Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen er en bmw 320i 06 mod. 

Bilen har ingen synlig lekkasje. (Dette har vært sjekket tidligere på verksted hvor også bunnpannepakning, toppdekselpakning, oljepåfyllingspaking og veivhusventilasjon har blitt byttet.) 

bilen har droppet fra max til min på bare ca 1200km! 

Fikk gul oljelampe idag, kjørte så rett innom bensinstasjon å fylte på 1l. Nå viser oljenivået maks etter kun 1l? 

Noen ideer om hva dette kan være?

skal bytte til skikkelig olje og filter i morgen, i frykt for at jeg kanskje har "billig olje" på bilen fra forrige eier.

Skrevet (endret)

ser ingen lekkasjer på bilen, og røykmengden er grei. 

Nettopp byttet ut valvetronic motor som har vært defekt. 

Kan kanskje dette være grunnen? 

Endret av Svenn1
Skrevet

Jo det er grådig mye. Jeg har 2001 525iT som bruker ca 1 l på 5000 km hvis det er småkjøring. På autobahn i 150 - 210 km/t bruker den ingenting. Km stand 150 000. Har også Chevrolet Tahoe 180 000 km, bruker 3 - 4 dl på 10 000 km. Volvo 940, 300 000 km bruker 5 dl på 10 000 km. 

I noen instruksjonsbøker står det hva som er maks normalt oljeforbruk, hvis du ikke finner det, så får du hurtig svar hvis du kontakter et BMW verksted.

Skrevet (endret)

1 liter olje forbrukt på 1000 km er mye, men dog ikke ukjent på motorer av N46-typen. Min var 2005-årgang, og satt i en 316i med 240 000 km bak seg. Byttet begge valvetronic-drevene jeg også, men det har ingen effekt på oljeforbruk.. Min fikk i likhet med din bytta jeg også veivhuspakken, peilepinnerør, toppdeksel og bunnpannepakning. Brukte desverre fortsatt olje - selv om jeg etter å ha fått tett bunnpanne, ikke lenger kjørte rundt med en svær oljekanne i bagasjen. Et neste steg for meg ville vært å sjekke pakninger på noe som ble kalt vacuumpumpen, og så måtte det ha vært å sjekke ut ventiltetningene. Så langt kom jeg aldri, bilbehovet endret seg, og jeg solgte den.

Endret av And-reas
Skrevet

Kjenner ikke til nøyaktig N46 motoren om det er den du har men f.eks for dieselvarianten N47 så er det fra BMW gitt tillatt oljeforbruk på maks 0,8l/1000km. Til og med det så vil ikke verkstedet reagere på det, alt over det så kan du ha et problem. Jeg vil tro dette er ganske likt for de fleste 4 sylindrede BMW motorer.

Om din har brukt ca 1 liter på 1200 km så er det rett over grensen 0,8l/1000km og litt mistenkelig. Jo lengre bilen har kjørt jo mer vil den lekke over blant annet stempelringer. Det vil også lekke olje om du har slitte pakninger og evt. simmeringer på veiv

Skrevet

Det forekommer ofte at biler bruker mer olje hvis en skifter mellom forskjellige produsenter ofte. (additiver)

Samt kan kjøretøy like seg best på et nivå av olje. (Dette gjelder i de fleste tilfeller eldre Scania lastebiler)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...