LasseBäcker Skrevet April 10, 2016 Share Skrevet April 10, 2016 Bilen min skal visstnok ha dekk med hastighetskode "T". Jeg skal kjøpe nye dekk og der finner jeg "V" og "W" til nesten samme pris, og begge er da godkjente på bilen min. Hvilke skal jeg kjøpe? Jeg kjører aldri over 130km/t så det med dekkets godkjente hastighet har egentlig ingen betydning for meg. Men dekkene er vel forskjellige i oppbygning/gummiblanding osv? Er høyere hastighetsmerking bedre? Eller hardere? Eller varer lenger? Eller bare av bedre kvalitet? Håper på hjelp, på forhånd takk fra en dekk-n00b med nyinnkjøpt E91 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 10, 2016 Share Skrevet April 10, 2016 Både v og w er svært vanlig i dag. T ser man nesten ikke mer. Kjøp v eller w. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseBäcker Skrevet April 10, 2016 Forfatter Share Skrevet April 10, 2016 Ja. Det jeg lurte på er hva som er forskjellen i kjøreegenskapene på dekkene ved hastigheter under 130km/t. Dvs bremselengde, unnamanøver, vannplaning, støy etc etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 10, 2016 Share Skrevet April 10, 2016 Stort sett har jeg oppfattet at det er likt eller bedre med høyere hastighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet April 10, 2016 Share Skrevet April 10, 2016 Vil tro det er liten forskjell på V og W merkede dekk, så hadde kjøpt det billigste av ellers like dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet April 10, 2016 Share Skrevet April 10, 2016 Mine W ble slitt veldig fort. Det er ofte (alltid?) mykere gummi. Det står i vognkortet hva du minimum må ha og ville ikke kjøpt mer enn det, da det vanligvis er dyrere med høyhastighetsdekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseBäcker Skrevet April 11, 2016 Forfatter Share Skrevet April 11, 2016 Som det står over her så er det antagelig liten forskjell på W og V-dekk. Det jeg lurer på er hva som er forskjellen. DVS: hva er best opp til 130km/t? Hvis den *eneste* forskjellen er hvor høy maks fart de klarer så er det jo likegyldig hvilket dekk jeg kjøper, hvis derimot lavere hastighetsmerking er bedre i lavere hastigheter så ønsker jeg å kjøpe det. Men for alt jeg vet så er kanskje høyere hastighetsmerkede dekk bedre på alt, dvs både lav og høy hastighet, og da kjøper jeg jo det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 11, 2016 Share Skrevet April 11, 2016 Jeg har aldri lest en test mellom T merket og V/W merket dekk, da dette er svær urelevant. Men rent logisk er det jo ikke farten som endrer egenskapene til dekket, men underlaget. Så jeg vil mene at dekk med høyere hastighetsklasse er bedre uansett. Uansett må du ha hastighetsklassen som det står i vognkortet for at det skal være lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 11, 2016 Share Skrevet April 11, 2016 9 timer siden, Otis skrev: Jeg har aldri lest en test mellom T merket og V/W merket dekk, da dette er svær urelevant. Men rent logisk er det jo ikke farten som endrer egenskapene til dekket, men underlaget. Så jeg vil mene at dekk med høyere hastighetsklasse er bedre uansett. Uansett må du ha hastighetsklassen som det står i vognkortet for at det skal være lovlig. eller høyere Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 11, 2016 Share Skrevet April 11, 2016 Det stemmer det Tom K, en liten glipp av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseBäcker Skrevet April 11, 2016 Forfatter Share Skrevet April 11, 2016 Så da kan jeg konkludere med at ingen egentlig vet hva som er forskjellen utover hvor høy hastighet de er godkjente for? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 11, 2016 Share Skrevet April 11, 2016 Jeg konkluderte feil med at farten ikke endre egenskapene til dekkene, fordi høyere fart resulterer i mer varme som igjen endrer egenskapene. Men synes dette var en fin side med info. https://www.kaltire.com/tire-speed-rating/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseBäcker Skrevet April 11, 2016 Forfatter Share Skrevet April 11, 2016 1 time siden, Otis skrev: ... Men synes dette var en fin side med info. https://www.kaltire.com/tire-speed-rating/ Det var definitivt en god side! Slik jeg forstår det så er høyere hastighetsmerking utelukkende positivt på alle områder bortsett fra kanskje komfort og støy som det ikke sto noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 12, 2016 Share Skrevet April 12, 2016 23 timer siden, Otis skrev: Det stemmer det Tom K, en liten glipp av meg. Det regnet jeg med at du var klar over ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå