Eirik Paulsen Skrevet November 25, 2015 Skrevet November 25, 2015 Hei, hadde helt glemt jeg hadde vann i kjølesystemet da kulden inntok, og det hadde frøset et sted i kjølesystemet. Jeg merket dette da når bilen var 90grader blåste den fortsatt kald luft, mens den kjølte selvom, den ble aldri oiver90grader selvom jeg måtte kjøre et par km til før jeg kunne stoppet. Og nå etter den hendelsen har jeg oppdaget gul gugge i topplokket, det er ikke trykk i kjølesystemet og jeg har ikke mistet kjølevann. Noen som har en teori om hva det kommer av? Motor: 1993 m50b25 singvanos
MrBrum Skrevet November 25, 2015 Skrevet November 25, 2015 Den gule guffa kan være uavhengig av resten. Og kan skyldes mye småkjøring (kondensvann). Da kan det dannes slik guffe. Det er vanskelig å si hva som har skjedd. Tror jeg ville forsøkt å bytte olje og filter, samt få på kjølevæske. Deretter se hvordan ting virker og ta det derfra.
Eirik Paulsen Skrevet November 26, 2015 Forfatter Skrevet November 26, 2015 Hey. Har kjørt 4min til jobb om morgenen i 1uke nå. Ingenting utenom. Så kan kanskje være det håper jeg ja. Ska ta en langtur idag og se om det forsvinner kanalen?
MrBrum Skrevet November 27, 2015 Skrevet November 27, 2015 Ja, krysser fingrene. Er det lenge siden det er byttet olje?
Eirik Paulsen Skrevet November 30, 2015 Forfatter Skrevet November 30, 2015 Ja, krysser fingrene. Er det lenge siden det er byttet olje? 5-6mnd siden. 10w40 castrol
MrBrum Skrevet Desember 1, 2015 Skrevet Desember 1, 2015 Har du kjørt langt på den tiden? Mye småkjøring? (km) Hvordan virker den nå?
Eirik Paulsen Skrevet Desember 6, 2015 Forfatter Skrevet Desember 6, 2015 Har du kjørt langt på den tiden? Mye småkjøring? (km) Hvordan virker den nå? hey. masse småkjøring ja, sikkert en 3-4000 km. Tok en tur på 30min idag, men ikke vekke... skal sjekke oljenivå om noe går vekk. Slangene er fine varme og myke, ingen eksos i kjølevann det er klart og fint nedi radiatoren... sjekker olje etterpå
Eirik Paulsen Skrevet Januar 3, 2016 Forfatter Skrevet Januar 3, 2016 Var ikke nmoe problem... etterfylte litt vann etter eg hadde kjørt etter ¨å ha byttet kjølevæske. tok en 3timers tur. All gugge er vekke og motor er helt fin
warg Skrevet Januar 3, 2016 Skrevet Januar 3, 2016 (endret) Det var nå bra ikke noe verre skjedde. Det skal også være fryseplugger lokalisert på blokken, disse vil da poppe ut viss blokken fryser slik at ikke blokken sprekker. Siden du nevner at du hadde vann i kjølesystemet i stedet for frostveske vil jeg annta du har eller har hatt en lekkasje i kjølesystemet ditt. Få dette fikset så slipper du at topp pakningen ryker. Problemet er at viss kjølesystemet ikke kan holde trykk er at vannet koker mye raskere enn viss det er under trykk. Dette vil da ende opp i at radiator, slanger, plastkoblinger sprekker og det vil ligge en fin dam under bilen. I verste fall vil toppen deformeres og du vil ende opp med motorbytte eller planing av topp for å få fikset problemet. Endret Januar 3, 2016 av warg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå