E39523i Skrevet Februar 13, 2016 Skrevet Februar 13, 2016 (endret) Det ligger drÞssevis av knirkeproblematikk rundt om pÄ nettet, og i tillegg da knirking rundt om pÄ hele bilen, pÄ alt fra panserÄpner til bagasjeromsÄpner....virker det som "Kan for Þvrig nevne at dempere, stÞvmansjetter og tÄrnlager er byttet (hÞyre og venstre side) SÄ spÞrs det om noen har hatt samme problem som meg....jeg mener om noen har hatt knirk pÄ akkurat samme sted som meg. Har greid Ä lokalisere knirkingen til mellom toppen av tÄrnlageret og karosseriet (toppen av tÄrnlageret er jo belagt med gummi) SÄ da er dette mao knirking mellom gummi og stÄl. Har dette problemet kun pÄ hÞyre side og i tillegg kun ved fult rattoverdrag til hÞyre, og kun ved typisk parkeringsplass-kjÞring, hvor man smeller inn i mange andre biler og vrir rattet helt over til hÞyre osv osv. Noen ville da sikkert sagt..  "jadaa, ikke no stress det, bare mÄk pÄ med noe smÞring, sÄ blir nok den lyden borte".....Joa da ville nok knirken blitt borte noen dager helt til smÞringen var tÞrket ut eller til smÞringen hadde tÞrket ut gummien pÄ selve tÄrnlageret. Det ser ut som om tÄrnlageret vrir/beveger seg mer pÄ hÞyre side enn pÄ venstre side, noe som kan forklare hvorfor det er knirk pÄ hÞyre side og ikke venstre. En hos Bilia mente at kanskje fjÊra var i spenn, ...altsÄ i "feil spenn". Sa jeg skulle prÞve Ä vri fjÊra litt.  Det funket ikke. Jeg har tydeligvis gjort noe feil nÄr jeg byttet dempere og tÄrnlager. Noen som vet hva jeg kan ha gjort feil? La oss si det er fjÊras plassering som er Ärsaken til at det blir for mye vridning mellom tÄrnlager og karosseriet, hvordan finne ut riktig fjÊr-plassering?  knirk_tÄrnlager_E39__kun_hÞyre_side.mp4 Endret Februar 14, 2016 av E39523i
E39523i Skrevet Februar 14, 2016 Forfatter Skrevet Februar 14, 2016 Da har jeg ogsÄ lagt ut et filmklipp av den j.... knirkinga.
E39523i Skrevet Februar 15, 2016 Forfatter Skrevet Februar 15, 2016 Kan ikke tenke meg at det er originalt. Han fra Tyskland jeg kjĂžpte demperne fra, fikk jeg ogsĂ„ til Ă„ sende tĂ„rnlagrene. Men det skal ikke vĂŠre noe grunn at tĂ„rnlageret pĂ„ hĂžyre side beveger/vrir seg mer enn venstre side, selv om det ikke er originale tĂ„rnlagre? SĂ„ jo aldri pĂ„ de som satt pĂ„ bilen pĂ„ bilen fra fĂžr, i hvilken grad de vrei pÄ seg... de var heller for Ăžvrig ikke originale. skal finne ut et annet videoklipp som viser hvor mye den vrir seg. Â
Otis Skrevet Februar 15, 2016 Skrevet Februar 15, 2016 Om de ikke er originale sÄ hender at de har for lite fett pakket i lageret, og dermed blir det for mye friksjon pÄ lager som igjen overfÞres til topp, som kan lage denne lyden.
E39523i Skrevet Februar 15, 2016 Forfatter Skrevet Februar 15, 2016 Her er et klipp som viser bevegelsen ganske tydelig....   regner ikke med at det skal bevege seg sÄ mye siden dette resulterer i knirk. Ikke sÄ mye bevegelse pÄ venstre side og ikke knirk pÄ venstre side. tÄrnlager_bevegelse.mp4
Otis Skrevet Februar 15, 2016 Skrevet Februar 15, 2016 Synes jeg at mitt forrige innlegg dekker dette. For mye friksjon kan kanskje skape denne feilen.
E39523i Skrevet Februar 15, 2016 Forfatter Skrevet Februar 15, 2016 (endret) Nei tÄrnlagrene var dÞnn tÞrre de, sÄ de mÄtte stappes med fett....  ...altsÄ det var for Þvrig ikke noe som ble oppdaget nÄ. Det var ganske tydelig og synlig ved mottak av de nye lagrene. SÄ der ligger ikke problematikken. Endret Februar 15, 2016 av E39523i
bmwmann24 Skrevet Februar 15, 2016 Skrevet Februar 15, 2016 Du har stoppere i fjĂŠrbeina til selve fjĂŠra. Lys med en lampe nedi skĂ„la sĂ„ ser du stoppen.Â
E39523i Skrevet Februar 16, 2016 Forfatter Skrevet Februar 16, 2016 (endret) stoppere til fjÊra? ...assÄ, mener du da den "kantene" som fjÊra ender i , i selve skÄla og i selve fjÊrgummien? Den stopper jo i et slikt sted i Þvre fjÊrskÄl. i nedre er det ikke noe slikt sted fjÊra nÞdvendigvis skal stÞte i mot. Den nedre skÄla har  en fordypning osv, men det er ikke riktig at fjÊra alltid skal bunne inn i den uansett. Begynner Ä lure pÄ om det faktisk er sÄ enkelt som det Otis var inne pÄ. For lite fett i tÄrnlageret! Endret Februar 16, 2016 av E39523i
bmwmann24 Skrevet Februar 18, 2016 Skrevet Februar 18, 2016 http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1312326-1998-BMW-528i-Complete-FRONT-Suspension-Overhaul Ser litt annerledes ut den bunnen enn de jeg har bytta fjĂŠr pĂ„. PÄ alle de andre bilene jeg har bytta fjĂŠrer/dempere pĂ„ sĂ„ skal fjĂŠra ligge mot stoppern, oppe og nede. Ellers blir fjĂžra liggende i feil spenn/vinkling. StĂ„r hvertfall beskrevet i DIYen hvor fjĂŠra skal ligge, kommer visst en klonkelyd om den ikke ligger rett. Ellers er Otis sin ide noe Ă„ ta til etteretning. Â
E39523i Skrevet Februar 24, 2016 Forfatter Skrevet Februar 24, 2016 Jaujau, det var nok kanskje et eller annet i retningen som Otis nevnte gitt  :) Jeg bestilte originalt tÄrnlager fra Bilia, og der kommer tÄrnlageret ferdig pakket med fett. Fjernet det uoriginale tÄrnlageret, satt inn det originale (etter sÄ mye av og pÄ fra tidligere, tok jo det bare 15min) Resultat = heeeeeelt knirkefritt!   dÊven sÄ letta man ble da "knirken" ikke var der :):)
Otis Skrevet Februar 25, 2016 Skrevet Februar 25, 2016 Woohoo! 1 poeng til meg sondre reagerte pÄ dette 1
E39523i Skrevet Mars 12, 2016 Forfatter Skrevet Mars 12, 2016 Fortjener vel mer enn et poeng nÄr man treffer sÄ godt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ