B. Sveigdalen Skrevet Januar 1, 2016 Skrevet Januar 1, 2016 (endret) Tenkte jeg skulle lage en post om dette, da denne feilen førte til en situasjon som lett kunne vært litt kritisk. Var på vei hjem fra jobb den siste dagen før jul, langs E6 sørover Gudbrandsdalen; tett regn, mørkt og mye møtende trafikk, da vindusviskerene mine plutselig stoppet. Ruta ble øyeblikkelig ugjennomsiktelig, og jeg vurderte å hugge meg på bremsene, stoppe midt i veien og sette på nødblinkene. Det hadde dog trolig laget fullt kaos mtp. alle trafikken, og heldigvis visste jeg at jeg var like ved innkjøringen til Mageli Camping. Jeg skimtet såvidt autovernet, slik at jeg så avkjøringen og kjørte inn der. Jeg sjekket alle sikringene, og de var hele. Litt forvirret stoppet og startet jeg bilen igjen, og viskerene virket plutselig igjen. Noen dager skjedde det igjen, heldigvis mens jeg sto i ro denne gangen. Så jeg skjønte at det måtte være en feil et sted. Etter litt feilsøking, fant jeg ut at den såkalte GM (General Module) styrer vindusviskerene via et rele. Ut fra det jeg fant online, skulle dette være et dobbeltrele, K11, og jeg bestilte dette fra GS. Men jeg fikk et enkeltrele, og etter ha sett litt nærmere på det, fant jeg ut at GS vet hva de driver med. Dobbeltreleet er kun brukt på E39 fom. 1998, mens de eldre årsmodellene har to rele, K36 og K37. Det ene starter viskerene, og det andre kobler inn trinn 2, dvs. full fart. Så spørsmålet var hvem som skulle byttes. Jeg fikk ikke tak i enda et rele i romjula, og jeg ville gjerne ha dette i orden igjen. Releene er de to lilla releene man ser bak de to rosa på dette bildet: http://i169.photobucket.com/albums/u238/larypl/E39/DSC02586.jpg Alt dette befinner seg da under friskluftfilteret på passasjersiden, under et lokk festet med 4 umbrakoskruer. Så jeg tok ut begge releene, og åpent dem opp for å se om jeg kunne se noe. Og feilen var tydelig, se bildet under. Se det brente kontaktsettet på det ene i forhold til de rene og pene kontaktene på det andre. Releet med brente kontakter er da releet til høyre, det såkalte K36. Legger dette ut slik at dere har en beskrivelse på denne feilen, da jeg ikke fant noe om dette på forumet fra før. I nødsfall kan man trolig også bytte om disse to releene, eller kanskje helst bytte ut K36 (Eller K11 for >98 modeller) som en forebyggende vedlikeholdssak dersom bilen har gått langt. Denne bilen har gått over 400 000km. Uansett, feilen var ihvertfall ubehagelig og litt skremmende da den skjedde. Endret Januar 1, 2016 av B. Sveigdalen Truls Sandvik og Hpi reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå