Gabz Skrevet November 9, 2015 Share Skrevet November 9, 2015 (endret) Har en 1999 520iAT. Den har begynt å lage en litt ubehagelig lyd i det siste. Høres ut som en "ekstra" lyd som høres litt ut som en motor med litt turtall, bare litt dempet på en måte. Vanskelig lyd å forklare.. Kan ta video senere. Men lyden demper seg med farten. Og i stad når bilen begynte å bremse litt på girene endret lyden litt på seg et øyeblikk. Lurer derfor på om dette kan være noe kjent girkasselyd? Noe som slutter hvis jeg flusher? Edit: endret tittel. Endret November 9, 2015 av Gabz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 9, 2015 Share Skrevet November 9, 2015 Hadde vært fint om du fikk filmet lyden. Ellers kan det jo også være lagerlyder. F.eks. sliten klimakompressor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 9, 2015 Forfatter Share Skrevet November 9, 2015 (endret) Kan prøve. Er ganske lav lyd, så vanskelig å få på film. Prøvde for øvrig å gå opp og ned i gir i stad, lyden endret seg ikke da. Kommer egentlig forfra et sted. Og den er ikke der i lave hastigheter. Endret November 9, 2015 av Gabz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 9, 2015 Forfatter Share Skrevet November 9, 2015 Kjørte en liten tur nå, og lyden kommer når jeg svinger til venstre, og høres ut som det kommer fra høyre side foran, så er kanskje et lager eller noe. Merkes mest i 75-100kmt ca. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet November 9, 2015 Share Skrevet November 9, 2015 (endret) Ville jekket opp bilen og tatt dei "vanlige" testene Ta godt grep oppe og nede på hjulet og sjå om det er "slingring". Samme på sidene men då er det fôringer som blir "testet". Har sett folk som legger metall på demper og øret så lyden frå lageret kan forplante seg. Lettere å høre då Er det andre lyder? Kjem det lyder over fartsdumper o.l? Thundercoil: Kan ein høre sliten klimakompressor gjennom AC'n? Har av og til lyder gjennom der som kan minnes om dårlig lager og det er ikkje skikkelig trykk før eg ligger på turtall Endret November 9, 2015 av Sammyen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 9, 2015 Share Skrevet November 9, 2015 Det er en konstant lyd, men pleier å høre den når du triller på gir. Ellers vil motorlyden, som oftest, overdøve. Minner litt om elmotor-suselyd/hvining. Men både lagre på motor og nav kan overdøve motorlyd også. Gjerne når kulene er tom for smøring og begynner å flate seg ut. Kan være høyfrekvent, kan være grovere, kan brumle, knirke/rassle eller vibrere osv osv. Kommer an på hvilket lager og hvilken funksjon det har Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 9, 2015 Forfatter Share Skrevet November 9, 2015 (endret) Tok sånn "rykketest" i hjulene for en måneds tid siden, da var alt tight og fint. Merket ikke noe mer når jeg kjørte over dumper. Lyden er enda høyere i 100 enn 80 km/t, og roer seg når jeg senker farten.. Merkelig dette her. Endret November 9, 2015 av Gabz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet November 9, 2015 Share Skrevet November 9, 2015 Er lyden der når du står i fri og ruser motor? Nettopp byttet felger eller dekk? Ellers høres det (foreløpig) ut som hjullager, høyre foran. Rykketesten er ikke alltid bombesikker Når du svinger mot venstre, så vil jo g-kreftene dytte bilen/krenge mot høyre og du får da mer belastning på dette hjullageret, som igjen kan fremprovosere lyden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 9, 2015 Forfatter Share Skrevet November 9, 2015 (endret) Er det jeg også tenkte. Ikke prøvd rusing enda, nei. Hjulene har stått på siden jeg kjøpte bilen. Endret November 9, 2015 av Gabz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Desember 26, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2015 (endret) Regner nå med at dette er hjullager HF. Durer veldig og vibrerer litt når jeg ligger i 90kmt+. Blir veldig mye høyere når jeg svinger til venstre, og merkes nesten ikke når jeg svinger til høyre. Merkes dog ikke i dumper eller lignende. Dere er enige, regner jeg med? Har byttet fra sommer- til vinterhjul siden sist, og gjorde ingen forskjell. Anyways, tenkte da å bestille hjullager og få byttet. Er dette en av de tingene man bør skifte på motsatt side samtidig, eller er det greit å bare bytte høyre? Mye jobb? Endret Desember 26, 2015 av Gabz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå