xracer Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Hei, idag morges når jeg startet e39'ern min og fått litt temp på motoren. Så hører jeg nivåcompen starte i ca. 10-15sek for så å stoppe. Så kommer gullyset i dashen på..fine greier hehe...noen som vet hvordan dette systemet fungerer mhp failsafe mode og om jeg må rett på verksted nå?
Kure Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Det er en luftkompressor som pumper opp to luftbelgener, en på hvert bakhjul. Belgenene sitter i stedet for fjær. Disse luftbelgenene har tendens til å bli litt morkne i gummien med årene. Er en grei sak å både belgen og kompressor. Kompressoren sitter i bagasje rommet under litt gulvtepper. Ved defekt belgen vil bilen din stå skjevt, altså når du parkerer bilen, vil luften lekke ut og bilen blir skjev i bakenden. Hvis kompressoren er defekt, så vil jo høyden aldri justere seg selv. Er nok ikke noe direkte farlig å kjøre med dette defekt, men ligger bilen din helt nedpå bak, så har det jo en effekt på både komfor og kjøreegenskaper.
xracer Skrevet Desember 12, 2015 Forfatter Skrevet Desember 12, 2015 (endret) Takk for info, Kure jeg kjørte noen km med lyset på og satt fra meg bilen 2-3 timer, da jeg startet igjen car lyset borte og sjekket rundt om bilen, kunne ikke se noe skjevt eller unormal høyde. Kjørte de samme kilometerne tilbake via et par handleturer. Ikke noe gult lys? Men angående det som sjekkes på dette systemet for lys/ikke lys..Er det trykksensorer eller posisjonsfølere tro med avvik gis gult lys? Dette var første dagen på lenge med noen minusgrader da...ang. Feilkoder, ja skal bestille meg et eller annet enkelt diagnose opplegg, kanskje bluetoothbasert hvis jeg finner noe som klarer de meste via det... Endret Desember 12, 2015 av xracer
Alpejohn Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Det er flere ting som kan gi gult lys. Derfor må man sjekke med diagnoseutstyr.Om den kommer når det er minusgrader, kan det være fukt/vann i slangene som fryser.Gamlingen hadde problemer med dette på sin E39. Han opnet slangene og blåste igjennom med trykkluft. Tror ikke han hadde noe mer problemer etter det.Har selv hatt melding om dette på min flere ganger, men det kommer skjelden, og helt uten noen grunn. Det holder og stoppe og starte igjen.Har aldri hatt problemer med systemt. Er også ganske lenge siden jeg så den sist. Så jeg har ikke brydd meg noe om det.
xracer Skrevet Desember 12, 2015 Forfatter Skrevet Desember 12, 2015 Alpejohn, veldig bra input. Da kan det jo hende at jeg er like heldig som deg...skal på verksted med den for skifte av bærearmer etterhvet så kanskje de kan se på om belgene om de begynner å bli morkne...har ikke noe garasje så begynner ikke med noe slangeblås før våren tror jeg....
Alpejohn Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Får ikke feilkoder om belgene er morkna, du får derimot feilkoder om det går hull på dem og kompressoren går og går mens bilen ikke registrerer at den blir høyere.Da kobler kompressoren ut og bilen blir lav.Jeg punkterte min en gang, heldigvis var det ikke så ille at den datt helt ned, hullet var slik at når den sank litt ned forsvant det opp i mellom og ble delvis tetta. Så kompressoren starta med jevne mellomrom. Var selvsagt et godt stykke hjemmefra, en sein fredag, og måtte kjøre et stykke til ferga..Gikk heldigvis bra.
xracer Skrevet Desember 13, 2015 Forfatter Skrevet Desember 13, 2015 (endret) Får ikke feilkoder om belgene er morkna, du får derimot feilkoder om det går hull på dem og kompressoren går og går mens bilen ikke registrerer at den blir høyere. Da kobler kompressoren ut og bilen blir lav. Jeg punkterte min en gang, heldigvis var det ikke så ille at den datt helt ned, hullet var slik at når den sank litt ned forsvant det opp i mellom og ble delvis tetta. Så kompressoren starta med jevne mellomrom. Var selvsagt et godt stykke hjemmefra, en sein fredag, og måtte kjøre et stykke til ferga.. Gikk heldigvis bra. Ja, må ha litt flaks innimellom fant ut litt om nivåreg på nettet. Det er faktisk bare 2 halleffekt potentiometere. ett på hver side som omformes i kontrollmodulen og gir et variabelt spenningssignal som hovedsakelig sjekkes for avvik for å avgjøre om noe er feil med belgene. Så er det vel en timer på kompressoren som også gir gullys hvis går for lenge. Endret Desember 13, 2015 av xracer
Alpejohn Skrevet Desember 13, 2015 Skrevet Desember 13, 2015 Det stemmer. Og har du xenon lys er høyre sensor dobbel, som da også går til høydereguleringen av lys. Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
orala Skrevet Desember 13, 2015 Skrevet Desember 13, 2015 Du kan ha flaks. Jeg fikk nivålys for ca 5 år siden. Lyset forsvant etter 2-3 minutter og har ikke lyst siden. Alt fungerer normalt. Jeg hører at kompressoren går av og til. Spesielt etter første oppstart om morgenen. Ingen utvikling slik at den går noe mer enn før. 2 personer inn bak så fyller den på litt.
xracer Skrevet Desember 14, 2015 Forfatter Skrevet Desember 14, 2015 ok, men det høres iallefall bra ut at dette system er ganske pålitelig. Takk for all input
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå