Gå til innhold

Hva må jeg sjekke før kjøp av E39 525d 2001-mod?


Kplrud
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe min første BMW, og er litt fristet av en E39 525d, 2001-modell. Km-stand i underkant av 235 000.

Hva er det jeg må sjekke før kjøp utenom rust i dører og bakluke?

Hvordan er motoren og automatkassen på denne modellen?

Hvor mye er det forsvarlig og chippe før det begynner å bli skummelt? Har hørt de kan påjusteres til det kommer hel ved ut av eksosen, men ett sted går det vel en grense.

 

Setter pris på alle tips og råd :)

Endret av Kplrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde lese litt i dieseltråden til Trf, han kan alt om dieselmotorer og bmw. Steg 2 er vel det høyeste du burde gå, uten at det virkelig svir i lommeboka, vil jeg tro (15000-ish).  M57d25/30 er veldig sterke og fine motorer, og det pleier sjeldent å være trøbbel med disse. Samme gjelder girkasse (sjekk opp om den har vært flusha).  Husker ikke tallene på motorene ang. tuning, men M57d30 er i hvert fall (preface) 225hk ved steg 1. 

 

Rust på bakluke, skjermer, jekkfester. Dette er de vanligste plassene e39 har rust, og bakluka er feks en fin jobb å bytte (koster en formue å kjøpe ny). Sjekk om bilen har komplett, oppfulgt servicehefte også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust rust rust. Ikke bare i dører og bakluke, dette var en form for tommelfingerregel før, men nå er de så gamle at det kan være rust andre steder også. Opp på bukk og titte under. Jekkfester er en slager. Og bremserør. Hjulbuer. Etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med E39 er at det er ekstremt mye rust som oftes ikke er særlig synlig før du begynner å pelle fra hverandre bilen. 

Ha bilen opp på bukk, sjekk hvor porøst gulvet er. Vanskelig å i det heletatt finne en E39 i kurant stand for øyeblikket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.6.2016 at 23.33, Shattered skrev:

Du burde lese litt i dieseltråden til Trf, han kan alt om dieselmotorer og bmw. Steg 2 er vel det høyeste du burde gå, uten at det virkelig svir i lommeboka, vil jeg tro (15000-ish).  M57d25/30 er veldig sterke og fine motorer, og det pleier sjeldent å være trøbbel med disse. Samme gjelder girkasse (sjekk opp om den har vært flusha).  Husker ikke tallene på motorene ang. tuning, men M57d30 er i hvert fall (preface) 225hk ved steg 1. 

 

Rust på bakluke, skjermer, jekkfester. Dette er de vanligste plassene e39 har rust, og bakluka er feks en fin jobb å bytte (koster en formue å kjøpe ny). Sjekk om bilen har komplett, oppfulgt servicehefte også ;)

 

On 18.6.2016 at 10.19, kabeldeigen skrev:

 

On 19.6.2016 at 15.05, Hollabaloo skrev:

Rust rust rust. Ikke bare i dører og bakluke, dette var en form for tommelfingerregel før, men nå er de så gamle at det kan være rust andre steder også. Opp på bukk og titte under. Jekkfester er en slager. Og bremserør. Hjulbuer. Etc...

 

On 19.6.2016 at 16.12, Clarity skrev:

Hovedproblemet med E39 er at det er ekstremt mye rust som oftes ikke er særlig synlig før du begynner å pelle fra hverandre bilen. 

Ha bilen opp på bukk, sjekk hvor porøst gulvet er. Vanskelig å i det heletatt finne en E39 i kurant stand for øyeblikket. 

Takk for gode råd :) Skal jeg ha mulighet til å se godt under må jeg finne en i Trondheimsområdet der jeg har tilgang på bukk og grav.

Motor og drivverk er generelt driftssikkert dersom det har blitt tatt vare på? Vurderer å bytte fra Subaru Impreza for å få litt mere plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...