92E36 Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 (endret) Hallo! Jeg kjøpte min 92 modell 318is i fjor sommer og planen var å total renovere den. Tenkte også på å bygge den om, men var veldig mye fram og tilbake på hva jeg skulle bygge den om til. Planen først var vel 318is turbo, men etterhvert så tenkte jeg at det hadde vært moro med litt flere ponnier i motorrommet siden jeg skulle legge inn så mye tid og penger med å renovere den. Så da så jeg for meg 325 turbo eller m3. Men underveis, før jeg fikk startet ordentlig, så fant jeg ut at jeg skulle prøve å gjøre det billigst mulig i første omgang siden jeg bare er lærling, og da med andre ord bare overhale is motoren og sette inn den og eventuelt bygge om senere. Jeg begynte å demontere å ribbe bilen noen dager etter jeg hadde kjøpt den, men så sto den over vinteren og helt til høsten i år rett og slett på grunn av lite motivasjon. Men etter å ha vært på biltreff i høst der det var drifting biler ute på bana fikk jeg igjen motivasjon og bestemte meg for å bygge drifting bil i stedet for. Så da begynte jeg på igjen for noen uker siden og har fått gjort unna litt. Planer: - Innkjøp av 325 (M50B25) delebil- Turbo- Lage brannvegg - Fjerne reservehjulbrønn- Fuelcell- Hydraulisk håndbrekk- Lette dører - Lexan ruter- Legge inn igjen ledningsnett og montere dash- Sveise bur- Lage eksos- Nye foringer- GS Performance ratt med snapoff- Midlertidige coilovers Endret Januar 1, 2018 av 92E36
92E36 Skrevet November 8, 2015 Forfatter Skrevet November 8, 2015 Her er donorbilen jeg kjøpte, det er en 1991 modell 325i non vanos. Det som jeg skal ha av denne er motor, girkasse, mellomaksling, diff og ledningsnett. Etter noen dagers arbeid så er alt dette ute og kan da endelig snart begynne å montere sammen igjen! Må si jeg begynner å bli litt smålei av å bare demontere
knoskar Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 Følger med Sent from my LG-H815 using Tapatalk
thomascr Skrevet November 8, 2015 Skrevet November 8, 2015 Følger denne. håper du beholder orginal fargen på e36en
92E36 Skrevet November 9, 2015 Forfatter Skrevet November 9, 2015 Har tenkt til å beholde den grå fargen ja
92E36 Skrevet November 9, 2015 Forfatter Skrevet November 9, 2015 Har da fått gjort litt idag. Har pusset ned hatt på rust grunning og lakkert travers foran. Skal ha med bærearmene på jobb i morgen og presse av foringer for så og lakkere de også. Endeledd tror jeg at jeg kjøper nye. Har også demontert en del som en skal kjøpe av meg, bare å skrike ut forresten om dere trenger deler! Men det blir nok mest sannsynlig ikke noe jobbing i garasjen i morgen da det blir overtid på jobben. Noen som har erfaring med bur i fra Pedersen Racing? Er det mye kapping og tilpassing som må til?
92E36 Skrevet November 10, 2015 Forfatter Skrevet November 10, 2015 Noen som har peiling på turbo? Må si det ikke er min sterkeste side Jeg driver å ser litt rundt på nettet etter deler og tror jeg går for en Garret GT30 turbo, men er usikker på blant annet hvor store dyser jeg trenger, så hvis det er noen som kunne ha tatt seg tid til å gi meg en liten leksjon om turbo bygging så hadde jeg satt stor pris på dette!
Are. Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 (endret) Noen som har erfaring med bur i fra Pedersen Racing? Er det mye kapping og tilpassing som må til? Jeg har halvbur fra de. Det eneste som er tilpasset er hovedbøylen, men også denne må kappes til rett høyde, og bøyes litt for å passe mellom b-stolpene. Tror det ligger et par bilder i prosjekttråden min. GT30 finns i mange utgaver...Hvilken effekt går du for? Smidd maskin eller ikke? Les denne tråden, mye god info om turbokonvertering her, bla. om dysing. http://bimmers.no/topic/686529-nyttig-info-ang-turbokonvertering-bmw-motorer-side-1/ Ellers er det mange tråder med m50 turbobygging både på dette forumet, og ppf sitt. Les og sammenlign effekt og hvilke deler som brukes, så har du noe å gå ut ifra Jeg skriver ikke så ofte her inne, men følger med på de aller fleste turboprosjektene, spesielt e36 Endret November 10, 2015 av Are.
92E36 Skrevet November 10, 2015 Forfatter Skrevet November 10, 2015 GT30 finns i mange utgaver...Hvilken effekt går du for? Smidd maskin eller ikke? Les denne tråden, mye god info om turbokonvertering her, bla. om dysing. http://bimmers.no/topic/686529-nyttig-info-ang-turbokonvertering-bmw-motorer-side-1/ Ellers er det mange tråder med m50 turbobygging både på dette forumet, og ppf sitt. Les og sammenlign effekt og hvilke deler som brukes, så har du noe å gå ut ifra Jeg skriver ikke så ofte her inne, men følger med på de aller fleste turboprosjektene, spesielt e36 Jeg har sett på denne: http://www.nordicautoimport.no/nb-NO/produkter/universal/turbo/garrett-gt3071r-turbo-t28.aspx Har sett for meg rundt 400hk. Har egentlig tenkt til å kjøre orginal innmat, bare bytte stempelringer, lagre osv.
Skårholen Skrevet November 11, 2015 Skrevet November 11, 2015 Kjøp for all del GT3071R med den store turbinen altså 60mm. Den som er T3, og ikke noe t28 greier det er mer for de som liker å haverere ca18det'er etter hva jeg har skjønt.
92E36 Skrevet Mars 17, 2016 Forfatter Skrevet Mars 17, 2016 Stått stille her lenge nå på grunn av manglende motivasjon til å skru k en uisolert garasje i x antall minusgrader i vinter. Men nå som det er mildere i ute så har motivasjonen også kommet tilbake! Det som har blitt gjort de siste dagene er å få ryddet i garasjen, fått karosseriet inn i garasjen igjen etter å ha stått ute i hele vinter, og demontert og vasket understellsdeler. Det neste på listen blir da å presse ut gamle foringer, lakkere delene, få inn nye foringer og montere sammen igjen. Begynte å sveise diffen i går, men gikk tom for gass før jeg ble ferdig, så fikk bare sveist den ene sida, men har med gassflaska på jobb idag for å bytte den, så da blir det å sveise ferdig idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå