Gå til innhold

ABS slår inn i sving

ReMo3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en E90 318d 2006 mod.

I det siste har jeg hatt problemer med at ABSen slår inn på venstre bakhjul i venstresving. Det virker også som at ABSen ligger å jobber og lugger når jeg kjører 70km/t og oppover. Merker det spesielt hvis jeg speeder og pedalen er presset halvveis ned.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette?

Mvh Renate Mølland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har samme problem selv. Det er en ABS sensor som begynner å bli dårlig, for å finne ut hvilken som gir feilkode må du ha en scanner som kan lese ABS feil, men er litt vanskelig å finne ut viss den ikke har slått ut i ABS feil. Det er mulig å deaktivere traction control ved å holde inne ASC knappen under nødblinken i ca 5 sec til du ser ett gult ikon som viser at traction control er deaktivert. Da slipper du ihvertfal at motoren kutter når du kjører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer det, feilen er ikke der når jeg slår av DTC. Har målt ABS sensorene bak, siden det er der ABSen slår inn. Fikk 6,27 ohm og 6,19 ohm. Er så liten forskjell nok til å lage feilen?

Men nå har lampa i dashbordet for lite dekktrykk begynt å lyse, dekktrykket er helt likt 2,3 bar.

Vil det mest sannsynlig være den sensoren som dekktrykket varsler på da?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS sensor varsler også dekktrykk, så lenge du ikke har en dekktrykksmodul i hvert hjul. Men det hadde du nok visst bedre selv da du kan hente opp live dekktrykk fra skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei !

Fant du ut av dette ? Jeg har akkurat samme problem med min e90 08 modell. Kommer og går litt så hander ikke ofte, men oftere og oftere nå.

Virker som det er litt tilfeldig når, men har vel merket det mest i venstresving som du sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er somregel at drivknuta ruster, og utenpå den sitter ABS ringen presset. Rusten gjør at det hele sveller og ringen begynner å ta borti ABS sensoren.

Har det gått langt nok må både sensor og ring byttes.

Ett alternativ er å legge en liten skive under festet til ABS sensoren, dette kan løse probemet midlertidig, men er ingen god løsning etter min mening.

Det beste er å demotere akslingen, banke av den gamle ringen, rense for rust og banke på ny ABS ring.

Har 2 abs ringer og 2 sensorer liggende hvis du trenger. ser at du ikke bor for langt unna.

Får ikke kjøpt nye ringer av BMW, da må hele drivakselen byttes.

Grunnen til at jeg har 2 til overs er at svigers bil hadde lysende lamper, og det fungerte perfekt etter bytte på min, men på hennes var det en helt annen løsning.

Hos henne var det riktignok ikke nykking, så burde ant meg at det var noe annet feil. Tror kanskje det er E91 som har en annen løsning, men kan godt være begge løsninger på både E90 og E91 for alt jeg vet. Dog er alle jeg har sett med samme problem de siste ukene E90, og de med annen løsning på ABS er E91..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar først og fremst :)

Er vel akkurat det du sier jeg har lest meg frem til nå. (håpet egentlig dette gikk vekk av seg selv, noe det ikke gjør... Har akkurat fått senket/godkjent/handlet dekk og felger til den så vil ikke bruke noe mer penger.) Det hender veldig sjeldent, men blir verre og verre. Kunne vært interessant å handlet dem av deg, men jeg vil avvente litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tekst så neste man med samme problemet får dette bekreftet.

Var akkurat som Silverboy skrev, reluctor/abs ringene går inni abs sensoren. Var veldig tydelig på ene siden bak. Jeg satt en liten skive

som midlertidig løsning for å "space" ut sensoren litt. Så jeg får handle noen deler.

(Vet ikke om å space den sensoren litt ut hjelper veldig lenge, jeg kjørte bare rundt i gata her men var ikke noen problem da. Siden jeg ikke vet

hvor langt ifra den sensoren kan stå og siden problemet hos meg oppstår først etter jeg får kjørt litt, så vet jeg ikke om dette hjalp ennå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...