Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har veldig irrterende problem med bilen når den er kald at ikke starteren vil slå inn. Er den parkert inne i varmen er ikke problemet der, eller når jeg har kjørt med den nylig. Altså null og niks når jeg vrir om, men vist jeg kjører 12V rett på starteren så er det ikke noe problem. Alt annet virker når problemet oppstår. Er ikke et ews problem. Starteren er 2 år gammel orginal. Det er nok strøm. River snart av meg hode! Noen ideer?

E39 520ia 2003

Mvh Anders

Skrevet

Har du forsøkt å måle med et multimeter for å finne ut om strømmen stopper noe sted? Kan være feil med et rele eller tenningslås f. eks.

Skrevet
3 timer siden, MrBrum skrev:

Har du forsøkt å måle med et multimeter for å finne ut om strømmen stopper noe sted? Kan være feil med et rele eller tenningslås f. eks.

Tenningslås er byttet, ja jeg regner med det stopper et sted. Men hvor vet jeg ikke. Hvilket rele kan det være i såfall?

Skrevet
1 time siden, vegard89 skrev:

Skjer det ingenting når du prøver å starte? ingen lyd?

Absolutt ingen lyd.

Skrevet (endret)

Starter releet som er nevnt over er bygget inn i EWS3 modulen. Bilen din har EWS3. Du avskriver trøbbel med denne, men jeg tror feilen kan være der.....indirekte.

For det første, jeg tror det vil kunne komme frem interessante opplysninger med diagnose med et skikkelig BMW system. Slik som INPA, Rheingold eller DISPlus....osv ikke OBD2 skanner, den duger ikke.

Men det man kan se etter før man får tatt diagnose er irring i kontakter. Tror det er sannsynlig at det er noe slik ettersom du skriver at det fungerer når bilen står i garasje, eller er varm. Ved irring på en kontakt stopper strømmen selv om ledningen og kontakten er hel. Et merkelig fenomen.

Se også etter skade på isolasjon på ledninger til starteren. Hvis isolasjonen er skadet begynner ledningen å irre innvendig under isolasjonen og blir helt sort. Da sliter den med å lede strøm selv om den tilsynelatende er hel.

Det kan også være oppstått noe rart med EWS3 modulen eller nøkkelen. Hvis du har en nøkkel til i bakhånd, forsøk den. EWS3 modulen sitter til venstre for rattet bak dekslet under til venstre. Legger ved en link. http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2130678-BMW-E39-EWS-Removal

Legger også ved litt generell info om EWS3.

BMW_EWS.pdf

Men jeg tror et skikkelig diagnose system ville vært til stor hjelp.

Endret av MrBrum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...