Gå til innhold

E34 m50b20 uten vanos fjusker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en veldig rar fusking på Bmw'n . Fuskingen oppstår nå og da, enten den er varm eller kald. Høres ut som den går bare på 5 cylindre når den fusker. Den fusker også over hele registret. Noen ganger napper den og rykker under pådrag, og enkelte ganger drar den ikke på alle cylinderene. Men under langkjøring går den helt fint. 

Har tatt diagnose på den, og da kom det opp en feil på drivstoffpumpereleet, og en "unknown" feil.(Han som tok diagnosen sa at den "unknown feilen" ikke var noe å bry seg om)

Så jeg lurte på om noen har hatt dette problemet selv? eller om noen har noen ide om hva det kan være. Synes det er rart hvis det er releet siden fuskingen er så varierende. Målte også volt på bensinpumpa, og den var stabil.

Håper noen vet hva det kan være :)))))

Endret av Veggie
Skrevet (endret)

Kan jo være at diagnose systemet som er brukt ikke får med seg alt. At den unknown feilen kan være relatert til kam- eller veiv- aksel sensor. Sjekk også falsk luft. Irr på kontakter.

Endret av MrBrum
Skrevet (endret)

m50 uten vanos, her har du en nevneverdig check liste med kjente feil.

falskluft i fra belg

def/sliten coil

olje i plugghøl

ta og ohm både veiv og kam sensor (mener de skal være på ca 510 +-  noen % )

lambda, denne er kurrant og koble fra for å prøve , rund kontakt nede ved starteren ca.

evnt så kan du ta av bensin inn, og tvangsfore pumpe med strøm å se at det kommer mye i en flaske eller noe, i tilfelle pumpa begynner å bli gåen eller du har tett bensin filter ( men erfaringsmessig så er sjeldent dette et problem )

er sikkert flere ting å som jeg ikke kommer på i farten, men hvis du sjekker litt her så blir jeg ikke litt overaska engang om du finner noe som ikke stemmer ;-)

Endret av stig.
Skrevet

Har du hatt coilene av? Særlig de bakerste sylinderne (mot torpedo, 5 og 6) fylles ofte opp av regnvann og du får feiltenning da gnist uteblir.

Særlig under pådrag kjenner du til fjuskingen, bilen kan føles normal ved langkjøring. 

Stig. har og kommet med en god feil-liste du bør gå igjennom om dette ikke er tilfellet. 

Skrevet

Aha, har tatt av alle coilene en etter en. Men er vanskelig å si om noen av de fusker siden det er så ujevn fusking.(noen ganger helt fin). Men etter langkjøring så går motoren som den skal. Det er ikke før jeg stopper bilen, og starter den opp igjen etter en stund at den begynner å fuske igjen.

Vært et par uker siden jeg har vært på noen langtur, så vet ikke om det har blitt noe verre...

Det var olje nede plugghål 6, men lekasjen ble tettet og tørket opp. Får prøve meg litt fram med de forslagene som er forslått ;):)

Skrevet

Har du hatt coilene av? Særlig de bakerste sylinderne (mot torpedo, 5 og 6) fylles ofte opp av regnvann og du får feiltenning da gnist uteblir.

Særlig under pådrag kjenner du til fjuskingen, bilen kan føles normal ved langkjøring. 

Stig. har og kommet med en god feil-liste du bør gå igjennom om dette ikke er tilfellet. 

Mener du regnvann nede i plugghullet?

Skrevet (endret)

Ja, regnvann. Ofte at det trekker gjennom dårlige pakninger på toppdekslet og renner nedi de bakre sylindrene. 

Finner du olje nedi der så er O-ringene rundt plugghullene (en del av toppdekselpakningen) gåene. 

Om du mistenker en coil/dårlig tennplugg så ska du koble ut EN og EN coil på tomgang.

Blir det endring av motorkarakter når du trekker ut kontakt så funker coil og vice verca.

Som nevnt over så kan det være flere syndere, forøvrig hadde jeg kontakt feil på bensinpumpe relet mitt. El-spray og litt rengjøring av kontakt (begge sidene) gjorde underverker. 

Endret av bmwmann24
Skrevet (endret)

Byttet bensinpumpereleet tidligere. Men for å være sikker. Det var det lysegrønne releet som ligger på høyresiden under panseret? I tilfelle det ikke var det samme som du snakket om :P

Tok ut en og en coil på tomgang, og alle coilene funket. Men litt vanskelig og vite siden fuskingen er så ujevn.

Endret av Veggie
Skrevet

Mitt er blått, inni sikringsboksen. Du vet vel selv om det er bensinpumperele du har bytta:) Kan jo være forskjellige farver ute å går.

Skrevet

Siden sist har jeg prøvd litt forskjellig. Var på en langtur igår, og da fusket den litt hele veien. Når jeg drar på begynner den plutselig å riste mere, også feiltenner den for en periode. Så plutselig blir den fin igjen. 

Byttet lambdasonde fra en m54 motor tidligere. Jeg trudde dette var feilen siden motoren reagerte ikke på at jeg koblet ut kontakten, men det var det ikke. 

Jeg har også en veivsensor fra en motor som jeg har stående, denne prøvde jeg, men det virket som den ble verre. Så jeg satte tilbake den gamle.

Tenker å prøve en veivsensor fra m54 motor senere.(hvis den passer).

Også en annen ting. Når jeg gir gass når den står i fri, så går turtallsnåla hakkete oppover i registeret. Hvis dere skjønner hva jeg mener.

Noen som har opplevd at det er dårlig jording en plass som, gjør til at den fusker?

Skrevet

Det som er viktig å passe på når du tester følere er å vite om du har bosch eller Siemens motorstyring, dette ser du lettest ved å koble ut luftmasse måleren. Siemens har 4pinner mens bosch har 5 eller 6

Skrevet

Turtelleren går vel på signalet fra veivsensoren? Så kan godt være den som fusker. Har du prøvd å ohme den? Tror ikke veinsensor fra m54 funker.

Skrevet

Å måle ohm på en sensor sier lite om den er i orden eller ikke. Det var en av metodene man hadde i "gamlle dager". En av flere. Det er litt elektronikk inne i en sensor. Den kan godt kødde om den har riktig ohm verdi. Hvis du i det hele tatt finner noen kilde som forteller hva verdien skal være.

Skrevet

Når du sier ohme sensoren, mener du ta av kontakten og måle på kontakten på alle pinnene for å se om de har kontakt igjennom ledningen? er ikke så erfaren på målinger :P Blir så jævli trangt neddi der hvis jeg skal måle mens den går.

Jeg ser også litt på ebay etter billige veivsensorer: http://www.ebay.com/itm/BMW-e34-e36-M50-Crank-Crankshaft-Sensor-for-1990-1995-320i-325i-520i-525i-/261668178925?hash=item3ceca38bed:g:~6UAAOSwofxUbJto&vxp=mtr

Bør jeg styre unna denne elr? noen som har erfaringer med billige sensorer fra ebay? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...