Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann.

I november kjøpte jeg og min samboer oss en BMW 316, 2003-modell.Det var et tydelig bomkjøp,for du verden så mye feil det har vært med den siden da...

Det begynte med at den fusket og stoppet på tomgang-kun hvis motoren var kald.Deretter fant vi ut at det var en kjølevannslekkasje på den også.Kjørte den til et verksted for diagnose, og fant ut at hele registerkjedet måtte byttes ut,samt noe småtteri med lekkasjen som måtte utbedres.

Dette fikk vi bilselger til å fikse for oss,mot at vi delte utgiftene for reparasjon...han er nemlig mekaniker,så han hadde mulighet til å fikse dette billigere enn på et verksted.

Nå skal dette da være fikset,men 2 dager(!!) etter at vi nå har fått tilbake bilen,er den værre enn noen gang.Startet den i 7 minus i morgest,og bilen fusket alle de 3,4 km til barnehagen.Det var så vidt den gikk fremover på det verste... Hjemover igjen var den ok,men da var også motoren varm.Kan også nevne at motorlampa lyser når dette skjer.

Beklager langt innlegg,og hvis noe ble knotete forklart...jeg har nemlig ikke peil på bil.

Bilen var på verksted for diagnose igjen i dag,den viste ingen feil.

Noen som har vært borti lignende?

Endret av Smileyvero
Skrivefeil
Skrevet

Høres litt rart ut at det ikke kommer opp noe på diagnose når motorlampa har lyst. Den indikerer jo på en måte at det har blitt lagret en feil. Hvor tar du diagnose?

Skrevet

Har tatt diagnose hos Bilhjelp Trondheim...Det ble også tatt diagnose av bilen før tidligere eier leverte den tilbake til oss rett før helga(etter å ha fikset lekkasjen og kjedet),han fikk heller ikke opp noen feil.Dette var på Strandveien auto,Trondheim.Men det skal sies,at problemet eskalerte som sagt etter at vi fikk tilbake bilen nå før helga.

Skrevet (endret)

Det er vanskelig hvis du er avhengig av verksted og ikke skrur noe selv på en såpass gammel bil. Da blir vedlikeholdet dyrt. ;-) Jeg ville sjekket om det er falsk luft som er problemet. Dvs sjekke om det er sprekker i alt mellom luftfilterboks og motor. For hvis det er falsk luft som er problemet er det typisk at motoren går i nødmodus stadig vekk. Men den går ut av nødmodus når den stoppes og startes igjen.

Likevel er det rart at feilkoder ikke kan leses. Pga det heller jeg litt mot at det kan være irring i kontakter et sted. Derfor bør kontakter tittes på rundt omkring, DME(hjerne), motor sensorer osv. Men koble fra batteriet mens dette gjøres. Sjekk at det er tørt oppi der DME boksen sitter.

EDIT:  Det kan jo ha noe med tomgangsregulatoren å gjøre også.

Endret av MrBrum
Skrevet

Samboeren min er bilkyndig(han driver med offroad,og har en bil i garasjen han bygger selv for øyeblikket) så han skrur,men han har ikke så mye greie på BMW...hadde håpet på svar fra diagnose-testen i dag,for det er jo litt lettere å utbedre feilen hvis man vet hva som er feilen.Og evt hvilke deler man trenger...

Men jeg tipser videre om det som kommer fram i tråden her iallefall,og takker så mye for alle svar jeg får 👍😊

Jeg vet forresten ikke om det er av betydning,men motorlampa slutter å lyse så snart motoren er god og varm og den har sluttet med fuskinga.Og motoren var varm ved feilsøkinga i dag...

Skrevet

Ja,samboer snakket nettopp med han som tok diagnosen i dag(typen til søstra mi)og han foreslo det han også...mente at det kanskje kunne komme en feilmelding da.Får prøve på det :)

Skrevet

Da må du få feilsøkt når motorlampa lyser. For det eneste den lampa forteller er at det ligger en feilkode i systemet. Er motoren/bilen original? Uten modifikasjoner?

Skrevet
15 minutter siden, Smileyvero skrev:

Ja,det var planen 👍

Den er original ja. Han på Bilhjelp mente det kunne være noe med balanseakslingen...?!

Det kan jo være noe med en sensor der da. Men det blir jo gjetting for min del. Vi internett mekanikere liker feilkoder...hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...