Sturlis Skrevet November 16, 2015 Skrevet November 16, 2015 En noe spesiell tråd, kanskje, men Jeg holder på å pusse opp bakstillinga på e30'n min, og lurte på om det går an å bytte til syrefaste bolter? Går det bra, eller vil det skape trøbbel sammen med stål? Og hvordan er det sammen med lokket på diffen, dette er vel av aluminium.
hsd Skrevet November 16, 2015 Skrevet November 16, 2015 (endret) Rustmessing er dette ikke ett nevneverdig problem i mine øyne. Denne vegen går det greit, det hadde vert mye værre om bakstillingen var rustfri og boltene var svartstål for å si det slik. Problemet du bør tenke på er at selv i industrikvalitet (a4 80) er ikke syrefaste bolter stort bedre enn vanlige 8.8 bolter. I bakstillger blir det somregel brukt 10.9 eller 12.9, som er vesentlig sterkere enn 8.8. Bakstillinger er noe som fort får en del hjuling mtp hull i veien, og generelt aktiv kjøring. Har jobba veldig mye med syrefaste bolter i jobbsammenheng, og det er egentlig bare noe søppel i omtrent alle faktorer utenom rust. Endret November 16, 2015 av HSD
quandt1960 Skrevet November 16, 2015 Skrevet November 16, 2015 En noe spesiell tråd, kanskje, men Jeg holder på å pusse opp bakstillinga på e30'n min, og lurte på om det går an å bytte til syrefaste bolter? Går det bra, eller vil det skape trøbbel sammen med stål? Og hvordan er det sammen med lokket på diffen, dette er vel av aluminium. En enkel regel er at jo mer edelt et materiale er og jo mindre edelt et er jo større blir potensialforskjellen mellom de hvis de får lov å være i kontakt. Det vil si den som har minst elektroner ønsker flere og da vil den være katoden (det edle materialet). De fleste bakstillinger til BMWjeg vet om er laget av GGG-40 stål (DIN) fordi det er duktilt materiale. (Eks alle E9X seriene). Syrefaste bolter er som regel forsinket eller har mye 6Mo i seg. Så det du trenger er å vite hvilke materialer du jobber med så kan du selv finne ut potensialforskjellen mellom de og se om dette går. Dette finner du ved å google "corrosion chart" f.eks. Hvis du er i tvil går det altid an å legge en svært tynn teflonskive imellom om bolten er selvlåsende.
Sturlis Skrevet November 16, 2015 Forfatter Skrevet November 16, 2015 Takk for svar Vet av jobberfaring at a4 knekker ganske lett, så da er vel kanskje ikke dette noe lurt å bruke til f.eks bærearmene nei, det hadde jeg glemt litt. Men det går vel an å bruke det til difflokket? Vet dessverre ikke hva slags legeringer de ulike delene er lagd av.
quandt1960 Skrevet November 16, 2015 Skrevet November 16, 2015 Takk for svar Vet av jobberfaring at a4 knekker ganske lett, så da er vel kanskje ikke dette noe lurt å bruke til f.eks bærearmene nei, det hadde jeg glemt litt. Men det går vel an å bruke det til difflokket? Vet dessverre ikke hva slags legeringer de ulike delene er lagd av. Jeg ville brukt et duktilt materiale som GGG40 er fordi der er det mye vibrasjoner og utmattingslast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå