Gå til innhold

m50b25 non start?! Løst

bjoern777
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

bytta nett motor i min e36 320 til en e34 m50b25nv og den starter ikke, bare kidner!
Noen som har noen idè ka det kan være eller vet hva man kan måle med mulitmeteret?

- Den får ikke gnist virker det som
- bensin får den, tur slange i framkant og returslange i akterkant
- Har byttet til ny veivsensor, samt prøvd den gamle fra m52b20 motoren
- vasket og pusset tennpluggene, samt prøvd noen andre (noen av di som sto i m50en var full i olje)
- målt strøm på coilene, det er ok
- feilsøking funker ikke med mitt BMW INPA feilsøkingsprogram

så mulig årsak
startsperre? motoren skal være fra e34 90/91 modell, var en som sa at startsperre kom senere
gåen hjerne? mulig å sjekke på noen måte?
feil relè på motorledningsnettet? Det fulge ingen relèer med når jeg kjøpte motoren og det klikker i bensinpumpe relèet når man kjidner,
nå er det satt i ett hvit til dme (61361729004), ett oransje til bensinpumpen (0332019456) og mintgrønn til den siste kontakten, lambasonden (61368366600)

andre idèer??

Endret av bjoern777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 320 har hatt 3 forskjellige motorer med 3 forskjellige programvarer på hjernen og 2 ulike startsperresystemer, så her er det litt vesentlig hva du har byttet av ledningsnett og hjerner i tillegg til selve motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, E.C. skrev:

E36 320 har hatt 3 forskjellige motorer med 3 forskjellige programvarer på hjernen og 2 ulike startsperresystemer, så her er det litt vesentlig hva du har byttet av ledningsnett og hjerner i tillegg til selve motoren.

ok, har ikke byttet noe motorledningsnett på motoren, bare brukt det som sto på og fulgte med, er bosch og hjernen har 402 nr om det har noe å si... 320'en orginalt hadde startsperre men regner ikke med at det har noe å si nå når motoren og motorledningsnettet er røsket ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 320'en hadde M52 så var det Siemens på den og Bosch på M50B25. Da regner jeg med at du flyttet både hjerne og ledningsnett fra E34'en. Veivsensoren passer ikke om hverandre på disse. E34'en hadde ikke tilfeldigvis automat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Hvis 320'en hadde M52 så var det Siemens på den og Bosch på M50B25. Da regner jeg med at du flyttet både hjerne og ledningsnett fra E34'en. Veivsensoren passer ikke om hverandre på disse. E34'en hadde ikke tilfeldigvis automat da?

Ja stemmer det! M52en var siemens og m50'en er bosch, og når jeg hev utav m52'en fulgte siemens nettet med og når jeg satt m50'en i lot jeg bosch ledningsnettet som sto på bare stå på, så nå er det m50 med bosch ledninsnett!

veivsensoren passer ikke om hverandre nei, men jeg har kjøpt veivsensoren som tilhører e34 m50 motoren... 

E34'en hadde ikke automat nei, manuell kassen sto på og monterte den med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aller beste er vel kansje å prøve å starte motor bare ved å gi den den strømmen den trenger rett på motorkontakta, se at den faktisk fyrer "as is" , før man kobler den til bilen, kan ha detti ut en kontakt etc ved montering osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! fann ut av det, klippet den grønne tynne ledningen på motorkontakta, og da starta den på ett blunk :)
Den har noe med EWS2 (startsperra) på bilen å gjøre...
Men er ikke imponert, hadde en m52b20 med gåen toppakning, er nå en frisk m50b25 med lightweight svinghjul og jeg syns di går like tregt begge to.. Den drar jevnt og fint, men er bare ikke mer futt enn før.. 
har boret ut innmaten i katalysatorene men hjalp lite, ligger fint på tomgang men går som en gammel v8, høres vertfall slik ut med bare halve eksosen og ingen lyddempere!
har også fått airbag lyset tilbake etter motorbytte?
synd at ikke feilsøkingskontakten fungerer så man kan sjekke ting og slette feilkoder, får ta av gummien og se litt nærme på den, mulig jeg kan flytte over den fra gamle motoren ved å klippe å skøyte ledningene??
Skal og ta en titt på spenninga, har dårlige batterier, men så dårlig kan det ikke være, viss jeg kveler bilen når jeg er ute å kjører får jeg ikke start igjen... tror ikke den lader i det hele tatt, mulig dårlig spenningsregulator? også mulig den går dårlig pga lav spenning?

Endret av bjoern777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare så det er sagt en m50b25 er på ingen måte noe råskinn, det må tuktes ut av en annen verden før man kjenner noe som kan sammenlignes med et "drag", men at det er forskjell fra en vanlig 2.0 , det er det så definitvt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal greie å koble deg på motorledningsnettet om du tukler med noen flere kabler, trenger bare 2 stykk ledninger fra hjernen i tillegg til strøm.

Det med grønne ledningen kan stemme, hvis ews-boksen sitter fortsatt i bilen så må den vel klippes om hjernen har fått kodet vekk sperra eller mangler sperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26. april 2016 at 15.12, E.C. skrev:

Du skal greie å koble deg på motorledningsnettet om du tukler med noen flere kabler, trenger bare 2 stykk ledninger fra hjernen i tillegg til strøm.

Vet du mer? Hvilke 2 ledninger er dette?

koble seg på med feilsøkingskontakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner ut hvilken hjerne du har så kan du finne TxD og RxD pins og hvor de er på kontakten. Det er de to du trenger utenom strøm for å få kontakt med diagnoseapparatet. Muligens kun den ene, men jeg tipper begge da det er fra E34. Med en billig overgangskabel fra Ebay (20-pin til 16 pin) så kan du åpne kabelen og dra alle kablene dit de skal, to til strøm og de to jeg nevner. Du trenger muligens et interface ("diagnoseboks") som støtter ADS-standarden, da du neppe får kontakt med vanlig OBD2-diagnoseutstyr.

Om du bor innen rimelig avstand på Østlandet så kan jeg sikkert hjelpe deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...