Gå til innhold

Hastighetskode dekk. Hva er lurest å kjøpe?

LasseBäcker
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min skal visstnok ha dekk med hastighetskode "T". Jeg skal kjøpe nye dekk og der finner jeg "V" og "W" til nesten samme pris, og begge er da godkjente på bilen min.

Hvilke skal jeg kjøpe? Jeg kjører aldri over 130km/t så det med dekkets godkjente hastighet har egentlig ingen betydning for meg.

Men dekkene er vel forskjellige i oppbygning/gummiblanding osv? Er høyere hastighetsmerking bedre? Eller hardere? Eller varer lenger? Eller bare av bedre kvalitet?

Håper på hjelp, på forhånd takk fra en dekk-n00b  med nyinnkjøpt E91 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine W ble slitt veldig fort. Det er ofte (alltid?) mykere gummi. Det står i vognkortet hva du minimum må ha og ville ikke kjøpt mer enn det, da det vanligvis er dyrere med høyhastighetsdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står over her så er det antagelig liten forskjell på W og V-dekk.

Det jeg lurer på er hva som er forskjellen.

DVS: hva er best opp til 130km/t?

Hvis den *eneste* forskjellen er hvor høy maks fart de klarer så er det jo likegyldig hvilket dekk jeg kjøper, hvis derimot lavere hastighetsmerking er bedre i lavere hastigheter så ønsker jeg å kjøpe det. Men for alt jeg vet så er kanskje høyere hastighetsmerkede dekk bedre på alt, dvs både lav og høy hastighet, og da kjøper jeg jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lest en test mellom T merket og V/W merket dekk, da dette er svær urelevant. Men rent logisk er det jo ikke farten som endrer egenskapene til dekket, men underlaget. Så jeg vil mene at dekk med høyere hastighetsklasse er bedre uansett.

Uansett må du ha hastighetsklassen som det står i vognkortet for at det skal være lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Otis skrev:

Jeg har aldri lest en test mellom T merket og V/W merket dekk, da dette er svær urelevant. Men rent logisk er det jo ikke farten som endrer egenskapene til dekket, men underlaget. Så jeg vil mene at dekk med høyere hastighetsklasse er bedre uansett.

Uansett må du ha hastighetsklassen som det står i vognkortet for at det skal være lovlig.

eller høyere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...