Gå til innhold

E53 4.4 vs Cayenne S vs (RX400h)

BingoBonzo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Svarttind!

Har kjørt BMW i snart 12 år, vet at det koster premium, men det er det verdt!

Har aldri hatt X5, derfor spørs jeg om det er spesifikke ting som man bør se etter,
det er jo alltid noen feil er går igjen på modellserier og som man enten bør ta høyde
for eller sikre at er fikset.

F01 hadde f.eks Comfortaccess på dørhåndtak, E60/61 har jo bakluke, ledningstrekk
til bakluke, whirflaps, batteridrain, E91 har baklykter, dempere til bakluke, front dempere,
E39 kamakselføler, abs sensorer, ledningsstrekk bakluke, osv osv osv.

Det jeg har fanget opp på E70 er:

- Belger til luftfjæring

Noe mer som vi vet om?

Er klar over at bremser/skiver/dekk er forbruksartikler.

PS: Fikk utskrift av servicehistorikken til en Porsche Cayenne Turbo (2003), den var på snaue 500.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svarttind!

Har kjørt BMW i snart 12 år, vet at det koster premium, men det er det verdt!

Har aldri hatt X5, derfor spørs jeg om det er spesifikke ting som man bør se etter,

det er jo alltid noen feil er går igjen på modellserier og som man enten bør ta høyde

for eller sikre at er fikset.

F01 hadde f.eks Comfortaccess på dørhåndtak, E60/61 har jo bakluke, ledningstrekk

til bakluke, whirflaps, batteridrain, E91 har baklykter, dempere til bakluke, front dempere,

E39 kamakselføler, abs sensorer, ledningsstrekk bakluke, osv osv osv.

Det jeg har fanget opp på E70 er:

- Belger til luftfjæring

Noe mer som vi vet om?

Er klar over at bremser/skiver/dekk er forbruksartikler.

PS: Fikk utskrift av servicehistorikken til en Porsche Cayenne Turbo (2003), den var på snaue 500.000,-

Dyrt med premium ja:)

Har vel ikke hatt noe særlig ut over slitedeler som jeg kan huske i farta.

Litt knirk i karosseri, fukt i baktlykt, dette går vel litt igjen på e70.

Må vel si meg relativt fornøyd med bilen, litt begrenset mekaniker så har blitt merkeverksted på service/slitedeler:(

Hvilken prisklasse og evt km stand ser du etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overhodet ingen mekaniker, skifter lyspærer, vindusviskere, leser av feilkoder og vasker/polerer bilen :smile:

Antall KM er ikke såå veldig viktig, men bør ikke ligge langt over 170KKm. Har i utgangspunktet satt meg et budsjett
på 300K som jo hadde klaffet for en E53, men ser at skal jeg ha en bil i god skikk må jeg gå over dette.

Skulle allerhelst hatt en bensinbil, disse ligger dessverre en del høyere.

Edit: Fin bil det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overhodet ingen mekaniker, skifter lyspærer, vindusviskere, leser av feilkoder og vasker/polerer bilen :smile:

Antall KM er ikke såå veldig viktig, men bør ikke ligge langt over 170KKm. Har i utgangspunktet satt meg et budsjett

på 300K som jo hadde klaffet for en E53, men ser at skal jeg ha en bil i god skikk må jeg gå over dette.

Skulle allerhelst hatt en bensinbil, disse ligger dessverre en del høyere.

Edit: Fin bil det der!

Billen er bra ja, dog ikke helt strøken i lakken. Men, men..

Tror du skal slite med å finne noe særlig brukbart under 350k, men det dukker jo opp noe stadig billigere. 

Jeg hadde mest lyst på V8, men vurderte pris/forbruk for litt over gjennomsnittet så endte opp med denne(235hk). Jeg er greit fornøyd med effekten, men har hørt om flere som trimmer disse opp mot 300hk.

Tja, liker diesel bedre og bedre jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par kandidater som jeg har blinket meg ut, ligger dog en del over budsjett på finn, men det er sluttsummen på kontrakten som gjelder.

Som du ser av signatur har jeg hatt både bensin og diesel, for min del heller jeg over til bensin pga karakteristikk, lyd og kjøreopplevelse.

(Mye smak og behag rundt dette selvfølgelig, bensin er en enklere/billigere konstruksjon, mens diesel har mer bunndrag og billigere i drift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter en bil med Adaptive Drive, gjør underverker med kjøreegenskapene på svingete vei. Ville ikke kjøpt uten. Prøv også bil med og uten Active Steering. Noen klarer seg ikke uten, jeg ville ikke hatt med.

Ellers er ryggekamera praktisk, stor bil. 493 Storage Package er praktisk, irriterende med stort bagasjerom uten gode muligheter for stropp/inndeling. Vurder hvor viktig bluetooth/usb tilkobling er. Panoramatak er fint som alltid, uten E61 problemene.

Prøv bil med både sport- og komfortstoler. Jeg opplever sportstolene som noe mindre behagelige på langtur. Mye på grunn av kort nakkestøtte, ble ordnet i -09(?) på grunn av noe airbag issues mener jeg. Resulterer for min del i sliten korsrygg på langtur. Ellers er sportsstolene også veldig gode seter.

Historikk viktig som vanlig og ta en tur og flush/diagnoser girkassa om bilen har reist langt. Koster ikke mye og er en god investering.

Veldig gode biler som oppleves som solide. 3.0d er en fin motor til denne, men gjør nok ikke noe å skremme den opp litt. Nede i 0.7-0.8 på langtur, 0.9-1 i byen.

Noen raske personlige skildringer. Lykke til.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter en bil med Adaptive Drive, gjør underverker med kjøreegenskapene på svingete vei. Ville ikke kjøpt uten. Prøv også bil med og uten Active Steering. Noen klarer seg ikke uten, jeg ville ikke hatt med.

Ja, ser etter Adaptive drive, har hatt det før og elsker det! Har også hatt Active Steering, synes det er meget bra, men ikke et must.

Ellers er ryggekamera praktisk, stor bil. 493 Storage Package er praktisk, irriterende med stort bagasjerom uten gode muligheter for stropp/inndeling. Vurder hvor viktig bluetooth/usb tilkobling er. Panoramatak er fint som alltid, uten E61 problemene.

Klarer meg uten ryggekamera, synes ryggesensorene til BMW er gode nok. BT/USB/Pano er greit, men klarer meg uten.

Prøv bil med både sport- og komfortstoler. Jeg opplever sportstolene som noe mindre behagelige på langtur. Mye på grunn av kort nakkestøtte, ble ordnet i -09(?) på grunn av noe airbag issues mener jeg. Resulterer for min del i sliten korsrygg på langtur. Ellers er sportsstolene også veldig gode seter.

Jeg er mest glad i komfortstolene, ikke 100% må-ha, men teller noe for min del.

Historikk viktig som vanlig og ta en tur og flush/diagnoser girkassa om bilen har reist langt. Koster ikke mye og er en god investering.

Jepp, ser etter biler som er godt ivaretatt og en flush på girkasse er vel anvendte penger hvis det ikke er gjort allerede.

Veldig gode biler som oppleves som solide. 3.0d er en fin motor til denne, men gjør nok ikke noe å skremme den opp litt. Nede i 0.7-0.8 på langtur, 0.9-1 i byen.

Noen raske personlige skildringer. Lykke til.

3.0d er minimum, er vant til 740(F01) og det var riktig motor til riktig bil, 235HK på 200kg ekstra + alder gjør jo ikke denne bilen til en sprinter. Har mest lyst på en V8, men kan ta til takke med R6.

Takker for gode innspill, jakten fortsetter!

PS: Har lest at det var en del barnesykdommer på 2007/2008 modellene, er dette ting som typisk er tatt på garanti/service når man kjøper en bil som har gått 150KKM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser etter Adaptive drive, har hatt det før og elsker det! Har også hatt Active Steering, synes det er meget bra, men ikke et must.

Klarer meg uten ryggekamera, synes ryggesensorene til BMW er gode nok. BT/USB/Pano er greit, men klarer meg uten.

Jeg er mest glad i komfortstolene, ikke 100% må-ha, men teller noe for min del.

Jepp, ser etter biler som er godt ivaretatt og en flush på girkasse er vel anvendte penger hvis det ikke er gjort allerede.

3.0d er minimum, er vant til 740(F01) og det var riktig motor til riktig bil, 235HK på 200kg ekstra + alder gjør jo ikke denne bilen til en sprinter. Har mest lyst på en V8, men kan ta til takke med R6.

Takker for gode innspill, jakten fortsetter!

PS: Har lest at det var en del barnesykdommer på 2007/2008 modellene, er dette ting som typisk er tatt på garanti/service når man kjøper en bil som har gått 150KKM?

Jeg opplever bilen som utrolig driftsikker, de største kostnadene har vel vært nevnte bremser/dekk.. 15k for skiver/klosser rundt. 15k for ok sommerdekk, 15k for ok vinterdekk..Betalte vel rundt 10k for flush på girkasse(+motor da). Småtingene har vel ikke utgjort de store kostnadene.

Ryggesensorer går vel litt igjen som et problem, også vindusviskermotor(Ryker mellom 150k-180k har jeg hørt) Faktisk svindyr denne.

Baktlykter finner man billig på ebay hvis man har fukt..

Jeg har hatt mange biler, denne er den klart beste totalt sett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva velger dere??

1. E70 2007 3.0i meget bra utstyrt, god servicehistorikk, rimeligere

2. E70 2007 4.8i nesten like bra utstyrt, litt mindre km, servicehistorikk, dyrere

Altså; spørsmålet er vel smak og behag; er det verdt å betale en god del tusenlapper

ekstra f​or 80HK mer? Er forskjellen stor? har noen sammenlignet?

Noen forskjell mtp holdbarhet/kvalitet på disse to motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...