Gå til innhold

Kjøpt bruktbil privat. Feil på bilen.


///FredriK.S
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om noen har har peiling på om jeg har noen vei å komme med dette.

Kjøpte nå på fredag en 330xd, har nå kjørt ca 60mil siden jeg kjøpte bilen.

Under visning av bilen, så jeg at motoroljen lå på minimum og sa dette til selger.

Selger sa at han hadde vært plaget med oljeforbruk når han kjøpte bilen for snart 2 år siden. Veivhusventilasjonsfilteret var feilen. Dette sa han til meg på telefon før jeg var å så på bilen.

Jeg fylte opp motoroljen før avreise, til maksimum på pinnen.

Har sjekket over bilen idag, og så at bilen har brukt olje.

Har nå brukt ca 0.5 liter på 60mil.

Sjekket bilen litt nøyere, og ser at det er olje i eksosrør/enderør, svetter olje fra alle trykkslanger ut av turbo, og fra innsuget. Kontaktflate topp/innsug.

Jeg så det var litt olje neddover motorblokken under visning av bilen. Men fikk ikke sett fra hvor med alle motordekslene på.

Jeg regnet med at dette kun var en bagatell.

Tok nå av innsugningsrøret ned til turbo, ligger litt olje i enden av røret og ingang til turbo.

Sjekket etterslakk.

Er litt opp og ned, som er "normalt", og ikke noe vertikalt.

Man hører også at turboen uler/plystrer litt ved rusing av motoren.

Jeg er ganske sikker på at turboen er synderen, og det er kun et spørsmål om tid før den er helt defekt.

Det ble fylt ut en vanelig naf kontakt, der det står at "bilen selges som den er"

Dette forbruket av olje er noe tidligere eier av bilen må ha bemerket seg.

Har jeg noen vei å gå med dette mtp tilbakebetaling/ feil utbedret.

Jeg ønsker ikke å heve kjøp eller noe siden bilen er knall ellers.

- Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange tråder som omhandler nogen lunde det samme temaet.

 

Du sier ikke noe om hva slags bilmodell det er (antar det er en E91 ref. kjøretøyopplysninger), hvor gammel den er, hvor langt den har gått, kjøpesum og hva som er sagt/gjort/beskrevet/fremgår av kontrakt/salgsannonse/og så videre. Dette er forhold som påvirker hvorvidt det foreligger en mangel på objektet.

 

Mangler følger av kjøpsloven § 17 første ledd og § 18 første ledd. I all hovedsak sier disse hjemlene at objektet skal være i samsvar med avtalen og at det er en mangel dersom mangelen ikke er i samsvar med opplysningene selger har gitt om objektet.

 

Klausul som "sold as is" og tilsvarende fratar ikke kjøper reklamasjonsrettighetene, men den er med på å begrense dem. Dersom tingen er i vesentlig dårligere stand enn man hadde grunn til å regne med, tatt kjøpesummen og forholdene ellers i betraktning foreligger det en mangel jfm. § 19 første ledd bokstav c. 

 

Dersom selger oppfordret deg til å undersøke bilen før kjøp, og du unnlot å etterkomme selgers oppfordring vil kjøpers undersøkelsesplikt inntre jf. kjøpsloven § 20 annet ledd. Dersom dette er tilfellet vil du ikke kunne kreve feil og mangler for ting du oppdaget eller burde oppdaget ved undersøkelsen gjeldende. 

 

Personlig stiller jeg spørsmålstegn til at var klar over oljelekasjen, men ikke fikk dette undersøkt nærmere. Du så selv oljelekkasjen ved besiktigelse, og sånn sett oppdaget eller burde du oppdaget at oljelekkasjen skyldtes noe mer enn lekkasje fra veivhusventilasjonen. Avhengig av bilens alder og kilometerstand er det også rimelig å forvente at en turbo er en slitedel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen var 269.000, og gått rett over 130.000km.

07mod e91 ja.

Jeg syntes at det er litt tidlig med turbo havari på denne km-standen.

Oljelekkasjen regnet jeg med kom fra pakningen til oljefilterhuset. Siden dette er en gjenganger på disse motorene.

Å sjekke forbruk av olje under prøvekjøring er tilnærmet umulig.

Dette er jo noe tidligere eier må ha bemerket, tenker nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Pris, alder og kilometerstand ser i hvert fall ut til å være representativt for andelen som ligger til salgs, og sånn sett har du betalt gjengs pris.

 

Eier har opplyst om oljeforbruk, og således ikke holdt tilbake informasjon.

 

En turbo er å anse som en slitedel, og levetiden til denne vil avhenge av mange paramtere (serviceintervall, veivhusfilter, kjørestil og så videre). Det er jo ikke til å stikke under en stol at turboen snart er ni år gammel. 

 

Så vidt jeg husker sitter vel oljefilterhuset til M57 på høyre side og turbo på venstre side når du står foran motoren. Du forteller innledningsvis at oljesølet ble lokalisert til innsug/turbo/turborør. Hørte du ikke plystrelyden fra turboen i det du så på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefilterhuset sitter på innsugsside ja, høyreside hvis man titter i motorrommet.

Eller venstre side hvis man snakker bil språk.

Jobber som mekaniker på bmw verksted, så vet hva som er typoisk for disse, og turbo pleier å holde lenger enn dette på disse. Men det er klart som du sier med service,kjørestil osv

Men ser ut til at det ordner seg med selger nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...