Gå til innhold

2008 525da LCI med girkasseproblemer?

sLQvdal
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Hentet meg nylig en 2008 525da LCI med 130k km på telleren, men lurer på om girkassa holder på å ta kvelden?

Girer stort sett pent, men noe harde girskift mellom 2-3 eller 3-4 til tider (litt usikker), spesielt hvis jeg går av gasspedalen rett før giring.

I det siste har jeg merket at det er akkurat som den slurer veldig når bilen er kald. Prøvde og gi på litt for å se om det aksellererte noe mere, men da blinka DSC-lampa i dashen.. Etter 1-2km kjøring virker dette syptomet til å forsvinne.

Hvis jeg står på rødt lys over lengre tid med kassa i drive, nykker den markant i det jeg slipper bremsen. Det skjer ikke hvis jeg kun står stille i noen sekunder..

Har også lagt merke til at turtelleren varierer litt mellom 1400-1500rpm med cruisecontrol aktivert i ca 80kmt. Dette har jeg kun observert 1 gang.

Vibrerer også litt bakfra hvis jeg gir den litt å jobbe med på lavt turtall. Dette har jeg ikke merket noe til på høyere turtall.

Flushing av girkasse har jeg vurdert, men lukter dette også converterhavari?

Hva kan det være og hva burde jeg gjøre i forhold til selger?

Endret av sLQvdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slippe opp gassen rett før giring, da blir det litt hard giring.

Girkassen slurer en god del i 4.gir ved kald motor, for å få raskere arbeidstemperatur på både motor og gir, at DSC lampen blinker tyder på hjulslipp.

At den rykker ved å slippe opp bremsen kan være dårlig hardy kobling, hva skjer når du skifter fra revers til drive?

At turtallet vibrerer skal vel ikke skje, men om det bare har vært en gang så betyr det kanskje ikke noe?

Vibrering kan tyde på oppheng for bakaksel, diff, foringer for bakstillingen, motorfester, mellomaksel oppheng og slike ting.

Alt i alt, så tror jeg ikke at du er nært havari, men det skal sies at jeg fikk skiftet kasse på min ved 88000km.

Min girkasse tullet da fælt med hvilket gir den skulle velge og banket inn både 2. og 3. gir rett som det var. Nedskift til 1. gir var også meget hard. Mens fra 4. gir og opp var den helt nydelig.

Men selv med ny kasse så er ikke alt bare fryd og gammen, den girer bittelitt hardt noen ganger fra 2 til 3. Men det kan være bare meg det, da passasjerene ikke kjenner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slippe opp gassen rett før giring, da blir det litt hard giring.

Girkassen slurer en god del i 4.gir ved kald motor, for å få raskere arbeidstemperatur på både motor og gir, at DSC lampen blinker tyder på hjulslipp.

At den rykker ved å slippe opp bremsen kan være dårlig hardy kobling, hva skjer når du skifter fra revers til drive?

At turtallet vibrerer skal vel ikke skje, men om det bare har vært en gang så betyr det kanskje ikke noe?

Vibrering kan tyde på oppheng for bakaksel, diff, foringer for bakstillingen, motorfester, mellomaksel oppheng og slike ting.

Alt i alt, så tror jeg ikke at du er nært havari, men det skal sies at jeg fikk skiftet kasse på min ved 88000km.

Min girkasse tullet da fælt med hvilket gir den skulle velge og banket inn både 2. og 3. gir rett som det var. Nedskift til 1. gir var også meget hard. Mens fra 4. gir og opp var den helt nydelig.

Men selv med ny kasse så er ikke alt bare fryd og gammen, den girer bittelitt hardt noen ganger fra 2 til 3. Men det kan være bare meg det, da passasjerene ikke kjenner noe.

Litt vanskelig å treffe på å "ikke slippe gassen rett før giring" da girkassa ikke sier i fra før den girer, men ok, hvis det er litt typisk på disse så må man jo bare leve med det. :)

Syns den virker til å slure fra stillestående og kald motor.. sliter litt med å få opp farta da jeg ikke vil "tyne" motoren mens den er kald.

Jeg kan garantere at det ikke var hjulspinn, aksellererte ut fra et kryss og opp til 50kmt og hadde ikke mer enn ca 2500rpm da dsc lampa blinka til meg. Det var såpass rolig aksellerasjon at det ikke var noe som skulle tillsi at det var hjulspinn. 

Merker ikke noe til nykking fra revers til drive, kun hvis jeg står stille over litt lengre tid med kassa i drive og slipper bremsen. Dette merket jeg i dag på tur hjem fra jobb, og etter 3-4km kjøring.

Har lest litt om varierende turtall på rolig landeveiskjøring, og det kan visstnok være sliten converter, men som sagt, har kun merket dette 1 gang og det var ikke store variasjoner i turtall som jeg har sett filmer av på youtube.

Håper at det kunne være en liten snag på cruisecontrollen eller noe lignende. Evt noe som kan elimineres helt med en flushing feks..

Jeg tror heller ikke vibrasjonene bakfra er relatert til girkassa, men kunne vært kjekt og nøstet opp i. Ledd/lager på mellomaksel eller stikkakslinger har slått meg. :) En kompis (bilmekaniker) nevnte her at det kunne være hardykobling som forårsaket vibrasjoner?

Jeg overreagerer kanskje litt, men har hørt såpass mye bra om "de nye automatkassene" til BMW, at jeg antageligvis hadde litt store forhåpninger. Ei kasse fra 2008 tåler vel ikke sammenligning med dagens automatkasser BMW leverer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at du uansett skal ha et øye mtp kassen.

Men det er mulig at du blir vant til bilen når du har hatt den litt lenger.

Har du vinterdekk på?

De nye 8 trinns kassene er vesentlig bedre enn disse kassene.

Når det er sagt så er ikke disse dårlig på skift, men det finnes helt sikkert bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gikk litt opp og ned på turtallet slik du beskriver, et par hundre omdreininger i moderat, jevn belastning, alltid i oppoverbakke. Flushet girkassen og ny bunnpanne/filter, og har ikke merket det siden på de snart tre ukene jeg har kjørt. Har 2005 e61 530d.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...