GĂ„ til innhold

Knirk meg her og knirk meg der..... "E39 1997"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det ligger drÞssevis av knirkeproblematikk rundt om pÄ nettet, og i tillegg da knirking rundt om pÄ hele bilen, pÄ alt fra panserÄpner til bagasjeromsÄpner....virker det som

:-?

"Kan for Þvrig nevne at dempere, stÞvmansjetter og tÄrnlager er byttet (hÞyre og venstre side)

SÄ spÞrs det om noen har hatt samme problem som meg....jeg mener om noen har hatt knirk pÄ akkurat samme sted som meg. 

Har greid Ä lokalisere knirkingen til mellom toppen av tÄrnlageret og karosseriet (toppen av tÄrnlageret er jo belagt med gummi)

SÄ da er dette mao knirking mellom gummi og stÄl.

Har dette problemet kun pÄ hÞyre side og i tillegg kun ved fult rattoverdrag til hÞyre, og kun ved typisk parkeringsplass-kjÞring,

hvor man smeller inn i mange andre biler og vrir rattet helt over til hÞyre osv osv. 

Noen ville da sikkert sagt..   "jadaa, ikke no stress det, bare mÄk pÄ med noe smÞring, sÄ blir nok den lyden borte".....Joa da ville nok knirken

blitt borte noen dager helt til smÞringen var tÞrket ut eller til smÞringen hadde tÞrket ut gummien pÄ selve tÄrnlageret. 

Det ser ut som om tÄrnlageret vrir/beveger seg mer pÄ hÞyre side enn pÄ venstre side, noe som kan forklare hvorfor det er knirk pÄ hÞyre side og ikke venstre.

En hos Bilia mente at kanskje fjÊra var i spenn, ...altsÄ i "feil spenn".  Sa jeg skulle prÞve Ä vri fjÊra litt.  Det funket ikke. 

Jeg har tydeligvis gjort noe feil nÄr jeg byttet dempere og tÄrnlager.  Noen som vet hva jeg kan ha gjort feil?

La oss si det er fjÊras plassering som er Ärsaken til at det blir for mye vridning mellom tÄrnlager og karosseriet, hvordan finne ut riktig fjÊr-plassering?

knirk_tÄrnlager_E39__kun_hÞyre_side.mp4

Endret av E39523i
Skrevet

Kan ikke tenke meg at det er originalt. Han fra Tyskland jeg kjÞpte demperne fra, fikk jeg ogsÄ til Ä sende tÄrnlagrene.

Men det skal ikke vÊre noe grunn at tÄrnlageret pÄ hÞyre side beveger/vrir seg mer enn venstre side, selv om det ikke er originale tÄrnlagre?  SÄ jo aldri pÄ de som satt pÄ bilen pÄ bilen fra fÞr, i hvilken grad de vrei pÄ seg... de var heller for Þvrig ikke originale. skal finne ut et annet videoklipp som viser hvor mye den vrir seg.

Skrevet

Om de ikke er originale sÄ hender at de har for lite fett pakket i lageret, og dermed blir det for mye friksjon pÄ lager som igjen overfÞres til topp, som kan lage denne lyden.

Skrevet

Her er et klipp som viser bevegelsen ganske tydelig....    regner ikke med at det skal bevege seg sÄ mye siden dette resulterer i knirk. Ikke sÄ mye bevegelse pÄ venstre side og ikke knirk pÄ venstre side.

tÄrnlager_bevegelse.mp4

Skrevet

Synes jeg at mitt forrige innlegg dekker dette.

For mye friksjon kan kanskje skape denne feilen.

Skrevet (endret)

Nei tÄrnlagrene var dÞnn tÞrre de, sÄ de mÄtte stappes med fett....  ...altsÄ det var for Þvrig ikke noe som ble oppdaget nÄ. Det var ganske tydelig og synlig ved mottak av de nye lagrene. SÄ der ligger ikke problematikken.

Endret av E39523i
Skrevet (endret)

stoppere til fjÊra?  ...assÄ, mener du da den "kantene" som fjÊra ender i , i selve skÄla og i selve fjÊrgummien?

Den stopper jo i et slikt sted i Þvre fjÊrskÄl.  i nedre er det ikke noe slikt sted fjÊra nÞdvendigvis skal stÞte i mot.

Den nedre skÄla har  en fordypning osv, men det er ikke riktig at fjÊra alltid skal bunne inn i den uansett.

Begynner Ä lure pÄ om det faktisk er sÄ enkelt som det Otis var inne pÄ. For lite fett i tÄrnlageret!

Endret av E39523i
Skrevet

http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1312326-1998-BMW-528i-Complete-FRONT-Suspension-Overhaul

Ser litt annerledes ut den bunnen enn de jeg har bytta fjÊr pÄ. PÄ alle de andre bilene jeg har bytta fjÊrer/dempere pÄ sÄ skal fjÊra ligge mot stoppern, oppe og nede. Ellers blir fjÞra liggende i feil spenn/vinkling.

StÄr hvertfall beskrevet i DIYen hvor fjÊra skal ligge, kommer visst en klonkelyd om den ikke ligger rett. Ellers er Otis sin ide noe Ä ta til etteretning.

Skrevet

Jaujau,  det var nok kanskje et eller annet i retningen som Otis nevnte gitt  :) 

Jeg bestilte originalt tÄrnlager fra Bilia, og der kommer tÄrnlageret ferdig pakket med fett.

Fjernet det uoriginale tÄrnlageret, satt inn det originale (etter sÄ mye av og pÄ fra tidligere, tok jo det bare 15min)

Resultat = heeeeeelt knirkefritt!    dÊven sÄ letta man ble da "knirken" ikke var der :):)

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...