Gå til innhold

Oljelekkasje

Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt råd her :-) 

Har slitt med en oljelekkasje vi ikke blir helt kloke på. Har skiftet pakning på bunnpanna og oljefilterhuset der det er skrudd fast i blokka. 
Jeg så ved en tilfeldighet da jeg inspiserte motoren rett etter oppstart morgenen jeg skulle ha den på eu, at det lakk litt olje ut av det lille lokket på siden av oljefilterhuset. Men da motoren ble varm så sluttet det å piple olje ut der. Virket som om pakningen trutnet da den ble varm ? Lakk ihvertfall ikke noe da kontrolløren eu-testet bilen. 

Men ser i ettertid at det på nytt henger et par dråper olje under bunnpanna, men har vanskelig for å tro at det kommer fra det lille lokket. Jeg stappet en masse papir rundt det lokket sånn for å holde olja og la det trekke inn i papiret. Men allikevel så kommer det olje fra en plass og henger under panna. Utrolig frustrerende !! 

Vi har dog sett at det ved motorfestet som er skrudd inn i blokka, at det er smurt noe silikonliknende/Tech7 ?, på baksiden av festet og at det virker litt fuktig der. Det er så trangt der så vi får ikke helt kjent etter med fingrene. Så spørsmålet blir; kan det være en sprekk i blokka ved motorfestet og at olja siver ut gjennom den silikongreia ? At den er smurt på der fordi det har skjedd noe en gang i tiden ? 

Og er da løpet kjørt i forhold til å få dette tettet ? Hmm, ble en lang og omfattende utredning/spørsmål [emoji6] He he he [emoji2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er reint som ei barnerumpe men allikevel så er det vanskelig å se hvor det kommer fra. Men vet du om det går oljekanaler i nærheten av motorfestet i blokka ? For alt jeg vet så kan jo motoren i bilen vært bytta og den nye motoren har fått noe slag ved motorfestet og begynt å lekke olje derfra. Det sitter nemlig ei gummilignende guffe bak motorfestet i blokka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det går kanaler der, men du kan sikkert skrape av litt og se om det finnes noe sprekk bak? Hvis det lekker betydelig så er det vel bare å sette bilen på tomgang og følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi setter jekken under bunnpanna og skrur av motorfestet slik at vi kan se bedre hva slags gummiliknende materiale som er påført bak dette festet. Få evnt skrapet det av for å se om det er der for å "tette" et hull. Få starta opp og se om lekkasjen kommer derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...