Gå til innhold

Eml,motorlampe og antispinn lyser - bmw e46 m54b22

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Når jeg sku jeg starte opp bilen istad så kom opp eml og antispinn lampe. Merket at bilen fusket og gikk høyre på turtall. Men klarte aldri og stabilisere seg. 

Når jeg gir gass så dauer den seg nesten ut i det jeg slipper gasspedalen. Bilen virker mye treigere på gassrespons også. Har ikke turt å kjøre med den når dette her skjedde.

Etter par minutter så kom plutselig motorlampe også. 

Er det noen som har vært borti dette før? Aner ikke hva jeg skal gjøre. Skal prøve å få tatt en diagnose med bmw scanner nå etterpå og se hva den sier. Men har dette noe med gasspjeld og gjøre? mener og ha hørt at eml står for det?

Legger ved et bilde og et videoklipp her: https://youtu.be/zeTFqVaGJJ0

Tar i mot all hjelp jeg kan få nå.

Hilsen Vegard.

20160215_123829.jpg

Endret av vegard89
Skrevet (endret)

Var ute og leste ut feilkoder og fikk opp følgende feil som dere ser på bildene under.

Men etter det så tok jeg og slettet feilkodene og startet bilen. Så var den helt fin igjen. Fikk tatt meg en liten kjøretur til butikken. 

Men når jeg kom ut av butikken igjen og sku starte bilen igjen så var den like dann. Bilen gikk bare å hoppa når jeg ga litt gass. Men når jeg lå på nermere 1000omdr hjem igjen så gikk det greit. 

Lambda sensoren er ikke noe å bry seg om her. Den feilen har jeg hatt en stund.

3.jpg

2.jpg

Endret av vegard89
Skrevet

Feilen ligger nok i gass spjeldet. Enten sensor eller motor til denne. Du har kode som sier "jammed briefly" og "jammed permanently" på denne.

Skrevet (endret)

Må man grunnstille/kode dette etter bytte eller er det bare å bytte sensor/motor og kjøre? Feilkode må vel slettes.

Endret av bmwmann24
Skrevet (endret)

Sensor eller motor da mener du hele gasspjeldet ikke sant? jammed permanently betyr på norsk: satt seg fast permanent?

Ja vært greit og vite om det nye evnetuelt må grunninnstilles/kodes.

Endret av vegard89
Skrevet

Ja, det er vel hele huset som må byttes antakelig. Jeg var usikker på om det sitter en utskiftbar sensor på utsiden av huset. Men har ikke klart å finne ut det i farten. Det at koden sier  "jammed permanently" er når den ikke responderer innen en viss tid. Og det kan være defekt motor, eller rett og slett mekanisk treghet.

En ny en kan settes rett inn, men "adaption values" for throttle body må slettes. Ikke mere koding enn det.

Skrevet (endret)

Takk for svar mrbrum.

Ja du mener jeg bare må slette feilkodene som ligger inne fra det gamle gasspjeldet ved montering av ny? 

Sjekket gs og der selger dem den kun komplett værtfall. Men koster 4 lapper ny så syntes det var nok ☺

Endret av vegard89
Skrevet

Feilkoder må også slettes. Men "adaption values" er data som bilen har samlet inn. Så det er et eget valg i diagnose programmet.

Du kan prøve et brukt spjeldhus evt.

Skrevet (endret)

Ja får jeg gjort det med bmw scanner ?

Ja planen er prøve  og demontere og rense det som sitter der og se om det vil hjelpe i første omgang. 

Endret av vegard89
Skrevet

Jeg kjenner ikke BMW scanner så godt, men etter det jeg har sett på internett ser det ikke slik ut. Selv bruker jeg INPA. Er også i ferd med å sette meg inn i Rheingold.

Skrevet (endret)

Ok. 

Med Inpa så går dette? Men kan lokale  bilverksteder gjøre dette evt?

Endret av vegard89
Skrevet

INPA kan slette disse dataene ja.

De fleste lokale bilverkstedene burde kunne gjøre det. Men det er litt avhengig av hvordan dem er utstyrt når det gjelder diagnose utstyr og evt hvilke fabrikater dem har detalj kunnskaper om. Det er best å spørre verkstedet først.

Skrevet (endret)

Ja vet at det ene verksted bruker sånt Bosch apperat om jeg ikke husker feil. 

Men kan ta og høre med di hvis jeg må kjøpe meg ny. Det er kanskje enklest og kjøpe brukt fordi da er det vel bare tut og kjør uten noe programmering? 

Endret av vegard89
Skrevet

Går det ann og kjøre med bilen til og begynne uten og kode inn det nye spjeldet? Sånn at jeg kommer meg til et verksted og får ordnet det. Eller må det kodes med en gang det er montert? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...