Gå til innhold

Kjøp av kompressor


Hawkon88
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Gebe er et hobbymerke som du sikkert allerede vet, og kan ha de svakheter dette innebærer. Når det er sagt har vi hatt en maken Gebe 50L i heimen siden 2006(kjøpte da jeg startet i byggebransjen) og den fungerer utmerket den dag idag. Sist brukt i forrige uke. Jeg kan gå god for Gebe, men jeg har også jobbet med disse og vet hva reklamasjonene gikk ut på. Det var som regel knekk i skjøten mellom tank og kobling samt knekte luftfilter og error med hjulene. Dette var fra 2006-2009 og de har helt sikkert forbedret siden den gang. Det hendte seg at det var lekkasje en eller annen plass på koblingene, men dette kan forekomme uansett merke. Jeg kjøpte også en Niko mini-kompressor som er handy til listverk, den lekker i koblingene og Niko er et semi-proft merke som blir produsert/levert av Hitachi og skal være gode greier, så det kan altså være mandagsprodukt av alt. Gebe som er hobby har vi hatt null problemer med. Pakken der til den prisen og formålet ditt må være ypperlig og jeg ville slått til! :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lånt en helt lik før hvor jeg måtte lime luftfilteret som hadde knekt. Ingen komplisert sak og funket resten av helgen jeg hadde den.

Syns den virket ok den gang bortsett fra bråket, men sånn er jo alle stempelkompressorer har jeg forsått, og den blir stående i isolert bod så det bør jo hjelpe på. Får eventuelt lage en ekstra kasse hvis det blir for ille.

Ja, det blir nok en hobbykompressor da prisene på proffutstyr er så hinsides. Blir nok ikke brukt mer enn til hjulskift og litt andre prosjekter. Ikke har jeg mer enn 16a kurs i garasjen heller, så då kan jeg i praksis ikke ha noe kraftigere motor. Noen som hat andre forslag? Jeg vil helst ha en butikk og forholde meg til på denne type utstyr så nettbutikker utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lånt en helt lik før hvor jeg måtte lime luftfilteret som hadde knekt. Ingen komplisert sak og funket resten av helgen jeg hadde den.

Syns den virket ok den gang bortsett fra bråket, men sånn er jo alle stempelkompressorer har jeg forsått, og den blir stående i isolert bod så det bør jo hjelpe på. Får eventuelt lage en ekstra kasse hvis det blir for ille.

Ja, det blir nok en hobbykompressor da prisene på proffutstyr er så hinsides. Blir nok ikke brukt mer enn til hjulskift og litt andre prosjekter. Ikke har jeg mer enn 16a kurs i garasjen heller, så då kan jeg i praksis ikke ha noe kraftigere motor. Noen som hat andre forslag? Jeg vil helst ha en butikk og forholde meg til på denne type utstyr så nettbutikker utgår.

 

Vel, vår Gebe har stått i uisolert bod hos mine foreldre siden 2011 til nå hvor den står i min uisolerte garasje, før det stod den i en annen garasje, ingen problemer med den.

Ja den bråker litt, men det må man nesten bare overse/bruke hørselsvern. Veldig greit med så stor, da slipper den å jobbe så mye hele tiden.

Den tar fint spikerpistoler, muttertrekkere og sprøytepistol om det skulle være aktuelt. Som jeg sa i første innlegg så er dette en svært bra pris for den der og jeg ville slått til. Du har også Stanley sine, de ligger rundt samme pris som den Gebe der og kvalitetsmessig det samme.

Knekte luftfilter er ingen problem for "oss", easy fix, men du vet de som aldri har rørt en hammer før tror hele kompressoren er ødelagt. Men jeg vil tro Gebe har forbedret konstruksjonen og gamle svakheter er ordnet opp i. :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på bildet ser helt lik ut den jeg hadde på lån. Jeg e dog usikker på om det var 2 eller 3hk jeg hadde hjemme, men den klarte ikke å levere nok luft til å holde sandblåseren i gang. Tok selvsagt 3ganger så lang tid i venting på kompressoren, men jeg ser jo muligheten for å parallellkoble denne med en mindre kompressor for å få opp frittavgitt luftmengde dersom behovet skulle melde seg.

Gebekompressoren med sine 300liter i minuttet er definitivt det høyeste i fritt avgitt luftmengde jeg ser i de kompressorene som går på 1fas 16a kurs. Jeg håper bare at jeg slipper å bytte til trege sikringer/legge ny kurs siden jeg bare har en kurs ut i garasjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på bildet ser helt lik ut den jeg hadde på lån. Jeg e dog usikker på om det var 2 eller 3hk jeg hadde hjemme, men den klarte ikke å levere nok luft til å holde sandblåseren i gang. Tok selvsagt 3ganger så lang tid i venting på kompressoren, men jeg ser jo muligheten for å parallellkoble denne med en mindre kompressor for å få opp frittavgitt luftmengde dersom behovet skulle melde seg.

Gebekompressoren med sine 300liter i minuttet er definitivt det høyeste i fritt avgitt luftmengde jeg ser i de kompressorene som går på 1fas 16a kurs. Jeg håper bare at jeg slipper å bytte til trege sikringer/legge ny kurs siden jeg bare har en kurs ut i garasjene.

Sandblåsing har jeg ingen erfaringer eller kunnskaper om og vet av den grunn ikke om kompressoren takler dette. Den har ihvertfall fungert ypperlig i mitt eie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsått at sandblåsing må ha ca 500liter i minuttet for å slippe pauser. Mulig lakkering klarer seg med 300 (siden det følger med i settet). Det fine med gebe er jo at feks felleskjøpet selger de. Jeg har hvertfall intrykket av at de holder et høyt servicenivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50l og 1fas 16a kurs er nok generelt for lite til sandblåsing men litt smått nå og da funker.

 

har 2stk 50l på loftet i garasjen selv, en billig jula og en ordentlig proff utgave.

 

koplet de slik at jeg har 100l tank, og kan velge å fyre bare ene eller begge alt etter som hvor mye luft jeg trenger (har 3fas 50a i garasjen :P (fordelen med å være trikker))

 

men har og ordnet meg en ordentlig gammel 100 eller 150l 3fas 16a kompressor jeg tenkte kople opp.

 

muttertrekker av billig type krever mye luft for å funke ordentlig og ikke minst tykk slange. men har man en av litt kvalitet så funke det ofte med mindre kompressor.

 

kjøpte meg elektrisk muttertrekker på bilema jeg, gjør jobben uten å ha svær kompressor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer og legge luftslanger i veggene før jeg isolerer og plater igjen, men tenkte og henge opp en trommel i taket i første omgang. Ligger uansett litt frem i tid å isolere.

Det er nettopp en sånn løsning du har janerik171187 jeg ser for meg når jeg skal sandblåse-en eller annen gang i fremtiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...