Gå til innhold

Generelle spørsmål om e39 523i


MatsNakken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på å kjøpe en e39 523i, men lurer på noen små ting og om jeg kunne få høre noe erfaringer om bilen. Tengte jeg bare lagde en liste :)

 

Hvor sterk er 2.5L rekkesekseren når de har passert 250k?

 

Er de driftsikker? Tenker på om man kan være trygg på at de starter om vinteren i -25. ;) Kommer så klart ann på hver enkelt bil, men tenker generelt.

 

Er deler dyre? Og hvor mye skruving går det ann og gjøre i garasjen med basic verktøy?

 

Godt utvalg i bolt on deler?

 

Forbruk og forsikring(er 19år)

 

Hvordan takler motoren å bli kjørt litt hard, på vinterstid(if you catch my "drift")

 

Hva er mest vanlige feil som kommer med alderen?

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 trenger kjærlighet og stell. Da får du nyte en god bil. Kjølesystemet trenger riktig vedlikehold. Får den det, går den langt.

 

Vannpumpen må byttes før den gir symptomer. Den har plast skovelhjul som kjølevæsken tar knekken på hvis service intervall ikke følges. Pass også på at viskose koblingen er i orden på vifta. Den elektriske hjelpepumpen skal du høre når tenningen er på, uten at motor går. Kort fortalt.

 

En motor som er i orden starter om vinteren, ikke noe problem. Er lite trøbbel om vinteren med bensin motor. Verre med diesel.

 

Det er vanvittig bra tilgang på deler til disse bilene. Av alle slag. :smile:

 

Men den krever nok mere vedlikehold og skruing enn f. eks en E46 316/318. E39 er større og tyngre, og har et annet hjuloppheng enn lillebroren. Også det krever sitt. Det blir litt slark her og der etterhvert. Men E39 representerer noen av de beste kjøreegenskapene som finnes blant premium biler. Med mindre du utstyrer den med Kina fjærer.

 

Som alltid med alle biler må du regne med oftere trøbbel hvis du ligger konstant på turtallsperren enn om du cruiser pent. ;-) Jo høyere turtall, jo høyere risiko.

 

Forbruk 0,8l og oppover.

 

Hvis du skal skru selv, kommer du før eller siden til å trenge diagnose utstyr. Men det gjelder alle biler. Hvis ikke bilen er fra 80 tallet, eller eldre da.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sterk er 2.5L rekkesekseren når de har passert 250k?

 

--> Sterk nok.

 

Er de driftsikker? Tenker på om man kan være trygg på at de starter om vinteren i -25. ;) Kommer så klart ann på hver enkelt bil, men tenker generelt.

 

--> Kommer helt an på hvor god stand bilen er i. Et velholdt eksemplar er driftsikkert.

 

Er deler dyre? Og hvor mye skruving går det ann og gjøre i garasjen med basic verktøy?

 

--> Noen deler er dyre, vanlig slitedeler er som regel ganske rimelige. Gjennomsnitlig enkel å skru på. Fordel med spesialverktøy for å bytte enkelte slitedeler som f.eks. knirkeforingene, og enkelte sensorer i motorrommet er kronglete å komme til. Har man "reodor-felgen-genet" så er det ingen problemer. Diagnoseutstyr er en obligatorisk del av verktøykassa når man eier en E39.

 

Godt utvalg i bolt on deler?

 

--> Ja. I tillegg er det enkel tilgang til sprengskisser, delenummer, priser etc etc. Alt fra bremser og tennplugger ned til den minste bolt. Ikke nødvendig å stå med lua i hånda ved deledisken hos forhandler og spørre hvilke deler man trenger og hvor mye de koster når man kjører BMW.

 

Forbruk og forsikring(er 19år)

 

--> Er bilen i god stand skal den bruke 0,7-0,8 på langkjøring, men regn med gjennomsnittsforbruk på ca literen, og gjerne litt over også hvis det er mye småkjøring og gassing. Forsikring til E39 er forholdsvis dyr. 

 

Hvordan takler motoren å bli kjørt litt hard, på vinterstid(if you catch my "drift")

 

--> Så lenge man venter til motoren er driftsvarm før man lar den gå på høye turtall så går det fint (innenfor rimelighetens grenser).

 

Hva er mest vanlige feil som kommer med alderen?

 

--> Bøttevis med potensielle feil. Elektriske feil, mekaniske feil, rust. Man kan få E39er kastet etter seg for vekslepenger, og det er en grunn til det... Her er noen feil, enkelte av de er velkjente gjengagere, mens andre ting er ting jeg har erfart. Det er ikke en komplett liste bare så det er sagt.

- Defekte eller delvis defekte elektriske motorsensorer

- Defekte sensorer som setter airbagsystemet ut av drift

- Slitte understellsdeler (det florerer av pakninger og stag under der)

- Vannlekkasjer p.g.a. defekte dørpakninger eller dårlig drening soltak

- Defekt AC-vifte (den som sitter i grillen)

- Termostat, termostathus, vannpumpe

- Har bilen xenon så kan man regne med at før eller siden ryker høydesensorene som sitter på hjulopphenget

- Tett veivhusventilasjon

- Defekt toppdekselpakning

- Motoroljenivåsensor i bunnpanna kan ryke

- Deler til original alarm kan begynne å krangle etterhvert (veldig festlig når man våkner på natta av bilalarmen)

- "Auxilliary water pump" som er en elektrisk pumpe som sørger for å sirkulere kjølevæske etter at motor er skrudd av kan ta kvelden. Ny koster 3000 kr(!). 

- Rust. Nedkant av dører og bagasjeluke. Verre er det med kanalrust som etterhvert setter jekkfestene ute av spill. 

 

Enkelte av disse tingene er bagateller da. Jeg er fornøyd med mitt eksemplar som jeg har hatt i snart 5 år. Får et kompliment for bilen nesten hver gang jeg har med nye passasjerer (av typen "ser ut til å være i god stand" eller "denne var komfortabel")

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...