Gå til innhold

Durelyd ved 1800 rp/m - BMW X3 (F25)

SigurdK
 Share

Anbefalte innlegg

Er plaget med en irriterende durelyd når turtallet på bilen min (X3, 2l diesel, manuell, 2012-modell, km stand 72 000) når ca 1800 omdreininger og oppover. Durelyden høres ut som å komme fra motorrommet, og minner om en sint og unormal dieselmotorlyd. Bilen rister ikke. Kan nevnes at giringen (særlig i de lave girene) også føles ugjevn, uten at det nødvendigvis har en sammenheng med durelyden. 

Lyden kommer uansett om bilen bremser i gir eller ved gasspådrag. 

Har hatt bilen inne på to autoriserte merkeverksteder hvor det har blitt skiftet clutch, svinghjul og hardykobling, uten at det har hjulpet. Begynner å bli litt frustrert da ikke merkeverkstedene heller klarer å fikse problemet.

Noen som har forslag til hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, quandt1960 skrev:

Har de fått sjekket bilen for ulyd fra registered?

Registered? Jeg er ikke veldig teknisk av meg, men om du tenker registerreim så tror jeg ikke disse bilene har det. Uansett; tror ikke de har vært inne der og gjort noe. Kan ulyd ved høyt turtall komme av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, quandt1960 skrev:

Ja registered, altså registerkjedet. Det er et kjent problem med N47 motoren og forekommer gjerne fra det turtallet du nevner.

Disse feilene forekommer som du sier, men ikke på en 12' N47. Register problematikken opphørte fra 11' var det vel.

Kan det ha noe med mellomkassen å gjøre, rykker det ved gassing, som om den "fjusker"? Kan du beskrive feilen nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rykker ikke nei, og ulyden oppstår også når bilen står stille og ruses. Ulyden kommer ved ca 1800-1900 rp/m, for så å gi seg  igjen ved ca 2500 rp/m (da tar den "normale" motorlyden over). Høres litt ut som en "pint" disellyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Disse feilene forekommer som du sier, men ikke på en 12' N47. Register problematikken opphørte fra 11' var det vel.

Kan det ha noe med mellomkassen å gjøre, rykker det ved gassing, som om den "fjusker"? Kan du beskrive feilen nærmere?

Registerkjede problemet forekommer også på 2012 modellen, men det er ikke like utbredt som på de tidligere modellene. På 2012 og nyere forekommer det gjerne på høyere km.stand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren i min f25 (produsert 09/11) ble byttet på garanti ved 112k km pga reisterras. Det var før mitt eie, så jeg kjenner ikke til om det var noen ulyder i forbindelse med dette. 

Men iallefall så er registerkjedet definitivt noe jeg ville ha sjekket opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Etter omtrent et halvt år med feilsøking og diverse bomturer til verksted har det lokale merkeverkstedet klart å finne kilden til ulyden og dermed fått det fikset (heldigvis på nybilgarantiens regning). Det viste seg at det var tilførselslangen til høytrykk-dieselpumpe som måtte byttes. Måtte visstnok to mann til i feilsøkingen for å finne lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...