Gå til innhold

Knirk meg her og knirk meg der..... "E39 1997"


E39523i
 Share

Anbefalte innlegg

Det ligger drøssevis av knirkeproblematikk rundt om på nettet, og i tillegg da knirking rundt om på hele bilen, på alt fra panseråpner til bagasjeromsåpner....virker det som

:-?

"Kan for øvrig nevne at dempere, støvmansjetter og tårnlager er byttet (høyre og venstre side)

Så spørs det om noen har hatt samme problem som meg....jeg mener om noen har hatt knirk på akkurat samme sted som meg. 

Har greid å lokalisere knirkingen til mellom toppen av tårnlageret og karosseriet (toppen av tårnlageret er jo belagt med gummi)

Så da er dette mao knirking mellom gummi og stål.

Har dette problemet kun på høyre side og i tillegg kun ved fult rattoverdrag til høyre, og kun ved typisk parkeringsplass-kjøring,

hvor man smeller inn i mange andre biler og vrir rattet helt over til høyre osv osv. 

Noen ville da sikkert sagt..   "jadaa, ikke no stress det, bare måk på med noe smøring, så blir nok den lyden borte".....Joa da ville nok knirken

blitt borte noen dager helt til smøringen var tørket ut eller til smøringen hadde tørket ut gummien på selve tårnlageret. 

Det ser ut som om tårnlageret vrir/beveger seg mer på høyre side enn på venstre side, noe som kan forklare hvorfor det er knirk på høyre side og ikke venstre.

En hos Bilia mente at kanskje fjæra var i spenn, ...altså i "feil spenn".  Sa jeg skulle prøve å vri fjæra litt.  Det funket ikke. 

Jeg har tydeligvis gjort noe feil når jeg byttet dempere og tårnlager.  Noen som vet hva jeg kan ha gjort feil?

La oss si det er fjæras plassering som er årsaken til at det blir for mye vridning mellom tårnlager og karosseriet, hvordan finne ut riktig fjær-plassering?

 

knirk_tårnlager_E39__kun_høyre_side.mp4

Endret av E39523i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at det er originalt. Han fra Tyskland jeg kjøpte demperne fra, fikk jeg også til å sende tårnlagrene.

Men det skal ikke være noe grunn at tårnlageret på høyre side beveger/vrir seg mer enn venstre side, selv om det ikke er originale tårnlagre?  Så jo aldri på de som satt på bilen på bilen fra før, i hvilken grad de vrei på seg... de var heller for øvrig ikke originale. skal finne ut et annet videoklipp som viser hvor mye den vrir seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tårnlagrene var dønn tørre de, så de måtte stappes med fett....  ...altså det var for øvrig ikke noe som ble oppdaget nå. Det var ganske tydelig og synlig ved mottak av de nye lagrene. Så der ligger ikke problematikken.

Endret av E39523i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppere til fjæra?  ...asså, mener du da den "kantene" som fjæra ender i , i selve skåla og i selve fjærgummien?

Den stopper jo i et slikt sted i øvre fjærskål.  i nedre er det ikke noe slikt sted fjæra nødvendigvis skal støte i mot.

Den nedre skåla har  en fordypning osv, men det er ikke riktig at fjæra alltid skal bunne inn i den uansett.

Begynner å lure på om det faktisk er så enkelt som det Otis var inne på. For lite fett i tårnlageret!

Endret av E39523i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1312326-1998-BMW-528i-Complete-FRONT-Suspension-Overhaul

Ser litt annerledes ut den bunnen enn de jeg har bytta fjær på. På alle de andre bilene jeg har bytta fjærer/dempere på så skal fjæra ligge mot stoppern, oppe og nede. Ellers blir fjøra liggende i feil spenn/vinkling.

Står hvertfall beskrevet i DIYen hvor fjæra skal ligge, kommer visst en klonkelyd om den ikke ligger rett. Ellers er Otis sin ide noe å ta til etteretning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaujau,  det var nok kanskje et eller annet i retningen som Otis nevnte gitt  :) 

Jeg bestilte originalt tårnlager fra Bilia, og der kommer tårnlageret ferdig pakket med fett.

Fjernet det uoriginale tårnlageret, satt inn det originale (etter så mye av og på fra tidligere, tok jo det bare 15min)

Resultat = heeeeeelt knirkefritt!    dæven så letta man ble da "knirken" ikke var der :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...