om det er tørt.

Du kan godt bruke en drill slik du beskriver, evt et skrujern og hammer for å ta bort gravrust.

Sånn info ellers, så holder jeg på å undersøke / overhale et par calipere fra 2004 og de var i meget god stand. Ingen merker på stempel og alle pakninger var i god stand. Mye rust utvendig på caliper, men det betyr ikke noe for virkemåten.

Har mye rust utvendig på mine kalippere, så det er godt å høre at det ikke nødvendigvis betyr så mye.

Skal prøve å få renset opp så godt som mulig så alt glir fritt.

Bør jeg smøre noe på anleggsflaten mellom nav og bremseskive for å hindre (fast)rusting? Kobberpasta?

Skrevet

Kobber pasta er ok. Bare pass på at klossene ikke sitter fast i caliper, de skal kunne bevege seg bittelitt.

• 2 weeks later...
Skrevet

Husk at glidebolter ikke skal smøres. De skal være helt rene!

Men kontaktpunkter på klosser mot caliper skal smøres.

Da var skivene endelig byttet. Baksiden av skivene så rimelig elendige ut med ujevn slitasje, rust og begynnende sprekker, kan legge ut et bilde av dem senere i dag.

Jeg støtte på to problemer underveis. Det ene var at skivene var vanskelige å få av, men etter en del banking løsnet de. En større hammer hadde nok løst det problemet.

Jeg klarte også å ødelegge gjengene som en av glideboltene skal sitte i. Er det krise å kjøre med en løs glidebolt i noen dager til jeg får kjøpt ny bremseklave (venter på svar fra et par selgere av brukte deler) eller går det greit? Kalipperen sitter jo relativt godt uansett og den glir vel ikke såå mye frem og tilbake..?

Skrevet

Det sitter jo forsåvidt fast, som du selv sier. Det skal godt gjøres at den ramler av.

Det er dog ikke lovlig å kjøre med.

Men om du begrenser bruken din og ikke kjører hasard kjøring, så vil ikke jeg se på dette som et problem.

Dette var jo bak? Og vil jo ikke resultere i at du mister bremsene dine, men det vil merkes om så skulle skje.

Skrevet

Det var bak ja. Jeg får kjøre lite og rolig til jeg får fikset det ;)

Tusen takk for alle tilbakemeldingene her, uten dem er faren stor for at jeg hadde endt opp med å bytte skivene foran.

Nå er skivene bak byttet og problemene er borte :)

Skrevet

Her er forresten bilde av den verste skiva. Det er ganske tydelig hvor jeg har slått for å få løsnet den, men også andre steder har det løsnet småbiter. Denne skiva må vel ha vært så slitt at den burde vært byttet sammen med klossene for 15kkm siden?

post-83708-0-50316900-1444228412_thumb.j

post-83708-0-05418400-1444228422_thumb.j

Skrevet

Oj.. Denne burde vel ha verdt bytta med klossene ja, ligger sikkert til og med over lovlig slitasje på skiven :P
Hadde du giddet og måle kor mange mm "brei" den er? :D

Skrevet

Det er krav til bredde på skiver og at den ikke kan være for dekket til med rust.

Ellers er det ingen som bryr seg.

Så sammyen spør etter bredde for å se hvor slitt den faktisk er.

Skrevet

Har fått med meg at skivene har en minimumsbredde(tykkelse?), men er litt usikker på hvordan man måler det. Er det tynneste punkt som måles? Bruker man spesielt måleutstyr til å måle?

Hvis det skal måles ytterst er det jo greit, men å måle lenger inn på skiva blir litt verre.

Skal prøve å få målt dem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...