xracer Skrevet Desember 6, 2015 Skrevet Desember 6, 2015 Hei, Har en e39 523 tidlig 2000 modell og idag mens jeg tok en kikk i motorrommet la jeg merke til at trykket i slangen ut fra termostat (mot passasjerside) pulserer med en konstant frekvens ca. hvert 2-3 sek. Jeg kan se at slangen vrir seg litt og kjenner at trykket øker ganske mye hver gang. Dette skjer med helt konstant frekvens og når motoren er god og varm. Er det noen som vet om det skal være slik? Er jo redd for lekkasjer pga dette. Takker for tilbakemeldinger
MrBrum Skrevet Desember 6, 2015 Skrevet Desember 6, 2015 (endret) Dette er vanskelig å svare på over nett. Men hvor på skalaen står temperatur måleren da du observerer dette? Blåser det varmt og likt på begge sider i varmeapparatet? Har du, med kald motor, sjekket kjølevæskenivået? Går den elektriske hjelpepumpen når tenningen er på? (høres når motor ikke går) For trykk på systemet er jo normalt. Men det er klart....ikke hvor mye som helst. Hvis trykket er farlig høyt/for hæyt, vil som regel oppdages ved at andre symptomer dukker opp. Endret Desember 6, 2015 av MrBrum
xracer Skrevet Desember 6, 2015 Forfatter Skrevet Desember 6, 2015 (endret) Hei igjen, Takk for input! Tempmåleren står midt på skalaen som den skal og holder seg der. Sjekket litt mer idag. Dette skjer ikke før termostaten åpner. Ser også at jeg har den termostattypen som har en elektrisk tilkoping på huset. Jeg mener og ha lest at denne tilkopingen er et signal fra DME som styrer termostaten i spesielle tilfeller (hvilke?). Hovedfunksjonen for åpning/Lukking er vanntempen (mekanisk?), men jeg lurer på om det er dette signalet som gjør at termostaten åpner/lukker slik at jeg får denne pulseringen. Siden det skjer med så konstant frekvens virker det ikke som et mekanisk problem. Jeg klarer nesten ikke trykke sammen slangen med 2 fingre nå trykket er på topp. Som sagt det skjer ikke før termostaten er i sitt arbeidsområde. Og ja kjølevæskenivået er ok. Har ikke fått sjekket den elektriske pumpa enda. varmeapparatet funker fint. Hvis noen vet eksakt hva denne elektriske tilkoplingen til termostathuset skal gjøre har det vært fint med input på dette. EDIT: Kan det være at dette skjer når man har varmeapparatet i AUTO? Vannventil åpner/Lukker for å holde temp konstant? Ellers fant jeg følgende på nettet: "It is a MAP controlled thermostat - it has a wax core but it also has a heating element controlled by the ECU which artificially lowers the point at which the thermostat operates if the ECU deems it neccesary. The idea being they can run hotter at lower load levels for emissions and economy reasons, but the ECU can intervene to reduce the operating temp under heavier load. Which is great when it works...." Endret Desember 6, 2015 av xracer
MrBrum Skrevet Desember 6, 2015 Skrevet Desember 6, 2015 Jeg kjenner ikke til denne typen sensor på termostat huset. Selv har jeg ikke slik funksjon på min. Ikke sikkert det er noe galt i det hele tatt. For det er en del trykk i systemet. Men følg hvertfall med på om du finner symptomer på at enten den mekaniske vannpumpen, eller den elektriske hjelpepumpen er dårlig/ikke fungerer. Den mekaniske vannpumpen bør byttes før den evt gir symptomer. For aluminiums motoren tåler ikke koking. Bør byttes pr 100 000km på rekkesekser. Og oftere på V8 motoren.
xracer Skrevet Desember 6, 2015 Forfatter Skrevet Desember 6, 2015 Nei, sant nok. Det er ikke sikkert det er noe feil. Når det gjelder for mye trykk i systemet er det vel bare radioatorcap'en som skal beskytte mot dette. Lurer på om en kan enkelt sjekke denne. Eller er det evt. bare å kjøpe en ny for å være rimelig sikker? Det er vel ihvertfall 2 typer impeller ute å går år det gjelder de originale vannpumpene. Regner med at det er på de tidligste modellene av e39 det er dårlig materiale. Siden min er en 2000 mod er det sikkert den oppdaterte versjonen som tåler mer. Lurte på å neste gang skifte til metallimpeller, men er det egentlig nødvendig? Klarer seg vel med den oppdaterte versjonen i plast? Når det gjelder koking. Gir disse e39'ene noen Dashalarm for høy temp eller er det bare analognåla som sier ifra? Takk for input uansett, MrBrum
MrBrum Skrevet Desember 6, 2015 Skrevet Desember 6, 2015 Hvis motoren blir varm, begynner det røde feltet å lyse rødt. Du skal kunne se om det er liv i lyset ved at det lyser når du setter på tenninga. Den vil komme med en plingelyd hvis denne funksjonen er aktivert. Denne funksjonen skal kunne aktiveres ved å taste i menyen i km feltet i instrument panelet. Kan helt sikkert gjøres med diagnose utstyr også, men aldri forsøkt selv. På min gamle 98 e39 jeg hadde var plingelyden aktivert, men ikke på den jeg har nå. Det er den samme plingelyden som når spylevæske lampa lyser.(hvis aktivert)
xracer Skrevet Desember 7, 2015 Forfatter Skrevet Desember 7, 2015 Ok, jeg skal sjekke ut dette. Har i allefall hørt Gong Gong'en ifm med at utetemp er kommet ned til +3.0 Grader. Det betyr vel at jeg skal høre denne på uansett feilmeldinger ikke sant? Er iallefall interressert i å høre/se problemer med kjølingen så tidlig som mulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå