Gå til innhold

Fischquigs 320dt - Livredning pågår


Fischquig
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde et innfall som gjorde utslag på et utfall her tidligere i uken. Etter vill leting etter en billig bil å legge sjela i nå som den andre 320d'en får ny eier, dukket det plutselig opp en interessant finn-annonse. "E46 320d delebil" var headingen og bildene stod til skriften, med unntak av "delebil". Lite tydet på at bilen var ment som delebil, ei var jeg enig i at den tilsynelatende bilen skulle bli offer for partering på det groveste av noen skitne bakmenn. Annonsen var fersk som bestemors tulipaner, lagt ut for kun 1 time siden. Panisk og fortvilet over manglende telefonnummer i annonsen, sendte jeg en kortfattet melding til selger i Drammen om hans telefonnummer.

Med blodsmak i munnen oppdaterte jeg nettsiden med en frekvens langt høyere enn mikrobølgeovnen i leiligheten greier å prestere. Etter 20 sekunder uten hell, måtte nye metoder iverksettes. Først forsøke å tyde navnet i annonsen, sjekke dette opp på nummeropplysningen, uten resultat. Facebook-konto med navnet eksisterte heller ikke. Sendte deretter skiltnummer til 2282, men fikk til svar at mitt telefonabonnement var sperret mot slike tjenester. Måtte ta i bruk madammen (som var på skolen) og få henne til å sende regnummer. Fikk tilbake en melding med navn på eier, og en bekreftelse på at det ikke var noen skyldige årsavgifter på bilen, før jeg fikk hentet frem et nummer og ringte eier.

En blid og trivelig mann svarte i andre enden og fortalte ærlig om bilens for- og ulemper. Godt brukt kosmetisk, motor som ikke går særlig bra, eksos fra toppen på motor, ikke EU-godkjent siden 2012, men ellers ny turbo og nye 18" dekk som kun hadde rullet Gardermoen - Drammen èn gang. Bilen var ikke anbefalt å kjøre, ikke til Oslo engang. I ekstase og lykkerus(t) ble svaret «Tar den!».

Enn så lenge har jeg hverken sett bil eller selger, men togbillett er bestilt og ferden til Drammen starter rundt klokka egg og bacon, så får tiden vise når og hvordan dette eventyret ender.

Legger ved noen bilder fra annonsen i mangel på egne;

post-64403-0-04451300-1445782094_thumb.j post-64403-0-91936600-1445782118_thumb.j

Oppdatering kommer i kveld, når jeg er tilbake fra ekspedisjonen!

Endret av Fischquig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var som nevnt en tur til drammen i dag for å besiktige kjøpet, og må innrømme at jeg hadde et ørlite håp om å få skipet til å gå igjen, men den gang ei.

 

Problemet var i følge eier at motoren ikke gikk som den skulle etter turbobytte. Resultatet var at motoren var slapp og det kom eksos fra motorrommet, men det fantes hverken olje i vann, eller vann i olje. Jeg hadde et håp om at dette kunne være så enkelt som potta tett EGR, men når jeg kom frem viste det seg at denne allerede var blendet og renset. Manifold var også renset så godt det gjorde seg gjøre. Selger hadde tydeligvis feilsøkt en del selv før jeg kom, blant annet plukket av eksosen fra turbo for å sjekke så ikke katalysatorene var tette og prøvd med å ta av utåndingsfilteret. Videre fikk jeg høre at etter turbobyttet hadde han rengjort intercooler og innsug for olje, men at motoren hadde selvantent på oljen som lå igjen i motoren i noen få sekunder mens den ruset seg opp. Mistenker derfor at noe fatalt har skjedd lengre ned i motoren, men kan ikke høre noen ulyder/skrangling i motoren som skulle tyde på løse deler eller noe. 

 

For å oppsummere:

 

Problemer:

- Motor har selvantent på oljen etter turbobytte (runaway)

- Eksos fra topp
- Ujevn gange
- Redusert motoreffekt

 

Feilsøking:

- EGR blendet og renset. 

- Intercooler og innsug rengjort.

- Ikke vann i olje

- Ikke olje i vann

- Utåndingsfilter tatt av for testing

- Eksos koblet fra for å teste tette katalysatorer

 

Lurer derfor på om det kan ligge igjen uforbrent olje i en eller flere av sylindrene, så den ikke tenner riktig(?), noe elektronisk feil som skyldes feil på lambdaverdier, eller noe lignende, eller om en ventil har satt seg... Har ikke allverden erfaring fra slikt, så forslagene kan være helt borti natta, men tar med glede mot forslag!

 

Fikk ikke tatt med bilen hjem i dag, måtte derfor bare feilsøke litt med beskjeden tilgang til verktøy og hjelpemidler, og fikk derfor heller ikke skrudd meg ned til å få plukket av toppen og sett skikkelig.

 

Legger ved en video fra oppstarten og hvordan motoren oppfører seg i morgen, inntil da noen litt bedre bilder:

 

post-64403-0-98069200-1445816250_thumb.j

 

post-64403-0-09070400-1445816298_thumb.j

 

post-64403-0-57358300-1445816345_thumb.j

 

post-64403-0-23624800-1445816409_thumb.j

 

Traust og forholdsvis utstyrsløst, men bruksbil er bruksbil...

post-64403-0-68992900-1445816472_thumb.j

 

 

 

 

 

Endret av Fischquig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidu! Ja, ga ikke helt opp, men har ikke bil til å dra tralle med, og derfor ble det uforholdsmessig dyrt å frakte den 40 mil... La den derfor ut igjen for å se om noen andre var mer interessert enn meg :) Flott at du følger med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...