Gå til innhold

BMW 320D - Mystisk røykemønster


Andreashag
 Share

Anbefalte innlegg

Har hentet en E46-320D 2002 mod. som ryker ved litt hurtigere akselerasjon enn nødvendig når den er kald. Den ryker lite på tomgang, og ryker nesten ikke i det hele tatt når den er varm. Men under akselerasjon i kald tilstand, dekker jeg veibanen bak meg med røyk. 

Må også få med at det ikke er alltid den ryker like ille, noen ganger er verre enn andre og det har vært en gang den ikke røyk i det hele tatt.

Bilen har stått ubrukt og ustartet i rundt 6 mnd før jeg tok den i bruk for rundt 1 uke siden. 

 

Lurer egentlig bare på hva som er mest sannsynlig? EGR? Veivhusventil? Topppakning? Turbo? Noe annet dyrt? Og om det er EGR, noen som evt. har erfaring med blinding av den?

Vil se om det er noe jeg kan gjøre som dårlig hobby mekaniker før jeg sender den avgårde til verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg misforstått tydeligvis :/

Har fått det for meg at en tett EGR vil skape overtrykk, som igjen kan gjøre at motoren "svetter" olje gjennom vaakumen. Men da er jeg helt utpå jordet? Er som sagt dårlig hobbymekaniker, så kan mindre enn jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må den jo være helt tett? 

Men er uenig i at tett egr skaper overtrykk i motor. Men mulig jeg også tar feil.

Du kan sjekke om det er oljesøl på ic på begge rør. Frykter at turboen er dårlig at den slipper igjennom olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil den fortsatt dra godt om turboen slipper igjennom olje? Det er godt drag i den enda, så virker ikke som det har noen slik effekt.. enda hvertfall.. Håper til det siste at det skal være noe enklere og billigere enn turbo eller topppakning, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kaldt var det ute forrige uke?

Exhaust Gas Return sin funksjon er å kjøre eksos tilbake til innsuget, delvis for å få varmere "luft" til innsuget ved lave temperaturer, men hovedsaklig for å forbrenne eksosen en gang til for å få ned utslipp. 

EGR kan være tett eller styringen av den kan feile. Motoren vil som regel ikke gå pent på tomgang rett etter oppstart (grunnet at luftmassemåler ikke vil gi korrekte målinger i forhold til hvordan motorstyringen justerer EGR), det vil ryke av eksos, MEN det skal ikke være olje tilstede. Om det er koks og vann du ser kan dette se ut som olje. 

Om turboen lekker olje på eksossiden og denne er montert rett på manifoilen (kjenner ikke motor i din bil) og før uttaket til EGR kan dette bli med en runde til gjennom motoren og gi ekstra røyk. 

 

Det jeg heller tror er at din bil enten er importert fra utlandet eller at oljepåfyllingslokket ditt er tett. Motoren vil da ikke klare å kvitte seg med trykket inni motor når temperatur øker. Resultat av dette kan være at olje vil presses ut gjennom sylinderne hvilket gir røyk. Ved driftsvarm motor er trykket utlignet og bilen går som normalt. Spørsmålet da er hvorfor du har olje utenpå motoren?? Toppakning tett?

Om problemet vedvarer med et annet påfyllingslokk ville jeg mistenkt

1) toppakning (dårlig toppakning vil kunne gi omtalte symptomer) og

2) turbo ( uten at det kan forklare oljesølet ditt). 

Alternativ 2. Se etter oljesøl på veien mellom turbo, via intercooler og til innsug)

Jeg har ikke peiling på motor jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det svaret N45B, 

Forrige uke var en kald uke, og den gikk usedvanlig dårlig på tomgang. Når den er varm går den helt normalt både på tomgang og har normalt røykemønster. 

Oljesølet kan forsåvidt være fra hvor som helst, da den er spredt over et godt område, men mer konsentrert rundt tubro etc. Har etter mer sjekk sett en del gammel oljesøl/sprut under panseret også, som mest sannsynlig stammer fra oljepåfyllingslokket. Så prøver å vaske bort all søl, bytte det lokket også se hvordan det går.

Bilen er importert fra Tyskland i 2006, og jeg ser på tidligere papirer fra norske verksted at det er har vært kommentert at den går dårlig på tomgang, nesten så den kveles.

Det skal også sies at på en rapport fra 2014 ble kommentert med stor skrift og NB!!!!! "Bilen har ikke vært på oljeservice på LANG TID. Burde gjøres." Det er gjort nå, men kan det har gjort dyr skade? Motoren er forøvrig M47TUD20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Bakgrunnen for teorien med oljepåfyllingslokket er erfaringer fra en bruktimportert Audi RS4 som kom fra Tyskland. Gikk helt normalt til det ble kaldere enn minus 25. Da røk det vanvittig. Merker riktignok ingenting rett etter oppstart, når alt fortsatt er kaldt inni motoren. Hørte senere om en kollega som hadde opplevd det samme med en A6 2,7 biturbo, også den importert fra Tyskland. Begge disse ble løst med å bytte til "norsk" påfyllingslokk. 

Det du skriver kan bekrefte at utlufting i lokket ditt har vært for dårlig, med kraftig utblåsning som resultat etter at trykket har blitt for høyt. Prøv å lån deg eller kjøp et lokk. 

Kan forøvrig være flere ting som ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...