Gå til innhold

Dårlig jobb fra forhandler?


Kure
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om jeg kommer til å oppgi hvilken forhandler dette er snakk om. Først vil jeg se hvordan klage saken utvikler seg. Men pga null interesse fra forhandler i å løse saken og at de bare henviser til meg videre til eksterne klage organ, så skriver jeg  litt her om min opplevelse..... Til forsvar av forhandler, så har det gått lang tid, men feilen her er jo ikke enkel å oppdage.....

 

La oss si dette er forhandler X

 

En kompis av meg var litt uheldig å varmkjøre min 528iat, pga en lekasje som hadde oppstått i en slitt vannpumpe. Men han valgte å kjøre litt vel lenge med altfor varm kokende bil, og da skjer det jo ting....

For å få bilen litt raskt på veien igjen ble et verksted valgt, atlså forhandler X

 

Følgende info ble gitt til forhandler:

 - Bil varmkjørt / kjørt kokende i 5-15 min, min kompis er litt usikker.

 - Kjølevæske forsvinner raskt

 - Eksosen røyklegger store områder med hvit røyk

 

Forhandler ville gjerne hjelpe, men ble noe usikker når jeg begynte snakke om trykktesting av topp og mulighet for vanos bytte. Men det er jo ikke gutta bak disken som skrur bil, så jeg tok det med ro.

 

Ca 1 uke senere fikk jeg tilbakemelding fra forhandler. Jobben ville ta litt lenger tid, pga at de måtte sette inn gjengeinnsatts i blokken, og det var de ikke klar over. Vanosen mente de var fin, og de var ukjent med noe vanos problem på BMW.... hmmmm

 

Enda en uke senere var bilen klar :smile:

Meeeen... neida, 1-2 dager senere er det et faktum, bilen er like ille. Kjølevæske forsvinner og eksose er hvit og kan røyk legge det meste. Kjører bilen igjen til forhandler, og de konstaterer defekt topp nesten uten å ha sett på bilen.... Røntgen syn??

Defekt topp var jo det jeg fryktet, så jeg tok slo meg til ro med dette, og planla utbedring på egenhånd. Er jo tross alt godbilen min :smile:

 

1 - "Ny" topp fra e-bay med papirer på trykktesting og plansliping. Toppen ser nesten ny ut.

2 - Toppen blir lever til en bekjent som bygger motor for ventil sliping og bytte av ventiltetninger.

3 - Overhalt vanos fra e-bay. ( den gamle er sykt utslitt )

4 - Slipesett med alt av bolter og pakninger til toppen.

 

Min bekjent bruker litt til før han får tid til å ta toppen, rettere sagt 6 mnd. Men jeg har ikke travelt, bilen går ingen vei.

 

Så kommer dagen da demonteringen begynner, av med toppen, og dette er hva jeg ser:

 

post-38237-0-06530800-1443794473_thumb.j

 

Her er det jo helt klart lekasje mellom topp og blokk ved den bakre sylinderen.

Jeg ser også dette:

 

post-38237-0-23340300-1443795550_thumb.j

 

Dette er gjengeinnsatsen mellom de 2 bakre sylinderene. Den var så ille skviset at topp pakningen satt fast i den. Det var også rester av gjengeinnsatsen i toppen. En normal gjenge innsats er ca 2,5-3 cm ( husker ikke nøyaktig) og kun 1,5cm av innsatsen sitter i blokka.

Først trodde jeg at innsatsen hadde skrudd seg ut ved demontering, men det er umulig. Jeg har nemlig satt inn ny innsats, og den gamle var et helvete å fjerne.....

 

Min gamle topp blir til uka levert et motor verksted for trykktesting, det kan jo faktisk hende at den ikke er defekt.

Går den gjennom trykktestingen, så blir det plansliping også.

 

Men hva er så konklusjonen?? hva har skjedd??

Jeg har levert bilder til verksted X, og forklart hva jeg mener har skjedd. Jeg har gitt dem 1 mnd på å komme inspisere bilen. Men de har null interesse for det. Pga at det har gått ca 1,5 år siden de hadde bilen til toppbytte, så trekker de bare på skuldrene. Og joda reklamasjons tiden har gått ut.

 

Så hva tror folk her har skjedd? Jeg er sikker i min sak, og venter med å skrive min konklusjon for å høre deres først...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått, men du virker litt urimelig her. Vi snakker altså om en 15-20 år gammel E39 528iat til 20-30 000kr?

Brukerfeil sørget for at motoren ble ødelagt, men likevel vil forhandler hjelpe deg gratis. Når dette ikke funker kommer du 1,5 år etterpå og krever enda mer gratis av dem - noe som grenser til ufin oppførsel av deg. Det må jo være lettere å kjøpe en byttemotor til noen tusenlapper på høggern og legge dette bak deg.  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis?? Hadde de hjulpet meg gratis, så hadde jeg selvsagt ikke brydd dem mer....

 

Og ja, verdien av bilen har vært et tema... men altså jobben som ble utført, ble tatt betalt for.

 

Men selv om bilen er gammel og ikke dyr, så bør vel et merkeverksted utføre en bra jobb?

De har jo rett og slett ikke klart å bytte topp pakning.... og trekker på skuldrene.

 

Om jeg ikke får tilbake noe penger, så er det ikke så farlig.

Det som er værre etter min mening er en forhandler som ikke sitter på kompetanse til

å bytte en topp pakning.....

 

Er det er verksted du vil sette bilen din på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Å ta av den toppen tar deg max 3t, noe du burde gjort rett etter at problemet oppsto. For alt forhandler x veit så kan du ha missbrukt bilen i mellomtida. Men hvis du betaler for å få en jobb utført, og det har vært snakk om trykktesting osv, da er det du som gambler på å droppe trykktesting, hvis forhandler x tilbyr det. H is du har bedt om det og det ikke har skjedd (selv om ikke kundemottakeren veit hva det er snakk om) så ligger ansvaret hos forhandler x. Men hvis det du skriver her er sant (regner ikke med noe annet) så er det jo rimelig tydelig at jobben ikke er ordentlig utført. Men siden det har gått så lang tid så havner nok dessverre bevisbyrden hos deg.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg skrev dette innlegget var jeg nok litt mer enn middels forbannet. Litt pga at jeg lot bilen stå så lenge som jeg gjorde, mye pga at forhandler har gjort en amatør feil.... Fort gjort å skrive litt i sinne..hehe

 

Jobben ble ikke påbegynt pga manko på deler og enklere å flytte på bilen ved behov når den kunne startes... I tillegg tenkte jeg jo ikke at feilen var sprukket topp,  ikke tulle feil fra forhandler.

 

 

Men jeg ser av svarene at jeg muligens har vært litt uklar, så derfor rydder jeg litt opp.

 

1 - Det var jeg som etterspurte trykktesting, mens forhandler stilte seg spørrende til dette, mente det ikke var vanlig. Bare planslipe og sette på igjen sa de.

Men, altså.. Jeg tenkte at mannen bak disken ikke var helt klar over hva gutta på verkstedet pleide gjøre.

 

2 - Ja, bilen har blitt påkostet altfor mye... men men... er gamle godbilen, sikkert flere enn meg som har brukt litt mer penger på en bil en hva en burde utifra verdi.

 

3 - Dette er snakk om en BMW forhandler

 

4 - Jeg tok med bilen tilbake til forhandler etter at rep var utført, siden feilen fortsatt var der. Da sa en mekaniker, som så vidt åpnet panseret, at feilen var sprukket topp.

Kanskje samme mekaniker som hadde skrudd på bilen??

 

Bilen ble også avskiltet rett etter at jeg fikk den tilbake, så jeg kan vise at den ikke har blitt brukt til normal kjøring det siste 1,5 året.

Tanken min var at en merke forhandler burde bli litt flau over en slik amatør feil.... Ikke bra reklame...

 

Uansett... regner ikke med å komme noe vei med saken pga tiden som har gått, men lov å prøve... Måtte bare ha ut litt irritasjon :roll:

Endret av Kure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...