Gå til innhold

Knepper/Ulyd når man svinger. 520ia E39 1997


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo folks.. Her om dagen når jeg skulle på jobb var rattet veldig tungt.. Sjekket servooljen og den var nesten helt tom.. Da kjøpet jeg ATF og fylte opp igjen.. Etter dette får jeg en ulyd når jeg legger over, akkurat som ett knepp.. Men dette høres bare inne i bilen, lyden høres ikke utenifra. Lyden er også ganske så svak, må nesten høre etter for å oppfatte den.

 

Har noen av dere opplevd dette før? 

Skrevet

Luftet du etter du fylte?

Mistenker du lekkasje?

Ligger oljen på dekselet under bilen?

Har du prøvd å sjekke for slark på reimhjulet? Er pumpa dårlig så er det som oftest skovlehjulet og då er det slark ut og inn.

Etter eg bytta pumpa mi så har eg fortsatt lyder men kan ikkje beskrive det som eit "knepp".

Kan du definere "knepp" ?

Sent from USS Enterprise

  • 2 weeks later...
Skrevet

Glemte helt denne tråden.

Ja jeg luftet etter jeg fylte olje. Lekkasjen kom av en dårlig slangeklemme rett under servooljetanken.

Rattet er tung i lav hastighet. Og retter seg ikke opp 100%, kjører jeg i rundkjøringer kan jeg legger om så fortsetter bilen å svinge uten å rette seg.

Kneppe lyden kommer når jeg står stille.. Det minste bevegelse på rattet så kommer det ett "knepp"

Skrevet

Hoi! Da har bilen vært en tur på verksteder.. Mekanikeren kunne ikke finne noe feil med styringen, men oppdaget at servooljen var helt brun.. Så han mente at det gjorde slikt at servopumpen ikke klarer å lage høyt nok trykk.. Så må drenere ut servoolje og fylle på ny.. 

 

Men! Hvor kan jeg drenere den fra for å få ut mest mulig av den gamle olja? Ble anbefalt å ikke suge den opp, men drenere den underifra.

 

Har dere noen tips? 

Skrevet

Noen kutter servo slangen på undersiden av bilen og skjøter sammen igjen.

Jeg tok bare av hurtigkoblingen på kjøleren og tappet av der. Fikk kanskje ut 0,4-0,5 liter da.

Min olje var også brun i ekspansjonstanken, men når jeg tappet den av var det mer korrekt farge. Dette var på 109000km

Skrevet

Aha! Vil jo helst unngå å kutte noe.. Fikk også ett tips om a skru av slangen på det laveste punktet på servopumpa.. Har ikke fått tittet så mye enda..

Hvis noen har bilder hadde det vært supert.

Skrevet

Aha! Vil jo helst unngå å kutte noe.. Fikk også ett tips om a skru av slangen på det laveste punktet på servopumpa.. Har ikke fått tittet så mye enda..

Hvis noen har bilder hadde det vært supert.

Et lite tips om oljen. Min E39 fra 2001 skal ha CHF 11 S tror jeg det er. Det står på lokket.

Skrevet

Aner ikke, men ville bare si at det tok løs slange 14 blir det vel.

E6x har uttak på hver sin side, og ikke slik som på e39, ovenfor hverandre.

Skrevet

Niks.

Knepping i rattet har jeg enda.

Har kommet så langt at jeg antar det er noe ganske langt oppe på rattstammen og ikke nede. Det høres veldig godt inni bilen, men ingenting utenfor.

Jeg skiftet servoolje pga litt svak servo, og det ble bedre. Ble kanskje litt jevnere på servo virkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...