Gå til innhold

Stått hele vinteren, flatt batteri + får ikke låst opp


Desko-K
 Share

Anbefalte innlegg

Har latt bilen stå ute mesteparten av vinteren og batteriet er flatt. Har kun låsesylinder på førerside og bagasjelokk. Låsen går rundt på førerside, men skjer ingenting... på bagasjelokket klarer jeg så vidt å lirke litt fram og tilbake, men skjer ingenting der heller. Har jeg noe annet valg enn å jekke opp og sette strøm på dynamo?

 

Blien har stått i ca 4 måneder, er det bare å lade opp batteri og kjøre igjen, eller noe annet jeg bør passe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på min e39 når det gjelder bakluka. Jeg fikk heller ikke låst opp den med nøkkel. Det jeg gjorde var å spraye mye wd-40 i låsesylinderen og lirka frem og tilbake forsiktig lenge. Til slutt så gikk nøkkelen hele veien og jeg fikk låst opp luka. Så det skal gå med mye wd-40 eller tilsvarende og en del tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiigern skrev:

Jeg hadde samme problem på min e39 når det gjelder bakluka. Jeg fikk heller ikke låst opp den med nøkkel. Det jeg gjorde var å spraye mye wd-40 i låsesylinderen og lirka frem og tilbake forsiktig lenge. Til slutt så gikk nøkkelen hele veien og jeg fikk låst opp luka. Så det skal gå med mye wd-40 eller tilsvarende og en del tålmodighet :)

Det han sa.

Nøkkelen skal kunne vris ca 90 grader til venstre i sylinderen, da går det et mekanisk stag som lukker opp bagasjeluka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skal få kjøpt WD-40 spray i dag og prøve igjen (alt jeg har av sprayer og verktøy ligger seff inni bilen).

Skal en tur på biltema i kveld og ordne nytt batteri, men ser de har ladere til bare et par hundre, er det verdt å prøve å lade opp eller er det bortkastet tid? Har hatt det i ca 4 år, og jeg har ladet det ut et par ganger før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål batteri spenning først. Er volten på batteriet under 9-10 volt, så er det mest sannsynlig ikke håp. Står batteriet for mange dager uten spenning/med for lite spenning, så ødelegger det seg selv.

Jeg berget ett batteri her om dagen som hadde ca 6 volt på seg, men det hadde bare stått slik i maks 10-15 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte 3.38V, er det noe vits i å lade da? På biltema-batteriene er det en sånn indikator som viser grønn/svart/hvitt, og min viser svart (charging necessary), ikke hvitt (replace battery) hvis det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,38 volt er nå i laveste laget antar jeg. Spesielt om du har så lavt over en lengre periode. Jeg hadde likevel satset på å ladet batteriet som en test, om jeg hadde hatt tid. det er nesten gratis å teste det først. Går ikke det da, så hadde jeg kjøpt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...