Gå til innhold

2006 Bmw 116i med motorstopp (sprukket kjedestrammer)


Daniel80
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Eller "hjelp" kan jeg vel også si..
Min Bmw 116i fikk motorstans i helgen. Symptomene var først lukt av svidd olje, og når bilen ble bremset ned for å stoppe langs veien forsvandt motorkraften og motoren stanset. Det lyste ingen varsellamper på dashbordet. Den ble prøvd startet igjen, og snurrer, men får ikke opp normalt tomgangs turtall/går ujevnt/ingen kraft.  Naf hentet bilen mente motoren stoppet fordi oljenivået ble så lavt at motoren gikk i nødprogram og derfor ikke starter.
Jeg er ikke hjemme selv, og kjørte ikke bilen selv , så har blitt fortalt dette...

Bmw verkstedet sier at det er kjedestrammeren som har knekt, med påfølgende kraftig oljelekasje. De mener kjedestrammeren må skiftes og det må fylles olje på før de kan fortelle meg om registeret har hoppet over noen tannjul og evt gitt motor ras. For å bytte kjedestrammer og fylle olje skal de ha 4-5000,- ( Har ikke fått fullstendig pris når jeg spør. Bare 3000,- for noe og pluss pluss ditt og datt).

Har lest at det har vært kampanjer på å skifte kjedestrammerene på n45 motoren, og Bmw sier at dette har blitt gjort på min. Likevel sprakk den altså.

Mitt spørsmål: Bilen har bare gått 82000Km , og normal garanti er jo gått ut siden bilen er 10 år gammel, Men jeg synes dette burde vært en klar reklamasjon/garanti reperasjon likevel. Kjedestrammeren er jo laget for å holde lenger enn dette!?  Det skal også sies at det er min mor som har kjørt bilen heletiden, så den er snillt kjørt. Servicer er gjennomført.
Er det noen som har vært borti dette eller kan si noe om hva jeg bør gjøre? Fremgansmåte?

Jeg frykter at jeg evt betaler 5000,- for ny kjedestrammer og olje bare for å få vite at det er fullt motorras og regning på 70000,- for reperasjon O.o

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Slik jeg har forstått det problemet så betyr det ikke om motor er kjørt pent eller hard. Det skjer uansett OG selv om bmw byttet delene på kampanje så forsavant ikke problemet. Så selv om du fikser det på din bil nå så er det forsatt sjanse for at det skjer igjen.. Det er rett og slett en drittmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det betyr noe hvordan motoren er kjørt nei. Men jeg har hatt en helt lik 116i tidligere, og den kjørte jeg 200.000km uten antydning til problemer, mens den som er ødelagt på 80.000km er det min mor som har kjørt. Kanskje de rett og slett har godt av å få kjørt seg litt innimellom :P 
Men jeg tror egentlig at motoren er god, selv om det er klart at registeret tydeligvis har store problemer på enkelte biler.
Vet ikke hvorfor kjedestrammeren ødelegges da. Dette er vel normaltsett en del som skal vare forholdsvis lenge. Mistenker dårlig materialkvalitet.  
GS selger vel en oppgradert versjon som også strammer litt mere (18Nm istedefor 14Nm fjerpress) , men dette er bare noe jeg har lest på nett, og ikke fått sjekket enda. Jeg vurderer å montere det hvis jeg får tak i ihvertfall.
Om jeg ikke tar helt feil er vel N43B16 og N46B18 bortimot samme motoren også, men har ikke hørt at de har samme problem. 

Endret av Daniel80
manglet ett ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...